برگزاری نشست بین‌المللی «جایگاه قرآن در اروپای معاصر»
کد خبر: 4207568
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
در نمایشگاه قرآن صورت گرفت؛

برگزاری نشست بین‌المللی «جایگاه قرآن در اروپای معاصر»

نشست بین‌المللی «جایگاه قرآن در اروپای معاصر» به همت کمیته علمی بخش بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری نمایشگاه قرآن، این نشست با حضور خانم نیرا کادیچ مشکیچ، دبیرکل مرکز گفت‌وگوهای دینی کرواسی؛ میثم فقهی دامازو، مدیر مؤسسه قرآنی «Educor» فرانسه و به دبیری خانم مژگان خان بابا، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برگزار شد.

خلاصه‌ای از سخنان این دو مهمان خارجی که در قالب پرسش و پاسخ بیان شد به این شرح است؛

خانم نیرا کادیچ مشکیچ با اشاره به اقلیت بودن مسلمانان در کرواسی اظهار داشت: روابط مسلمانان با یکدیگر و با مسیحیان و دولت این کشور بسیار نظام‌مند و منسجم و مدیریت آن با نهادی به نام جامعه اسلامی کرواسی است.

وی افزود: قرآن ریشه هویت و مهم‌ترین منبع گسترش اسلام در کرواسی است و مسلمانان این کشور بر اساس ارزش‌های قرآنی با خود و دیگری تعامل دارند و گفت‌وگو از مهمترین عناصر دینی و فرهنگی این تعامل است.

 خانم نیرا کادیچ مشکیچ تصریح کرد: ماه رمضان برای ما مقدس و فرصتی طلایی برای گسترش اسلام است و در این ماه سفره‌های افطاری برای مهاجران نیز داریم؛ گروه تواشیح بانوان نیز داریم که نام آن «عربسک» است؛ برگزاری کنسرت‌های دینی مشترک از دیگر فعالیت‌های مسلمانان است.
 
دبیرکل مرکز گفت‌وگوهای دینی کرواسی تصریح کرد: رویدادهای قرآنی و دینی مسلمانان کرواسی در سطوح درون دینی، برون دینی و فرادینی انجام می‌شود و محور همه این فعالیت‌ها قرآن است؛ لازم به اشاره است نخستین ترجمه قرآن به زبان کرواسی در سال ۱۹۶۹ بوده و ما اکنون دو ترجمه از قرآن به زبان کرواسی داریم.
 
خانم نیرا کادیچ مشکیچ بیان کرد: در ترجمه‌های قرآن و انتقال مفاهیم آن به فرهنگ غیرمسلمانان نیز توجه شده است؛ ما سفیران اسلام در اروپا هستیم و تلاش می‌کنیم که بهترین روایت از اسلام را برای آنها داشته باشیم.
 
میثم فقهی دامازو، مدیر مؤسسه قرآنی «Educor» فرانسه نیز در ادامه این نشست با اشاره به تاریخ ورود اسلام به این کشور اظهار داشت: امروز فرانسه ۸ میلیون مسلمان دارد که شامل اهل‌سنت، شیعه و صوفی و...است و همه آن‌ها را تنها یک چیز گردهم می‌آورد و آن قرآن است.

وی افزود: قرآن در مساجد و مؤسسات آموزش داده می‌شود و این کتاب الهی لنگر استقرار اسلام بلکه مسلمانان در فرانسه است. فرانسوی‌ها رفتار محترمانه‌ای با روزه‌داران دارند و همچنین، کتاب‌های قرآنی زیادی در فرانسه به‌ویژه ترجمه‌های قرآن وجود دارند و مؤسسه ما به چاپ کتاب‌هایی پیرامون واژگان قرآن و توضیح آن‌ها توجه ویژه‌ای دارد.
انتهای پیام
captcha