بانوان قرآن‌پژوه پشتوانه عظیم جمهوری اسلامی هستند
کد خبر: 4192055
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
غلامعلی حدادعادل:

بانوان قرآن‌پژوه پشتوانه عظیم جمهوری اسلامی هستند

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در مراسم تکریم بانوان و رهروان راستین حضرت زهرا(س) بانوان قرآن‌پژوه را پشتوانه عظیمی برای جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: حضور بانوان باعث کرامت و بزرگی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین نکوداشت و‌ تکریم بانوان و رهروان راستین حضرت فاطمه  زهرا(س) با عنوان «شمیم بهشت» عصر امروز چهاردهم دی‌ماه با حضور آیت‌الله احمد عابدی، محسن رضایی و غلامعلی حدادعادل برگزار شد. 

در بخشی از این مراسم غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به بیان سخنانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در پنجمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه حضور داشته است، گفت: در آن دوره دوست خوبم مرحوم احمد احمدی مسئولیت همایش را برعهده داشت و لازم می‌دانم از ایشان نیز یاد کنم.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه وجود بانوان قرآن‌پژوه و بانوان قرآنی برای جمهوری اسلامی پشتوانه، عظمت و کرامت بزرگی است، گفت: مقام معظم رهبری در مورد بانوان فرمودند که بانوان با اینکه نیمی از جمعیت جامعه را دارند اما بیش از این میزان بر جامعه اثر می‌گذارند. من نیز می‌گویم با اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور هستند اما تربیت کننده همه کشور هستند.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود به هتک حرمت ساحت قرآن کریم در ماه‌ها و سال‌های گذشته در اروپا اشاره کرد و گفت: این اتفاقی دور از تمدن و دور از انسانیت بود. ما مسلمانان با اینکه اعتقادی به ادیان دیگر نداریم اما احترام به آن ادیان را واجب می‌دانیم و به مقدسات آنها نیز بی‌احترامی نمی‌کنیم. اما اروپایی که صحبت از انسانیت و حقوق بشر و اصطلاحاتی شبیه به اینها می‌زنند، اجازه سوزاندن کتاب مقدس بیش از یک میلیارد مسلمان را می‌دهند. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: این اتفاقات در حالی در اروپا رخ می‌دهد که اگر کسی در هولوکاست شک کند او را از دانشگاه اخراج می‌کنند، آخرین نمونه از این دست اخراج‌ها، اخراج رئیس دو دانشگاه پنسیلوانیا و هاروارد بود که به دلیل اینکه مانع از‌ اعتراض دانشجویان به کشتار صهیونیست‌ها نشده بودند، برکنار شدند. 

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سؤال که مگر در قرآن چیست که آن را آتش می‌زنند، خطاب به هتاکان قرآن کریم، گفت: سرفصل‌های مفاهیم قرآنی را مرور کنید ببینید قرآن به ما چه می‌آموزد؟ قرآن می‌آموزد که این جهان خالق و خدایی دارد و انسان به باطل و به بیهودگی آفریده نشده است. پس از مرگ هم هستی دیگری در انتظار اوست این انسان باید زندگی هدفمند داشته باشد و رفتار ما باید با حساب و کتاب باشد. ما این خدا را که سرچشمه هستی است می‌پرستیم و همه چیز ما و آغاز و فرجام ما به سوی اوست و این هستی‌شناسی و معرفت ماست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه قرآن برای انسان شرافت و‌ کمال قائل است، بیان کرد: خدا ‌روح خود را به امانت به انسان داده و همین انسان را آنچنان بزرگ شمرده است که می‌گوید امانتی را که کوه‌ها و دریاها تحمل آن را نداشتند به او سپردیم. قرآن می‌گوید اگر کسی یک انسان را بکشد گویی هزاران انسان را کشته است. این قرآن اجازه غیبت انسانی را بدون حضور او نمی‌دهد و پشت سر یک انسان دیگر حرف زدن را جز گناهان کبیره می‌شمارد. 

حدادعادل با تأکید بر اینکه تمام بخش‌های قرآن عقلانی و‌ پذیرفتنی است و زن و ‌‌مرد را برابر می‌داند، افزود: در تربیت قرآنی بانویی چون فاطمه(س) پدید می‌آید که تمام ائمه(ع) در برابر او‌ کُرنش می‌کنند. این قرآن کتابی است که می‌گوید پیامبر اکرم(ص) مبعوث شده تا انسان را از کشیدن بارهای سنگین آزاد کند. این قرآن آمده است تا ما را از خباثت‌ دور کرده و به مسئولیت اجتماعی و امر به معروف و‌ نهی از منکر فرا بخواند. این قرآن برای آزادی آمده و به ما درس استقلال می‌دهد و اجازه سلطه استکبار را به ما نداده است. لذا ما باید سؤال کنیم و بپرسیم چرا قرآن را آتش می‌زنید.

وی ادامه داد: خشم کور دشمنان قرآن به این دلیل است که می‌بینند در دنیایی که ادعا می‌کردند بعد از فروپاشی شوروی نظم ‌نوین جهانی پدید آمده است، بیداری اسلامی با اثرپذیری از انقلاب اسلامی پدیدار شده و‌ در منطقه مقاومت شکل گرفته است. خشم آنها به این دلیل است که طرح خاورمیانه جدید با مقاومت روبرو شده است چرا که قرآن فرموده است در برابر سلطه مقاومت کنید. 

حدادعادل با اشاره به اهمیت توجه زنان به قرآن، بیان کرد: زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند ولی تربیت کننده همه جامعه هستند بنابراین گسترش فرهنگ قرآنی نوید تربیت نسل قرآنی می‌دهد. ما در جامعه از قرآن فاصله داریم و نمی‌توانیم ادعا کنیم جامعه قرآنی است.

وی با بیان اینکه دانشجویان و جوانان باید قرآن را بفهمند و بشناسند و فکر و جهان‌بینی آنها قرآنی باشد، تأکید کرد: بستر این موضوع در خانواده است. جایی که افراد در آن دیندار می‌شوند خانواده است. غربی‌ها در همه جای دنیا درصدد متزلزل ساختن مبانی خانواده‌اند.

حدادعادل در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه باید به فهم قرآن اهمیت داده شود، گفت: قرائت قرآن مقدمه توجه به معانی آن است. نباید در مرحله قرائت متوقف شویم، باید به حقیقت قرآن راه یابیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم قرآن خواندن همراه با ترجمه تأکید کرد و افزود: در زمان مسئولیتم در مجلس توفیق داشتم که قرآن را ترجمه کنم، انگیزه‌ام از این کار این بود که ترجمه قابل خواندن قرآن در محافل قرآنی و در مجالسی که قرآن تلاوت می‌شود ارائه شود.

وی با بیان اینکه باید برای جوانان ترجمه قرآن را بخوانید، یادآور شد: اکنون در مجلس در کنار قرائت ترجمه آن را می‌خوانند که نتیجه همان دوره است، این قرآن درس پیوند دین‌ و سیاست است و‌ قابل به جدایی این دو نیست. مبادا نوعی از دین داری به ما تلقین شود که حساب قرآن را از دین و سیاست جدا کنیم. 

حدادعادل یکی از میادین نشان دادن جدا نبودن دین از سیاست را انتخابات برشمرد و گفت: انتخابات میدان آزمایش بزرگ است امیدواریم مبلغان خوبی برای انتخابات باشید تا شاهد شکل‌گیری ‌مجلس انقلابی و کارآمد باشیم و چشم دشمنان از این انتخاب کور شود. 

انتهای پیام
captcha