ضرورت ارائه راهکار‌های علمی برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی
کد خبر: 4187680
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی تأکید کرد؛

ضرورت ارائه راهکار‌های علمی برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی

موسی ترابی به بیان اینکه ارائه راهکار‌های علمی برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی بسیار مهم است، گفت: هر جایی که تحقیق و پژوهش نتیجه دهد باید از آن به‌عنوان راهکار استفاده شود.

ضرورت ارائه راهکار‌های علمی برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطیبه گزارش ایکنا، به نقل از دانشگاه محقق اردبیلی، موسی ترابی، مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی، ۲۱ آذرماه در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار و سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه محور‌های این دو کنفرانس کاملا مرتبط با جامعه هستند، گفت: این کنفرانس‌ها در خصوص بخشی از مسائل و مشکلات که به عنوان گره در جامعه عنوان می‌شوند، راهکار ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به مسائل زیست محیطی کشور افزود: ایجاد انگیزه و آگاهی‌دهی در حوزه مدیریت پسماند بسیار مهم است.

مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی با تأکید بر اینکه هر جایی که تحقیق و پژوهش نتیجه دهد باید از آن به‌عنوان راهکار استفاده شود، تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌هایی که برای ایجاد آگاهی عمومی و آگاه‌سازی جامعه علمی می‌تواند مؤثر واقع شود، برگزاری چنین کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و فجایع رخ داده در این حوزه، ارائه راهکار‌های عملی بسیار مهم است.

ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز با اشاره به حساسیت‌های اقلیمی و شکنندگی زیست‌بوم‌های کشور گفت: طی ۵۰ سال اخیر شاهد کاهش بارش، افزایش تبخیر و تعرق بالقوه، افزایش دما و کاهش موجودی آب بودیم.

وی با اشاره به وضعیت فرسایش خاک اضافه کرد: براساس برآورد‌های کارشناسی و ارقام اعلام شده از سوی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سالانه دو میلیارد تن خاک کشور فرسایش می‌یابد، به این معنی که سالانه ۱۵.۴ تن در هکتار از خاک‌های کشور فرسایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین براساس آمار ارائه شده از سوی امور بررسی‌های برنامه عمران سازمان ملل هزینه فرسایش خاک در ایران ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی برآورد شده است.

وی با بیان اینکه ۲۸ درصد سطح کشور در معرض سیل‌های شدید و طبقاتی قرار دارد، تصریح کرد: به‌طور کلی مناطق کوهستانی مستقیماً با ارتفاعات و ناهمواری‌های زمین و رشته کوه‌ها در ارتباط است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حضور توأمان ویژگی‌های هندسی، تفاوت تابش دریافتی و تغییرات دمایی با افزایش ارتفاع عوامل مؤثر بر تنوع محیط‌های کوهستانی و دگرگونی در شرایط جوی هستند، ادامه داد: حفاظت، احیا و مدیریت بهینه محیط طبیعی کوهستان به‌عنوان اقدامی مؤثر در تأمین منابع آبی و بهبود پوشش گیاهی پایین دست و ارتقای وضعیت اقتصاد آبخیزنشینان خواهد داشت.

وی با اشاره به محدودیت‌های اکوسیستم کوهستان بیان کرد: محدودیت خاک، محدودیت فصل رویش، ضرورت حفظ، احیا و اصلاح پوشش گیاهی، صعب‌العبور بودن و تغییرات اقلیمی منجر به پدیده‌های حاد آب و هوایی از جمله این محدودیت‌ها هستند.

جوانشیر عزیزی، دبیر علمی اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار به ضرورت و چرایی برگزاری این کنفرانس پرداخت و گفت: با توجه به مزایای کوهستان سازمان ملل متحد تصمیم به بزرگداشت کوهستان گرفته است، چراکه کوهستان محل سکونت ۱.۱ میلیارد نفر انسان، میزبان حدود نیمی از تنوع زیستی جهان و محل پیداش اولیه تعدادی از مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه ۱۱ دسامبر به‌عنوان روز جهانی کوهستان نامگذاری شده است، افزود: از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۳۰ نیز دهه احیای اکوسیستم‌ها از طرف سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است.

عزیزی با بیان اینکه سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ نیز به عنوان پنج ساله احیای کوهستان‌ها لحاظ شده است، اضافه کرد: این پنج سال فرصتی برای گردآوری حمایت‌های سیاسی، تحقیقات علمی و منابع مالی به‌منظور افزایش قابل توجه بازسازی و جلوگیری از تخریب بیشتر اکوسیستم‌های کوهستانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خدمات اکوسیستم کوهستانی برای زندگی حیات است، افزود: کوه‌های سالم نیز برای تنوع زیستی اهمیت داشته و اکوسیستم‌های کوهستانی انعطاف‌پذیر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی نقش کلیدی دارند.

وی با بیان اینکه مردم کوهستان تحت‌تأثیر تخریب زمین قرار دارند، گفت: اکوسیستم‌های کوهستانی نیز در معرض خطر آلودگی قرار داشته و کشاورزان و دامداران کوهستانی در مدیریت پایدار اکوسیستم‌های کوهستانی بسیار مهم هستند.

انتهای پیام
captcha