یکی از پایه‌های جهش تولید کارآفرینان هستند
کد خبر: 4211758
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
به بهانه روز ملی کارآفرین؛

یکی از پایه‌های جهش تولید کارآفرینان هستند

رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند گفت: شعار سال به جهش تولید با مشارکت مردم اشاره دارد که در هر دو بخش این شعار، کارآفرینان نقش پررنگ و موثری دارند و یکی از پایه‌های تولید و جهش تولید قطعا کارآفرینان و تولیدکنندگان مشاغل خواهند بود و کارآفرینان با مشارکت دادن مردم در فرآیندهای اقتصادی و تولید، نقش مردمی سازی اقتصاد و تولید را به شکل موثری عینیت بخشند.

محمد اکبری، رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجندمحمد اکبری، رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی در خصوص اهمیت کارآفرینی، بیان کرد: عدم تناسب بین تعداد فارغ التحصیلان و جوانان جویای کار با مشاغل موجود، ضرورت توجه به ایجاد فرصت کاری را در سال‌های اخیر بیش از پیش مشخص کرده که کارآفرینی به عنوان یک ماموریت برای دانشگاه‌ها، مسئولین و متخصصین تعریف شده است.

 وی افزود: کارآفرینی مبنای اصلی ایجاد نوآوری در کسب و کار و ایجاد تغییر رویه‌های سنتی در این خصوص است و نقش اصلی در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور و رسیدن به اهداف سند دانش بنیان شدن اقتصاد کشور دارد.

اکبری با بیان اینکه یک سری ویژگی‌ها مرتبط با ویژگی‌های فردی بوده است، اظهار کرد: انگیزه‌مندی، روحیه مذاکره، تعهد مندی بالا نسبت به کسب و کار، تحمل پذیری بالا، توان حل مساله، ریسک پذیر، قدرت رهبری، ذهن باز و انعطاف پذیر، توانایی برنامه‌ریزی، توانایی مدیریت زمان، روحیه کار تیمی، روحیه رقابتی از ویژگی‌های فردی محسوب می‌شود. 

رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند گفت: حمایت‌های دولتی که در متن قانون و لوایح مصوب آمده است، حمایت‌های صنفی و اجتماعی از نقطه نظر مسئولیت‌های اجتماعی فردی و صندوق‌های توسعه اجتماعی و یا دولتی از دیگر ظرفیت‌های حمایتی است اما حمایت‌های انجام گرفته از کارآفرینان عمدتا از نوع پرداخت تسهیلات مختلف بوده و اخیرا در قالب معافیت‌های مالیاتی نیز حمایت‌هایی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: تسهیلات اعطایی به کارآفرینان عمدتا در قالب وام‌های تبصره 16 و تبصره 18 قانون بودجه، وام صندوق پژوهش و فناوری، وام صندوق نوآوری و شکوفایی، وام‌هایی که مجموعه‌هایی همچون بنیاد برکت، بسیج سازندگی و ... پرداخت می‌کنند است.

اکبری ادامه داد: وام‌هایی در راستای حمایت از اقشار کارآفرین که در تامین سرمایه اولیه ناتوان هستند، تسهیلات قرض الحسنه ازدواجی یا درمانی برای کار آفرینان کم بهره و بلند مدت که توسط کارگزاران اعطا می‌شود، وام تامین سرمایه، وام تسریع در رشد و‌کسب و کار، وام ایجاد اشتغال، وام خودکفایی، وام مشاغل تولیدی، مشاغل روستایی، مشاغل فنی و وام زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌گردد.

رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند اظهار کرد: کارآفرینان نوپا عمدتا مشکلات توان رقابتی، عدم تعریف سازوکار محلی و ملی در خرید محصولات، مشکلات بیمه و مالیاتی، مشکلات نقدینگی و تورم و عدم دسترسی به نیروهای تخصصی مورد نیاز را دارند.

وی در خصوص مشکلات و موانع قانونی و توسعه‌ای در کارآفرینی گفت: قوانین دست و پاگیر اداری و بیمه‌ای و بانکی، ضمانت‌های سنگین، قوانین گمرکی و مشکلات و تداخل‌های با قوانین شهرداری‌ها و‌کسب و کارها، قوانین مرتبط با ثبت اختراع، قوانین ثبت شرکت‌ها و انحصارات دولتی را نیز می‌توان به عنوان مشکلات کارآفرینان نام برد.

اکبری تصریح کرد: شعار سال به جهش تولید با مشارکت مردم اشاره دارد که در هر دو بخش این شعار، کارآفرینان نقش پررنگ و موثری دارند و یکی از پایه‌های تولید و جهش تولید قطعا کارآفرینان و تولیدکنندگان مشاغل خواهند بود و کارآفرینان با مشارکت دادن مردم در فرآیندهای اقتصادی و تولید، نقش مردمی سازی اقتصاد و تولید را به شکل موثری عینیت می‌بخشند.

 

انتهای پیام
captcha