توافق روسیه و ترکیه برای اجرای آتش بس در ادلب سوریه
کد خبر: 3870478
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰

توافق روسیه و ترکیه برای اجرای آتش بس در ادلب سوریه

گروه بین‌الملل - وزارت دفاع روسیه از آغاز اجرای آتش بس در ادلب سوریه بر اساس توافق با ترکیه خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «روسیا الیوم»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: اجرای آتش بس در منطقه ادلب واقع در شمال غربی سوریه، به موجب توافقنامه‌ای که با ترکیه به امضا رسیده‌ است، از ساعت 14 امروز، پنجشنبه، به وقت محلی آغاز شده است.

«یوری بورینکوف» مدیر پایگاه هوایی حمیمیم وابسته به وزارت دفاع روسیه، پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس توافق با طرف ترک، اجرای آتش بس از ساعت 14 امروز، 9 ژانویه 2020 (19 دی‌ماه) در منطقه ادلب به منظور کاهش تنش‌ها آغاز شده است.

وی افزود: پایگاه هوایی حمیمیم از فرماندهان گروه‌های تروریستی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند می‌خواهد که از این اقدامات تحریک آمیز دست کشیده و مسیر مسالمت آمیز در پیش بگیرند.

اجرای آتش بس در منطقه ادلب پس از آن اعلام شد که ولادیمیر پوتین و همتای ترک او، رجب طیب اردوغان، دیروز، 18 دی‌ماه، در بیانیه مشترکی بر ضرورت اجرای توافقنامه‌ها میان دو طرف درباره سوریه و تلاش برای مبارزه با تروریسم و حفظ حاکمیت این کشور تأکید کردند.

استان ادلب سوریه به همراه مناطق اطراف آن بر اساس توافق آستانه بین ایران، روسیه و ترکیه، جزو مناطق کاهش تنش به شمار می‌رود. طبق این توافق، مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهة النصره (شاخه سوری القاعده) در هر نقطه‌ای از سوریه، حتی در مناطق کاهش تنش، امری ضروری است.

این استان از تابستان ۲۰۱۵ به دست گروه تروریستی جبهه النصره افتاد و ارتش سوریه حق دارد بر اساس مفاد توافق آستانه چهارم علیه این گروهک عملیات انجام دهد. جبهه النصره با حمایت ترکیه برای اینکه مشمول این بند از توافق نشود، بارها اسم خود را تغییر داده و هم‌اکنون تحت عنوان هیئة تحریر الشام در این استان سوری حضور دارد.


انتهای پیام
captcha