جوانانی که برای بزرگداشت غدیر آستین بالا زدند
کد خبر: 4152054
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲

جوانانی که برای بزرگداشت غدیر آستین بالا زدند

پیام غدیر با همه‌ مهجوریت‌ها و مظلومیت‌هایش نسل به نسل و سینه‌ به سینه منتقل شد تا امروز جوانان و نوجوانان تبریزی به پرچمداری واقعه غدیر ایستاده و با جان و دل برای بزرگداشت واقعه‌ غدیر آستین بالا بزنند.

عید غدیر خم

حدود ۱۴۰۰ سال از آن روزی که پیامبر گرامی اسلام در صحرای غدیر دست مبارک علی‌ ابن ابی‌طالب(ع) را گرفت و با اعلام ولایت و جانشینی او، حجت را بر همگان تمام کرد، می‌گذرد، اما هنوز هم خطبه‌ غدیر و تکلیفی که نبی مکرم اسلام(ص) بر عهده امتش نهاده در بلندای تاریخ به گوش می‌رسد، آنگاه که فرمودند: ای مردم! همانا من، امامت و وراثت را تا روز قیامت در فرزندانم به جا گذاشتم و قطعاً آن چیزی را که مأمور به ابلاغش بودم، رساندم تا حجت و سندی باشد بر هر حاضر و غائبی و بر هرکسی که شاهد است یا نیست، متولد شده است یا نه؛ پس حاضران به غائبان برسانند و پدران به فرزندان تا روز قیامت.

آری، پیام غدیر با همه‌ مهجوریت‌ها و مظلومیت‌هایش نسل به نسل و سینه‌ به سینه منتقل شد تا امروز جوانان و نوجوانان تبریزی به پرچمداری واقعه غدیر ایستاده و با جان و دل برای بزرگداشت واقعه‌ غدیر آستین بالا بزنند. موکب مردمی حضرت بقیه الله(عج) تبریز که غالب اعضای آن از قشر جوان و نوجوان هستند، این روزها در کنار بزرگترها و پیشکسوت‌ها اتفاقات بزرگی را رقم می‌زنند تا علاوه بر تبیین و بزرگداشت مسئله غدیر، از نیازمندان نیز دستگیری کرده و پرچم غدیر را در کوچه پس کوچه‌های شهر بچرخانند.

مجید عظیمی‌‌وند، جوان دهه شصتی است که مسئولیت این موکب را برعهده دارد، او خود را خادم و عضو کوچکی از خانواده موکب مردمی بقیه‌الله تبریز معرفی کرده و در رابطه با اهمیت بزرگداشت عید غدیر به خبرنگار ایکنا از آذربایجان شرقی گفت: عید غدیر بزرگترین عید شیعیان بوده و خادمان موکب معتقدند اگر به مسئله غدیر در زمان خود بها داده می‌شد، فاجعه‌ کربلا رخ نمی‌داد.

وی با اشاره به فعالیت‌های چندساله‌ موکب در رابطه با بزرگداشت مسئله غدیر، افزود: موکب مردمی بقیه‌الله در راستای بزرگداشت عید غدیر و عمل به روایات، احادیث و توصیه حضرات معصومین(ع) به‌ویژه اهمیت اطعام غدیر و اطعام علوی، چند سالی است که فعالیت‌هایی در این رابطه دارد و قطعاً زیبایی و اثربخشی این فعالیت‌ها زمانی بیشتر می‌شود که توسط خود مردم انجام شود. 

پخت و توزیع اطعام غدیری

عظیمی‌وند به فعالیت‌های امسال موکب برای ایام غدیر نیز اشاره کرد و گفت: پخت هفت هزار عدد پیتزا و توزیع در مناطق مختلف، پخت نان رایگان در ۱۴ نانوایی مختلف سطح شهر، توزیع هفت هزار عدد بستنی به‌صورت سیار، توزیع هفت هزار بسته شکلات در سطح شهر تبریز و همچنین اهدای جهیزیه از جمله برنامه‌های موکب برای عید غدیر است. 

