یلدای باستانی؛ فرصتی برای ترمیم گسست‌های عاطفی
کد خبر: 4189271
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲

یلدای باستانی؛ فرصتی برای ترمیم گسست‌های عاطفی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: یلدای باستانی با سنت‌های حسنه اسلامی نظیر صله رحم و نوع دوستی، دورهمی‌های خانوادگی فرصتی مغتنم برای ترمیم گسست‌های عاطفی است.

سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان دیروز، 30 آذر در  مراسم اهدای کمک‌های مؤمنانه و هدایای  شب یلدا در جمع بسیجیان شهر سنندج  ضمن تبریک آیین ایرانی شب یلدا گفت: شب یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی  است که  تاریخی  چند  هزار ساله  دارد.

وی با اشاره به تاریخچه شب یلدا در آیین کهن ایرانی افزود: به اعتقاد ایرانیان باستان شب یلدا نشانه پیروزی نور و روشنایی بر تاریکی و سیاهی و تولد دوباره‌  آفتاب بوده و این شب را تبدیل به جلوگاه شادی و مهربانی و شور و نشاط با مراسم آیینی خاص  خود کرده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان بیان کرد: با آمیخته شدن این فرهنگ کهن ایرانی با فرهنگ اسلامی، سنت‌های حسنه‌ای همچون صله رحم، دیدار بزرگان فاميل، مراسمات شعرخوانی و توزیع کمک‌های مؤمنانه و... عجین گشته و جلوه‌های زیبایی از خود به نمایش گذاشته است‌.

وی در ادامه به برخی آسیب‌های مرتبط با جشن‌های ملی نظیر شب یلدا  اشاره کرد و گفت: نسبت به شب یلدا  سه نوع  نگاه وجود غافلانه و هوسبازانه،  نگاه ملی گرایانه و انحرافی و دیدگاه اسلامی و عاقلانه وجود دارد.

حجت‌الاسلام سادات بیان کرد: بدون تردید یکی از نیازهای طبیعی انسان تفریح و استراحت و تغییر فضای فیزیکی و روحی و روانی است. اما مهم آن است که انسان شادی و نشاط عاقلانه را با شادی و نشاط غافلانه و هوسبازانه در نیامیزد و از مرزهای شادی  مثبت و حلال و ارزشی پا را فراتر نگذارد.

وی افزود: در این روزها که بخش قابل توجهی از مردم با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه  هستند و علاوه برآن  بسیاری از خانواده‌ها از چالش‌هایی نظیر از هم گسیختگی عاطفی و روانی رنج می برند از این رو یلدای باستانی با سنت‌های حسنه اسلامی نظیر صله رحم  و نوع دوستی،  فرصتی مغتنم برای ترمیم این گسست‌هاست.

این استاد حوزه ودانشگاه در پایان یادآور شد: برای آحاد جامعه لازم است این ایام را قدر دانسته و با گسترش فضای همدلی  و دستگیری از محرومان و دوری از فرهنگ اسراف و تجمل‌گرایی و چشم  و هم چشمی‌های کاذب با گسترش فرهنگ مواسات و  برادری دل‌های  یکدیگر را  شاد و عواطف انسانی را تقویت کنیم.

حسن عسکری، فرماندار شهرستان سنندج در این مراسم گفت: بسیج و سپاه در تمام مقاطع حساس و شرایط سخت در کنار مردم هستند و تاکنون در سال جاری ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری‌های این بخش برای آسفالت معابر و احداث پل هزینه شده است.

وی با اشاره به اختصاص420 میلیارد ریال اعتبار از محل  اعتبارات شهرستانی تخصیص یافته به بخش سیروان را ۴۲۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: برای پروژه مهم جاده نیر تنگی‌سر تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز ۲۴۰ میلیارد ریال دیگر اختصاص یافته است که در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار سنندج به انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و گفت: مشارکت بالا در انتخابات برای دشمنان نظام ناامیدکننده و برای مسئولان روحیه‌بخش است و جا دارد بسیجیان با جهاد تبین در راستای مشارکت مردم در انتخابات دستاوردهای نظام را برای مردم بازگو کنند.

وی راه برون رفت از مشکلات را انتخاب کاندیدای اصلح دانست و گفت: مردم باید نمایندگانی را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند که امانت‌دارهای خوبی برای آنان باشند و در جهت پیشرفت منطقه گام بردارند.

انتهای پیام
captcha