مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (۱7) + نتایج
کد خبر: 4154007
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (۱7) + نتایج

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (۱7) بیستم تیرماه، منتشر شد. علاقه‌مندان تا ساعت ۱۱ بیست و یکم تیر فرصت ارسال پاسخ صحیح را به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ دارند.

مسابقه آلاالرحمنپویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.


مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ


عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.


همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار می‌شود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.

۱۴ کمک‌‌هزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.


فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن(17)

الف - طبق آیه 39 سوره الرحمن چرا در یوم‌البُروز، از گناهان هیچ یک از جن و انس سؤال نمی‌شود؟

1 - پاسخی ندارند.

2- همه چیز در چهره‌ها بروز و ظهور دارد.

3- چون توانی برای سخن و دفاع از خود ندارند.

 

ب – دلیل اینکه خداوند در آیات 14 و 15 سوره الرحمن ابتدا از خلقت انسان و بعد جن یاد می‌کند، چه می‌تواند باشد؟

1- چون انسان در یک جایگاه و مرتبه بلندتری نسبت به جن قرار دارد.

2 - چون انسان زودتر از جن خلق شده است.

3-هر دو

پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه 100000114 ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.

نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح‌شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.


مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن(قسمت هفدهم)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

عرض سلام و احترام به محضر همه شما عزیزان و همراهان طرح «آلاء الرحمن» دارم، ان‌شاء‌الله امروز با طرح درسی درباره آیات 39 و 40 از سوره مبارکه رحمن در خدمتتان هستیم.

خداوند در این آیات می‌فرماید:

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
فَيَوْمَئِذٍ لَا يُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ ﴿۳۹﴾
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۴۰﴾

در آن روز هیچکس از جن و انس از گناهش سؤال نمی‌شود، پس کدامیک از نعمت‌های خداوند را تکذیب می‌کنید؟

علت اینکه در این آیات آمده که هیچ یک از جن و انس از گناهشان سؤال نمی‌شود، به این علت هست که آن روز یوم‌البروز هست، یعنی همه چیز آشکار هست و همه چیز در چهره انسان‌ها خوانده می‌شود.

در بعضی از آیات نیز به طور مثال در آیه 65 سوره یس خداوند می‌فرماید: «‌الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» از اعضای بدن انسان سؤال و مهر بر دهان انسان‌ها گذاشته می‌شود یا مثلاً در بعضی از آیات هم داریم که دقیقاً از انسان‌ها سؤال می‌شود مثل آیه 24 سوره مبارکه صافات «‌وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ‌».

چگونه می‌توانیم این آیات را با هم جمع کنیم؟ در روایات داریم که قیامت 50 موقف دارد و انسان‌ها در هر یک از این موقف‌ها مدتی توقف دارند. در بعضی از این مواقف دقیقاً از انسا‌ن‌ها سؤال می‌شود؛ چرا که خداوند در سوره صافات می‌فرماید: ‌«‌وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ‌» (صافات/24).

‌در بعضی از آیات هم اعضا شهادت می‌دهند، در بعضی مواقف هم بدون اینکه سؤال و جوابی باشد انسان‌ها از آن عبور می‌کنند و از چهره آن‌ها آنچه که انجام داده‌اند آشکار است.

ان‌شاءالله که همه ما از مواقف قیامت به سلامت عبور کنیم همه شما عزیزان را به خداوند متعال می‌سپارم.»

آموزش تدبر در سوره الرحمن

با تدریس کریم دولتی(قسمت هفتم)

«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ارادت دارم خدمت شما همراهان ارجمند پویش آلاء‌الرحمن. بهره‌مندی از سوره مبارکه «الرحمن» و قرآن کریم نعمت بزرگی است که ان‌‎شاء‌الله خدا به همه ما ارزانی بدارد.

