تبریز ظرفیت خوبی برای توسعه مراودات بین ایران و ترکمنستان دارد
کد خبر: 4170273
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
سفیر ترکمنستان در ایران:

تبریز ظرفیت خوبی برای توسعه مراودات بین ایران و ترکمنستان دارد

سفیر ترکمنستان در ایران ضمن ابراز علاقمندی تجار کشور متبوع خود برای آشنایی بیشتر با مراکز اصلی صنعتی و تجاری ایران به ویژه شهر تبریز گفت: تبریز به عنوان قطب صنعتی، ظرفیت بسیار مطلوبی برای توسعه مراودات بین کشور ایران و ترکمنستان دارد.

سفیر ترکمنستان و شهردار تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، احمد قربان‌اف، سفیر ترکمنستان در ایران، روز گذشته، 29 شهریرماه، در دیدار با شهردار تبریز، ضمن ابراز علاقمندی تجار کشور متبوع خود برای آشنایی بیشتر با مراکز اصلی صنعتی و تجاری ایران به ویژه شهر تبریز گفت: تبریز به عنوان قطب صنعتی، ظرفیت بسیار مطلوبی برای توسعه مراودات بین کشور ایران و ترکمنستان دارد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ترکمنستان حول محور بخش کشاورزی و پنبه است، گفت: علاقمند به توسعه مراودات تجاری با کارخانه تراکتورسازی تبریز هستیم.

قربان‌اف، با اشاره به اینکه همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز این امکان را برای تحقق توسعه روابط تجاری و مشارکت در ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری تبریز فراهم کرده است، برای حضور همه جانبه در این همایش اعلام آمادگی کرد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز نیز در این دیدار با بیان اینکه تبریز شهر اولین‌ها بوده و اثرگذاری مطلوبی در طول تاریخ کشور داشته است، گفت: تبریز چندین دوره پایتخت ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه پس از افول همه گیری کرونا، آمار گردشگران افزایش مطلوبی داشته است، اظهار کرد: تبریز ظرفیت‌های گردشگری متعددی به مخصوص برای کشورهای مسلمان دارد چرا که اماکن تاریخی و فرهنگی همچون مجموعه مقبره الشعرا، بزرگترین بازار سرپوشیده و مسجد کبود از داشته‌های بی‌نظیر کلانشهر تبریز است.

هوشیار، با بیان اینکه همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه باعث افزایش ظرفیت‌های تجاری، صنعتی و صادراتی شده است، ادامه داد: تبریز با وجود صنایع متعدد ظرفیت مطلوبی در حوزه‌های خودروسازی، صنایع غذایی، بخش معادن و پتروشیمی دارد به طوری که از این نقطه به بیش از ۸۰ کشور صادرات انجام می‌شود.

شهردار تبریز، با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده طی ۲ سال اخیر در تبریز، خاطرنشان کرد: طی این مدت پروژه‌های عمرانی در حوزه احداث پل، پسماند شهری، فضای سبز شهری و پروژه‌های زیست محیطی به سرانجام رسیده است.

وی با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی متعددی بین ایران و ترکمنستان وجود دارد، گفت: وجود ۱۰۰ هزار دانشجو و دانشگاه‌های متعدد با کیفیت بالا ظرفیت مطلوبی برای افزایش تبادلات با ترکمنستان است.

هوشیار، پیشنهاد داد پس از احصای شرایط، یکی از شهرهای ترکمنستان برای انعقاد خواهرخواندگی با تبریز معرفی شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش فرصت های سرمایه‌گذاری تبریز ۲۰۲۳ در سال جاری، از سرمایه‌گذاران ترکمنستان برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری تبریز و مبادلات دوطرفه دعوت کرد.

شهردار تبریز، با تاکید بر توسعه مراودات تجاری و فرهنگی تبریز و ترکمنستان، حوزه‌های دانش بنیان و هوای پاک شهری را از مهم‌ترین ظرفیت‌ها برای تعمیق روابط مدیریت شهری میان ایران و ترکمنستان برشمرد.

انتهای پیام
captcha