اولین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4187462
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲

اولین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار در اردبیل برگزار شد

اولین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار و سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند با پذیرش ۴۷۵ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

برگزاری اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار و سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماندبه گزارش ایکنا، به نقل از دانشگاه محقق اردبیلی، تقی اکبری، معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیلی، 20 آذرماه در اولین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار و سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند که با پذیرش ۴۷۵ مقاله در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی مولود انقلاب بوده و فعالیت خود را در سال ۱۳۵۷ با دانشکده کشاورزی آغاز کرده است، گفت: این دانشگاه در آخرین رتبه‌بندی‌های شانگ‌های و تایمز نیز دارای رتبه بسیار خوبی در سطح ملی و بین‌المللی شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی جزو دانشگاه‌های سبز محسوب می‌شود، افزود: این دانشگاه دارای ۴۲ هکتار فضای سبز بوده و رتبه بالایی در رتبه‌بندی مدیریت سبز دانشگاه‌های دنیا و کشور دارد.

معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حکمرانی محیط زیست در کشور دچار مشکل است، گفت: در ایران ۲۱ درصد محتوای درسی مدارس به بحث محیط زیست اختصاص یافته؛ در حالی که در کشور‌های توسعه یافته این میزان بالای ۶۰ درصد است.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه تفکیک پسماند و بازیافت اظهار امیدواری کرد: این کنفرانس مقدمه‌ای بر تغییر دیدگاه‌های حکمرانی محیط زیست باشد.

حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح‌نیا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه پایه فردا را امروز باید بنا کنیم، گفت: زمین همانند آغوش پرمهر مادر است که باید از آن به نحو احسن نگهداری کنیم.

علیرضا قنبری، رئیس همایش و رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این دانشکده پایه‌گذار چهار کنفرانس مهم بوده است، گفت: این چهار کنفرانس کشاورزی ارگانیک و مرسوم، صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، کوهستان پایدار و مدیریت سبز پسماند می‌باشد.

وی با بیان اینکه مجموعه این کنفرانس‌ها دو موضوع مهم تامین امنیت غذایی و محیط زیست را دنبال می‌کند، افزود: برای اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار ۱۹۶ مقاله ارسال شده بود که ۱۸۳ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و برای سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند ۳۱۱ مقاله ارسال شده بود که ۲۹۲ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به مدیریت پسماند گفت: پسماند زیستی هرگونه زباله قابل امحاست که می‌تواند به کمپوست تبدیل شود. مدیریت سبز نیز مدیریتی است که اندوخته‌های علمی را با مهارت‌های تجربی می‌آمیزد و در جهت تولید و ارائه خدمات سالم‌تر، بی‌خطرتر و با کیفیت‌تر می‌کوشد تا به شاخص‌هایی نظیر کارایی اکولوژیکی و مدیریت بهینه پسماند سبز دست یابد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش مدیریت سبز پسماند بیان کرد: کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف غیرضروری، ارتقای پژوهش‌های توسعه پایدار، جلوگیری از قرار گرفتن افراد در معرض مواد سمی و فعال بیولوژیکی، کاهش زباله و حفاظت از منابع و دنبال کردن یک برنامه کمپوست برای پسماند‌های آلی از اهداف برگزاری این همایش هستند.

انتهای پیام
captcha