در آیات چهارده و پانزده از سوره مبارکه «الرحمن»، خدای متعال بعد از اینکه نخستین‌بار آن خطاب «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» را فرمود، ابتدا به خلقت انسان و سپس به خلقت جن اشاره می‌فرماید. یک نکته ظریف اینجا وجود دارد و آن اینکه در آیات دیگری از قرآن کریم این نکته وجود دارد و اشاره شده که جن قبل از انسان آفریده شده و اینجا هم مخاطب، انسان و جن است با این تفاوت که وقتی می‌خواهد، ذکر کند و توضیح دهد که انسان و جن هر دو مخلوق ویژه خداوند هستند، اول انسان را بیان کرده و می‌فرماید: «خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّار»ِ و بعد در ادامه می‌فرماید: «وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ» اما چرا اینگونه است؟ چون انسان در یک جایگاه و مرتبه بلندتری نسبت به جن قرار دارد.

وقتی خدا می‌خواهد انسان و جن را از حیث داشتن عقل و اختیار و از حیث بالاتر رفتن رتبه‌های معنوی آنها یاد کند در این صورت است که قطعاً انسان گوی سبقت را از جن می‌گیرد؛ اول انسان را بیان می‌کند و نخست اشاره دارد که خدا انسان را آفرید با این کیفیت و بعد بیان می‌کند که جن را آفرید با آن کیفیت ذکر شده. چنین پرداختی از این روست که خدا نشان دهد آن مسائل ظاهری و بعضی از رتبه‌بندی‌های مادی و دنیوی در نظر خدا، فی‌النفسه ارزشی ندارد و خدا وقتی می‌خواهد انسان و جن را یاد کند با اینکه خودش آنها را آفریده و صد البته که جن قبل از انسان آفریده شده، اما چون انسان قرار است، جایگاه بالاتری پیدا کند و در این عالم به بالاترین رتبه مخلوقات دست پیدا کند، لذا نخست می‌فرماید: خلق الانسان. چنین پرداختی برای ما هم درس دارد و آن اینکه وقتی ما می‌خواهیم به حقایق مختلف توجه کنیم که خواه این حقایق مادی یا معنوی باشند، باید توجه کنیم، آیا براساس ظاهر و موازین عادی و معمولی است و توجهی به حقیقت آن نمی‌شود یا براساس حقیقت و آن چیزی است که در نهاد آنها وجود دارد تا به معنای واقعی براساس این حقیقت، از آن یاد کنیم و مسلماً خدا به ما یاد می‌دهد که براساس صورت دوم باید این کار را انجام دهیم.

گاهی انسان‌ها صرفاً براساس تقدم و تأخر زمانی یا مکانی ارزش‌گذاری‌هایی را انجام می‌دهند، اما هیچکدام از اینها در نزد خدا ملاک ارزش‌گذاری نیست و در مورد انس و جن آن چیزی که در پیشگاه خدا ارزش دارد، این است که کدامیک دارای جایگاه و مرتبه بلندتری است و اینکه کدامیک می‌تواند افق بالاتری را کسب و مرتبه بالاتری داشته باشد و آن چیزی که خداوند متعال در این مورد از آن یاد می‌کند، انسان است.

امیدواریم که ان شاء‌الله این بینش و این چشم حقیقت‌بین را در همه عرصه‌ها خدای متعال  به ما عنایت کند. امیدواریم که خدای متعال به برکت تک تک آیات نورانی سوره مبارکه «الرحمن» ما را در مسیر هدایت‌های خود تا رسیدن  به بالاترین درجات قرب قرار دهد تا بتوانیم این مسیر را طی کرده و به کمال خودمان دست پیدا کنیم. والسلام عیلکم و رحمة الله و برکاته.»


نتایج برندگان مسابقه شماره 16 پویش آلاءالرحمن | تاریخ 1402/04/19 (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)

مهناز حیدری، 40 ساله از چهارمحال و بختیاری
محمود اسماعیلی، 37 ساله از تهران
حسین ترابی، 42 ساله از همدان


نتایج برندگان مسابقه شماره 16 پویش آلاءالرحمن | تاریخ 1402/04/19 (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)

مرتضی محمودی، 49 ساله از چهارمحال و بختیاری


انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha