لزوم اتحاد نخبگان جهان اسلام علیه جنایات رژیم صهیونیستی؛ از کار جزیره‌ای پرهیز شود
کد خبر: 4177302
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
محمدعلی شیخ‌الاسلامی تأکید کرد:

لزوم اتحاد نخبگان جهان اسلام علیه جنایات رژیم صهیونیستی؛ از کار جزیره‌ای پرهیز شود

مدرس دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: اگر قرار است نخبگان علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی مبارزه‌ کنند، این کار را جزیره‌ای و متفرق انجام ندهند، بلکه با هم کار کنند. مثلا اگر قرار است آثار هنری تولید شود، با مشارکت دانشگاه‌های کشورهای اسلامی انجام شود و صدور بیانیه محکومیتی از سوی جامعه دانشگاهی هم به صورت مشترک باشد.

محمدعلی شیخ‌الاسلامی

محمدعلی شیخ‌الاسلامی، مدرس دانشگاه امام حسین(ع)، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش نخبگان و دانشگاهیان در قبال آرمان فلسطین  مخصوصاً مردم غزه پرداخت و اظهار کرد: وقتی که به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب توجه کنیم، متوجه می‌‌شویم که نقش و جایگاه نخبگان در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مسئولیت‌هایی که مقام معظم رهبری برعهده نخبگان می‌گذارند و اخیراً بسیار پررنگ‌تر شده بحث جهاد تبیین و روشنگری است. اتفاقاتی که اکنون در سطح جهانی مخصوصاً در فلسطین رخ می‌دهد و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی آنقدر روشن است که شاید برای برخی مردم و رسانه‌ها جای سؤال باشد که آیا ممکن است دل کسی از این اتفاقات به درد نیاید؟ رسانه‌های جهانی این اتفاقات را نادیده می‌گیرند، چون بسیاری از آنها در اختیار سرمایه‌داران صهیونیستی هستند و هرگونه که خودشان می‌خواهند به اخبار جهت‌ می‌دهند و اگر در شبکه‌های اجتماعی کوچکترین سخنی درباره مظلومیت فلسطینیان و ظالم بودن صهیونیست‌ها بیان شود، آن را سانسور می‌کنند.
 
وی افزود: در چنین شرایطی روشنگری و تبیین از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر قشر نخبگان بتوانند این موضوع را برای توده مردم تبیین کنند، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. درباره میزان اثرگذاری نخبگان در جامعه و در سطح بین‌الملل باید گفت غیر از روشنگری، مطالبه نخبگان برای حمایت از مردم فلسطین مهم است. اگر در شرایط کنونی موجی در دانشگاهیان و نخبگان هر کشور به ویژه در غرب راه بیفتد و از حاکمیت مطالبه کنند که جنایات رژیم صهیونیستی محکوم شود، میزان حمایت از مردم مظلوم فلسطین بیشتر می‌شود.
 
شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: متأسفانه در برخی از کشورهای عربی به ظاهر مسلمان موضع‌گیری درستی در قبال این حوادث وجود نداشته و مردم و جامعه علمی آنها از این موضوع ناراحت هستند. البته شاید فشاری هم به حاکمیت‌شان وارد نشده باشد، چراکه در این صورت حاکمان مجبور می‌شوند که تغییر موضع دهند. برای مثال کشورهای اردن و مصر تعامل سازنده‌ای با رژیم صهیونیستی دارند و در اتفاقات اخیر ابتدا سعی کردند به گونه‌ای موضع بگیرند که هم رژیم صهیونیستی را محکوم و هم مردم خود را راضی کنند، اما وقتی راهپیمایی‌هایی در این کشورها برپا شد، مجبور شدند که موضع‌گیری‌ انقلابی‌تری داشته باشند و رژیم صهیونیستی را محکوم کنند، هرچند حمایت عملی خاصی از مردم فلسطین نکردند، اما در پی مطالبات نخبگان مجبور شدند که مقداری موضع خود را تغییر دهند.

استفاده از زبان هنر برای حمایت از فلسطین

مدرس دانشگاه امام حسین(ع) گفت: وظیفه دیگر نخبگان، تهیه محتوای هنری از جنایات رژیم صهیونیستی است. بهترین قشری که می‌‌تواند مدیریت این کار را بر عهده بگیرند قشر دانشگاهی است که می‌تواند جنایات رژیم صهیونیستی را در قالب هنر به مردم نشان دهند. اغلب مواقع سخنرانی یا نوشتن کتاب و مقاله‌‌ در حمایت از مردم فلسطین نمی‌تواند چندان خون مردم را به جوش آورده و توده مردم را همراه کند، اما یک کار گرافیکی بسیار ساده می‌تواند مردم را علیه جنایات رژیم صهیونیستی بسیج کند. 
 
وی یادآور شد: البته نخبگان نباید فراموش کند که رژیم صهیونیستی این جنایات را انجام می‌دهد، اما باید نوک پیکان را به سمت ایالات متحده آمریکا گرفت. مقام معظم رهبری فرمودند که مدیریت و سیاستگذاری این جنگ بر عهده آمریکایی‌هاست و اگر مدیریت آمریکایی‌ها نبود، رژیم صهیونیستی بعد از حمله اخیر گروه‌های فلسطینی نمی‌توانست خود را جمع کند. لذا اگر در کارهای هنری جنایات رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته شود، نباید از نقش ایالات متحده غافل شویم.
 
شیخ‌الاسلامی تصریح کرد:‌ در کنار اقدامات گذرا می‌توان کاری عمیق و ماندگار انجام داد و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و سخنرانی‌های متعدد در جمع نخبگان و دانشگاهیان بر جهش علمی تأکید کرده‌اند. اگر نخبگان بتوانند در زمینه‌های مختلف جهش علمی لازم را داشته باشند، همین امر می‌تواند عنان کار را از دست استکبار جهانی مخصوصا آمریکا و رژیم صهیونیستی و ایادی آنها در اقصی نقاط عالم بگیرد. اگر خودکفا و پیشرفته شویم، ناخودآگاه به سمت استقلال حرکت خواهیم کرد و وابستگی ما به مستکبران عالم بسیار کمتر خواهد شد و وقتی اتفاقی مشابه حوادث اخیر می‌افتد، راحت‌تر می‌توانیم موضع‌گیری کنیم و نگران نیستیم که ممکن است تحریم شویم.

اهمیت پاسخگویی به شبهات جوانان

وی درباره وظایف دانشگاهیان در قبال پاسخ به شبهات موجود در زمینه مسئله فلسطین گفت: همان‌گونه که اشاره کردم، نخبگان وظیفه دارند تبیین و روشنگری کنند. منظور از روشنگری این است که گاهی اوقات شبهاتی مخصوصاً برای نوجوانان و دانشجویان پدید می‌آید و باید مرجع اصلی پاسخگویی، همین قشر نخبگانی باشد. در این زمینه محتوای کمی نداریم، بلکه مشکل اصلی توزیع محتواست. اگر نخبگان در نظام آموزش و پرورش  به شبهات پاسخ دهند یا دوره‌هایی برای دانش‌آموزان برگزار شوند، نقشی مؤثری در کاهش شبهات جوانان خواهد داشت. 
 
مدرس دانشگاه امام حسین(ع) بیان کرد: اگر این پاسخ به شبهات در قالب اقدامات هنری باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. ممکن است برخی تولید محتواها پاسخگوی شبهات جوانان نباشد، چون آنها آنقدر درگیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند که شاید اگر متنی در مورد پاسخ به شبهات برای آنها ارسال شود، مورد توجه آنها قرار نمی‌گیرد، اما اگر همین کار در قالب کلیپ، پادکست و قالب‌های هنری دیگر انجام شود، میزان تأثیر آنها بیشتر خواهد شد. بنابراین جامعه دانشگاهی نباید صرفاً به بیانیه‌خوانی و چنین مواردی اکتفا کند، بلکه باید پاسخگویی به شبهات را به صورت علمی و مؤثر و با جدیت دنبال کند.
 
