تشريح موج بيداری اسلامی در سمينار حج سريلانكا
کد خبر: 2206905
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۸

تشريح موج بيداری اسلامی در سمينار حج سريلانكا

گروه فرهنگ و هنر: سفير ايران با حضور در سمينار حج سريلانكا، ضممن تشريح موج بيداری اسلامی در كشورهای مختلف اعم از ليبی، مصر و تونس اين جريان را باعث اميدواری مسلمانان و بيداری جوامع مسلمان دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای تحقق برنامه‌های رايزنی فرهنگی با توجه با اهميت حج و برگزاری هر ساله، سمينار حج سال 90 با مشاركت دفتر امور مسلمين و بنياد هاشمی سريلانكا با موضوع حج و بيداری اسلامی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
اين مراسم شنبه، 23 مهر ماه، در يكی از سالن‌های شهر كلمبو برگزار و با استقبال گروه‌های مختلف مسلمان، مديران كاروان‌ها و جمعی از روحانيون كاروان مواجه شد.
در ابتدای اين مراسم، پس از تلاوت آيات روحبخش كلام‌الله مجيد توسط يكی از اساتيد سريلانكايی، «رفيق اسماعيل»، معاون دفتر امور مسلمين ضمن خوشامد‌گويی به حاضرين تاريخچه‌ای از برگزاری سمينار حج كه هر ساله با حمايت رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران يرگزار می‌شود ارائه داد. وی اين سمينار را جهت آگاهی به مسلمانان و حجاج و شناخت فلسفه و اهداف حج بسيار ارزشمند دانست و از رايزنی فرهنگی برای حمايت و برگزاری اين مراسم معنوی تشكر و قدر دانی كرد.
سپس «مهدی قلی ركنی»، رايزن فرهنگی كشورمان ضمن تشكر از دفتر امور مسلمين و بنياد هاشمی سريلانكا ابعاد مختلف حج را برشمردند.
«جلال الدين»، مدير گروه مطالعات اسلامی و زبان عربی دانشگاه جنوب شرق ديگر سخنران اين مراسم بود. ايشان سخنان خود را در دو بخش عبادی و سياسی تقسيم‌بندی كرد. در بخش عبادی وی گوشه‌ای از تاريخ بنای كعبه را و شرايط وجوب حج و اعمال آن را برشمرد. در بخش دوم وضعيت مسلمانان جهان و تو طئه‌های رژيم صهيونيستی و كشتار فلسطينيان را از غمبار‌ترين وقايع حال حاضر مسلمانان دانست.
جلال‌الدين، از توطئه‌های استكبار جهانی در سركوب حركت‌های مسلمانان پرده برداشت و جنگ نابرابر صدام حسين عليه جمهوری اسلامی ايران را كه با كمك های مالی عربستان سعودی نمونه بارز آن دانست. در ادامه ضمن محكوم كردن رسانه‌های استكباری در نشان دادن چهره‌ای تروريست از مسلمانان بر لزوم وحدت بين جهان اسلام تأكيد كرد.
«رحيمی گرجی»، سفير كشورمان به عنوان ديگر سخنران مراسم ضمن تشكر از رايزنی فرهنگی و حضور شركت‌كنندگان در مراسم ابتدا گوشه‌ای از ابعاد فردی حج و آثار آن را مانند تزكيه نفس بر زندگی دنيوی انسان‌ها ذكر كرد و سپس با تشريح موج بيداری اسلامی در كشورهای مختلف اعم از ليبی، مصر و تونس اين جريان را باعث اميدواری مسلمانان و بيداری جوامع مسلمان دانست.
وی با اشاره به سخنان وزير خارجه اسبق آمريكا جهت تشكيل يك خاور ميانه جديد موج بيداری اسلامی را بر هم‌زننده تمام نقشه‌های آمريكا و متحدانش در منطقه برشمرد. رحيمی در پايان با اشاره به توطئه اخير دولت آمريكا مبنی بر كشف سوء قصد به سفير عربستان سعودی اين نقشه را جهت ايجاد تفرقه و اختلاف بين كشورهای مسلمان دانست.
«فوزی»، وزير مسلمان كابينه و امير الحاج مسلمانان سريلانكا سخنران ديگر سمينار بود. وی ضمن قدردانی از رايزنی‌فرهنگی برای اهتمام به برگزاری هر ساله سمينار حج آن را فرصتی دانست تا مسائل و مشكلات بيشتر مورد نقد و بررسی قرار گيرد.
فوزی سپس به تشريح روند اجرايی حج سالجاری و موانع موجود و تلاش‌های صورت گرفته اشاره كرد.
«غفور الدين»، استاد دانشگاه كلمبو ديگر سخنران اين گردهمايی بود. ايشان با تشريح حج به عنوان يكی از اركان اصلی دين اسلام شناخت اعمال حقيقی اين عمل عبادی واجب را لازمه حج صحيح دانسته و اعمال ظاهری آن را تنها نمايی از اين اعمال دانست. ايشان يكی از خلاءهای جهان اسلام را نبود يك رهبری واحد دانست.
غفور‌الدين تقسيم كشورهای اسلامی را از توطئه‌های استكبار دانست و نداشتن حق وتو از سوی كشورهای اسلامی را از عوامل تضييع حقوق فلسطينيان بر شمرد. ايشان اجتماع عظيم حج را فرصتی گرانبها برای ارسال پيام مسلمانان دانست خصوصاً وقتی در روز عرفه همه آنها در صحرای عرفات حضور دارند، ليكن از اين فرصت كمترين استفاده می‌شود.
«شيخ انس نظيمی»، از روحانيون مسلمان سريلانكا، به‌عنوان سخنران بعدی گوشه‌ای از تاريخ مكه مكرمه و مزيت‌های اين شهر مقدس را برشمرد. ايشان با ذكر مناقب حضرت رسول اكرم(ص)، حضرت خديجه(س) و حضرت زهرا(س) به ابعاد شخصيتی آنها به عنوان برترين مبلغين بين‌المللی پرداخت.
آخرين سخنران مراسم «مولوی فوز» بود كه به تشريح اعمال حج و پاسخگوئی به سوالات حجاج پرداختند.
كفتنی است، در سال‌جاری 3800 زائر سريلانكايی عازم حج تمتع می‌شوند كه نسبت به سال گذشته حدود يكهزار نفر كاهش داشته است كه عللی چون مشكلات سال قبل در ارائه خدمات ازسوی مسئولين اين كشور به زائرين در اين كاهش نقش داشته است.
captcha