استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در جهت خدمت‌رسانی بهینه به جامعه ایثارگران
کد خبر: 4155109
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/2

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در جهت خدمت‌رسانی بهینه به جامعه ایثارگران

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل گفت: یکی از وجوه امتیاز جهاد دانشگاهی، انقلابی و جهادی بودن این مرکز است که توانسته با بهره‌گیری از علم و تجربه اساتید و پژوهشگران مؤمن و جهادی، منویّات مقام معظم رهبری را در زمینۀ وصول به قله‌های پیشرفت علمی و فرهنگی محقق کند. 

داور نوری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیلداور نوری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل با اشاره به تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های جهاددانشگاهی به‌عنوان تجلی‌گاه علم، ایمان و عمل نسبت به تبیین برنامه‌های مورد نیاز برای استفاده مناسب از این دستاورد‌ها در سطح کشور و استان اظهار کرد: جهاددانشگاهی از همان بدو تأسیس در سال ۱۳۵۹، فعالیت‌های متنوّعی در زمینه امور فرهنگی و پژوهشی داشته و با برقراری ارتباط بین مؤسسات دانشگاهی و بخش صنعت، نقش مهمی در پیشرفت علمی و صنعتی کشور داشته است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل گفت: یکی از وجوه امتیاز جهاد دانشگاهی، انقلابی و جهادی بودن این مرکز است که توانسته با بهره‌گیری از علم و تجربه اساتید و پژوهشگران مؤمن و جهادی، منویّات مقام معظم رهبری را در زمینۀ وصول به قله‌های پیشرفت علمی و فرهنگی محقق کند. 

 

استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در جهت خدمت به جامعه ایثارگران

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان متولّی تمام امور مرتبط با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، مأموریت‌های مختلفی در جهت خدمت‌رسانی بهینه و مطلوب به جامعه معظم ایثارگری دارد که انجام این مأموریت‌ها قطعا بدون برنامه‌ریزی علمی و دقیق و نگاه عالمانه به آینده قابل تحقق نیست، بنابراین این بنیاد می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم جهاددانشگاهی، هم در زمینۀ درون‌سازمانی از جمله برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی در زمینه ارائه خدمات بهینه و مطلوب به جامعه هدف و هم در جنبه برون‌سازمانی از جمله در راستای ترویج خلاقانه و علمی فرهنگ و ایثار و شهادت و معرفی شهدا و ایثارگران به عنوان الگو‌ها برای نسل‌های جدید گام بردارد.

نوری تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی، در زمینه اشتغال ایثارگران و همچنین تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر و ترویج هنرمندانه و علمی فرهنگ ایثار و شهادت قدم‌های مؤثری بردارد.

 

اعتماد به جوانان لازمه پیشرفت دانش‌بنیان کشور

نوری ضمن اشاره به نقش ایمان، امید و اعتماد به جوانان به عنوان الگوسازهای پیشرفت دانش‌بنیان کشور نیز افزود: جوانان به عنوان نیروی انسانی فعال و تحوّل‌گرای هر جامعه، در صورتی که مورد اعتماد قرار بگیرند، می‎‌توانند جهش‌های بلندی در زمینه رشد علمی و صنعتی و فرهنگی رقم بزنند که نمونۀ آن در دوران هشت سال دفاع مقدس مشاهده شد و این جوانان غیور بودند که با حماسه‌آفرینی خود، محاسبات قدرت‌های استعماری را بر هم زدند؛ بنابراین تجربه نشان داده که اعتماد به جوانان قطعا برکات فراوانی دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل تصریح کرد: در زمینه علوم مختلف از جمله پیشرفت دانش‌بنیان کشور نیز وضع به همین منوال است و در صورتی که جوانان انقلابی و مؤمن، مورد اعتماد قرار گرفته و فرصت نقش‌آفرینی داشته باشند، می‌توانند الگو‌هایی برجسته برای نسل‌های بعدی باشند.

وی ضمن اشاره به مثالی در این مصداق نیز گفت: پیشرفت ایران اسلامی در زمینۀ فناوری هسته‌ای و سلول‌های بنیادی مرهون اعتماد به جوانان مؤمن و انقلابی بود که روحیه خودباوری را به صورت فزاینده در بین مردم تقویت کرده است.

 

فعالیت‌های جهاددانشگاهی امیدآفرین است

نوری با اشاره به نحوه ارتباط و تعامل با جهاددانشگاهی به الگوسازی‌های مؤثر و تقویت فعالیت‌های امیدآفرین این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اینجانب به عنوان خادم نهادی که جامعه هدف آن نیاز‌ها و استعداد‌های متنوّعی دارد، خود را ملزم به بهره‌گیری از ظرفیت جهاددانشگاهی در زمینه علمی و فرهنگی می‌دانم، زیرا همکاران گرانقدر در جهاددانشگاهی به دلیل رویکرد انقلابی و عالمانه و با بهره‌گیری از روش‌های علمی و تحقیقاتی نوین، می‌توانند با انجام تحقیقات مختلف، به آسیب‌شناسی ارائه خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران بپردازند و زمینه برنامه‌ریزی هرچه بهتر و کسب رضایت این قشر شریف و معزز را فراهم کنند.

نوری افزود: در جهت مقابل، در بین جامعه معظم ایثارگری نیز شخصیت‌های علمی و پژوهشی زیادی وجود دارند و که جهاددانشگاهی می‌تواند از استعداد و دانش این عزیزان بهره گیرد. به نظر اینجانب، جذب هرچه بیشتر نخبگان و پژوهشگران انقلابی به ویژه نخبگان شاهد و ایثارگر می‌تواند در زمینۀ الگوسازی و امیدآفرینی مؤثر واقع شود.

وی ادامه داد: تعامل و همکاری بیشتر جهاد دانشگاهی با مراکز علمی و مؤسسات دانشگاهی کشور‌های اسلامی و محور‌های مقاومت می‌تواند زمینه‌ساز توسعه علمی بیشتر و همچنین الگوسازی فراملّی باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل ضمن اشاره به عملکرد جهاددانشگاهی در اعتماد به جوانان، تقویت روحیه «ما می‌توانیم» و تربیت شخصیت‌های مؤمن و برجسته علمی افزود: جهاد دانشگاهی از طریق اعتماد به جوانان مؤمن و انقلابی توانسته است بارقه‌های امید را در بین جوانان نخبه زنده کند و در صورت تداوم این روند و اعتماد بیشتر به جوانان، این مؤسسه علمی می‌تواند نقش مهمی در ترویج و تقویت روحیه «ما می‌توانیم» و کاهش مهاجرت نخبگان داشته باشد.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند علاوه بر جذب پژوهشگران نخبه و مؤمن، در تربیت و پرورش نخبگان نیز بیش از پیش وارد عمل شده و با کشف استعداد‌های علمی در بین نونهالان و نوجوانان، تربیت و پرورش علمی و دینی این عزیزان را برعهده گرفته و نخبگانی مومن به جامعه معرفی نماید.

انتهای پیام
captcha