وی درباره اهمیت ارتباط دانشگاه‌های ایران با دانشگا‌ه‌های سایر کشورهای اسلامی تأکید کرد: بعد از شهادت سردار سلیمانی، رهبر معظم انقلاب سخنرانی کردند که بخشی از آن به زبان عربی بود و جالب است که مخاطب سخنان رهبر معظم انقلاب، نخبگان جهان عرب بودند و چند مورد از زمینه‌های همکاری ملل مسلمان را بیان کردند که یکی از آنها همکاری جامعه علمی و نخبگان مخصوصا دانشگاهیان کشورهای مسلمان با همدیگر بود. اگر قرار است نخبگان علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی مبارزه‌ کنند، این کار را جزیره‌ای و متفرق انجام ندهند، بلکه با هم کار کنند. برای مثال اگر قرار است آثار هنری تولید شود، با مشارکت دانشگاه‌های کشورهای اسلامی انجام شود و صدور بیانیه محکومیتی از سوی جامعه دانشگاهی هم به صورت مشترک باشد.

تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی

شیخ‌الاسلامی تأکید کرد: نخبگان طبق فرمایش مقام معظم رهبری، موتور پیشرفت کشورند و اگر فعالیت‌های مشترک علمی همانند مجموعه‌های دانش‌بنیان مشترک در کشورهای اسلامی وجود داشته باشد، آثار بهتری خواهد داشت و پیشرفت‌ علمی زیادی در جامعه مسلمانی رخ می‌‌دهد و همین زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی و آمریکاست، چون این پیشرفت باعث عدم وابستگی به استکبار جهانی می‌‌شود و مسلمانان ترسی از اقدام علیه رژیم صهیونیستی نخواهند داشت. یکی دیگر از کارهایی که دانشگاهیان می‌‌توانند انجام دهند ایجاد کمپین‌ برای تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی است و می‌توان بازار مشترک اقتصادی ویژه کشورهای مسلمان را ایجاد کرد و همین کار ضربه اقتصادی مهلکی به آنها می‌زند که باعث عقب نشینی آنها از بسیاری از اقدامات نظامی علیه فلسطینیان می‌شود و در مواردی از موضع خود عقب‌نشینی می‌‌کنند، چراکه اساس تشکیل رژیم صهیونیستی، ایدئولوژیک و عقیدتی است، اما مسائل اقتصادی برای آنها اهمیت دارد و با استفاده از این حربه می‌توان آنها را به عقب راند.
 
وی گفت: جنایات اخیر رژیم صهیونیستی بسیار دردآور و ناراحت‌کننده است، اما در نگاه کلان باعث شده که موج مردمی بی‌نظیری در جهان علیه آنها ایجاد شود. شاید تبیین جنایات رژیم صهیونیستی و همراه‌سازی مردمی با موضوع فلسطین در جهان به کار طاقت‌فرسایی نیاز داشت، اما جنایات اخیر باعث شد که مردم جهان با هر دین و آئین و فکری به پا خیزند و این جنایت را محکوم کنند. نخبگان باید تلاش کنند تا این شور و حرارت مردمی به سردی نگراید، چراکه هیچ‌گاه مردم کشورهای اروپایی اینقدر یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی نبوده‌اند.
 
شیخ‌الاسلامی در پایان تصریح کرد: مهم این است که مردم فلسطین خودشان را در این مبارزه تنها نبینند تا دست از مقاومت برندارند. به لطف الهی پیروزی اخیر مردم فلسطین نقطه عطفی برای سقوط دومینو‌وار جبهه استکبار خواهد بود. هیچ‌گاه رژیم صهیونیستی اینقدر در دل مردم جهان منفور نبوده و این بهترین فرصت برای جامعه نخبگانی است که این فضا را حفظ کنند و نگذارند دشمن با روایت خودش ورق را برگرداند. تولید آثار هنری و تکرار مستمر جنایات این رژیم و زنده نگه داشتن آرمان فلسطین کاری است که دانشگاهیان و حوزویان می‌توانند آن را انجام دهند تا به حول قوه الهی ریشه این رژیم منحوس کنده شود.
 
گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام
captcha