حضرت فاطمه(س) دغدغه عدالت داشت
کد خبر: 4188387
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

حضرت فاطمه(س) دغدغه عدالت داشت

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) دغدغه‌ اسلام و عدالت داشت، گفت: فاطمه(س) درک عمیقی نسبت به اوضاع و احوال جامعه داشتند و احساس خطر می‌کردند، اما مردم عصر او فریادش را نمی‌فهمیدند.

مرضیه محمدزاده، پژوهشگر تاریخ اسلامبه گزارش ایکنا از خوزستان، مرضیه محمدزاده، پژوهشگر تاریخ اسلام در نشست مجازی خود با موضوع فرهنگ فاطمی به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: محک فاطمی بودن، حق طلب بودن‌ است‌. فرهنگ فاطمی نشان داده است که برای دفاع از حق با احضار خلیفه و حاکم مسلمانان و با حضور مردم و با سخنان منطقی و استدلال حقوقی می‌توان در فضای آرامش، روشن‌گری و آگاه‌سازی کرد.

وی اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) برای همیشه در تاریخ ثابت کرد که یک زن می‌تواند در جمع عظیمی از مردم و دولتمردان و خلیفه حاضر شود و با حفظ ارزش‌های اخلاقی و انسانی و از تریبون منطق و قانون، حق را آشکار سازد و ملاک ارزش‌های انسانی زیستن و آزاده بودن را به انسان‌ها بیاموزد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: حضرت فاطمه(س) دغدغه عدالت داشت که انسان را به فریاد تظلم‌خواهی وامی‌داشت. دغدغه فاطمه، نگرانی از خاموشی تدریجی شمع عدالت‌ بود‌. تظلم‌خواهی، پیروی از قرآن کریم است: «لا یحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیماً» (نساء، ۱۴۸) خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود، بدی‌های (دیگران) را اظهار کند؛ مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست.

وی بیان کرد: غصه و درد حضرت فاطمه(س) بلایی بود که بر سر اسلام آمد و ما چقدر درد فاطمه را کوچک کردیم. سخنان فاطمه(س) حول سه محور بود: حق مرا ضایع کردند، حق علی(ع) را غصب کردند، مسیر کلی حرکت جامعه به سمت و سوی خطرناکی پیش می‌رود.

محمدزاده افزود: حضرت فاطمه(س) در دو خطبه‌اش عمق مسائل را تحلیل کرد. این تحلیل، در لایه‌های زیرین جامعه است و برای عموم مردم قابل درک نبود. درد و غم حضرت فاطمه(س) به خاطر اسلام بود. فاطمه(س) خطاب به همه آنها که به یاری‌اش برنخاستند فرمود: «یعرِفُ التّالون غِبَّ ما أسَسَّ الأوَّلون» نسل‌های آینده، پایان کاری که پيشينيانشان گذاشتند را خواهند فهمید.

وی اظهار کرد: فاطمه(س) بعد از رحلت پدر بزرگوارش تا زمان شهادت در حال مبارزه بود. کسانی که از هوش و نبوغ بالایی برخوردار باشند، چون شعاع دید وسیعی دارند، مسائل را بسیار خوب درک می‌کنند. فاطمه(س) درک عمیقی نسبت به اوضاع و احوال جامعه داشت و احساس خطر می‌کرد، اما متأسفانه مردم عصر او فریادش را نمی‌فهمیدند. درک، درد می‌آورد. هر چقدر میزان این درک بیشتر باشد، درد بیشتری بر جان آدم می‌نشیند و فاطمه(س) درد بسیاری را تحمل می‌کرد.

این پژوهشگر گفت: فاطمه(س) در برابر هیئت حاکمه ایستاد تا به همه نشان دهد که در برابر ظلم و ستم بایستید. اگرچه خود به حقش نرسید، اما راه را نشان داد و فرزندانش بیش از همه از او درس آموختند.

وی اظهار کرد: اگر حضرت فاطمه(س) در برابر غصب فدک اعتراض می‌کند، می‌خواهد به همه مردم بیاموزد که در برابر تضییع حق خود، برخورد داشته باشید. همانطور که ظلم حرام است، پذیرفتن ظلم نیز حرام است. در اسلام اصلی به نام «حرمت انظلام» داریم. اسلام مکتبی است که روح ظلم ستیزی و استیفای حق را در مردم زنده می‌کند. حضرت زهرا(س) ایستاد و مسیر را روشن کرد تا به مردم نشان دهد برای حق باید شجاعانه بایستند.

انتهای پیام
captcha