وی با بیان اینکه موکب بقیه‌الله تبریز به‌صورت مردمی اداره و حتی هزینه‌های موکب نیز توسط مردم و خیرین گمنام موکب تأمین می‌شود، ادامه داد: موکب بقیه‌الله طی سال‌های مختلف ویژه برنامه‌هایی در رابطه با اطعام علوی دارد که در عید غدیر سال ۱۴۰۰ هفت هزار پرس چلومرغ و در عید غدیر سال گذشته ۱۱ هزارپرس چلوکوبیده در سطح شهر طبخ و توزیع کرد. 

خادم موکب بقیه‌الله با اشاره به جزئیات پخت هفت هزار پیتزا در تبریز برای عید غدیر امسال، تصریح کرد: برای عید غدیر امسال و اطعام علوی خادمان موکب تصمیم گرفتند تنوع در نوع اطعام ایجاد کرده و برای اولین‌بار هفت هزار پیتزا در تبریز پخته و با حضور در اکثر مناطق تبریز تقدیم خانواده‌ها کنند. هزینه این اطعام غدیری توسط خادمان گمنام موکب تأمین شده و الحمدالله برای تأمین بودجه این طرح، همانند سایر فعالیت‌های موکب ریالی از هیچ ارگان یا نهادی دریافت نکرده‌ایم و این حرکت کاملاً مردمی است. 

وی با تأکید بر انجام کار فرهنگی و مذهبی توأم با رعایت آرامش شهروندان در موکب مردمی بقیه‌الله تبریز، ادامه داد: موکب بقیه‌الله تنها موکبی است که مخالف برپایی ایستگاه‌های صلواتی ثابت بوده و تلاش می‌کند تا همانند سال‌های گذشته، بدون ایجاد ایستگاه ثابت، ایجاد ترافیک و سلب آرامش همشهریان، فعالیت‌های خود را انجام داده و سعی در فرهنگ‌سازی این موضوع دارد. 

عظیمی‌وند، در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بزرگداشت جشن غدیر و مسئله غدیر پیش‌تر از ایام محرم تأکید کرد و افزود: عید غدیر عید فضائل و عید سربلندی شیعه است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چراکه مسئله غدیر مورد کم لطفی قرار گرفته و تلاش دشمن نیز در راستای فراموشی مسئله غدیر است، البته در چند سال اخیر توجه خوبی به این مسئله مبذول شده، اما کافی نبوده و جا دارد غدیر بیش از این‌ها مورد توجه واقع شود. 

خدمت به زائران اربعین در کاظمین 

این جوان تبریزی در ادامه به تعداد اعضای موکب مردمی بقیه‌الله نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۱۵۰ نفر که غالباً از قشر جوان و نوجوان هستند که در رکاب ریش سفیدان موکب در برنامه‌های مختلف فعالیت و همراهی می‌کنند. 

وی با بیان اینکه موکب در ابتدا فعالیتش صرفاً به‌منظور ارائه خدمت به زائران اربعین در کشور عراق و شهر مقدس کاظمین تشکیل شد، افزود: گستره‌ فعالیت‌های موکب به‌تدریج با عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) و شهدای بزرگوار بیشتر شد و در کنار فعالیت‌ در سایر مناسبت‌ها، در توزیع بسته‌های معیشتی، اهدای جهیزیه و تأمین هزینه درمان، حضور در مناطق زلزله زده و سیل زده و... نیز فعالیت کرد. 

این فعال فرهنگی تصریح کرد: موکب بقیه‌الله تبریز در ایام اربعین در کنار فعالیت ذاتی خود که خدمت به زائران اربعین در شهر مقدس کاظمین است، روزانه حدود ۲۰ هزار پرس غذا در سه وعده طبخ و توزیع کرده است؛ فعالیت‌های دیگری هم در طول سال انجام می‌دهد. 

عظیمی‌وند، یادآور شد: طرح اطعام غدیر در چند سال اخیر، خدمت‌رسانی به زائران حضرت امام رضا(ع) در ایام شهادت حضرت در آخر ماه صفر، حضور در مناطق زلزله‌زده خوی و طبخ و توزیع روزانه سه هزار پرس غذای گرم بین هموطنان زلزله‌زده، تهیه اقلام دارویی، بهداشتی، لباس، پتو برای هموطنان زلزله‌زده، تأمین چند سری جهیزیه و اهدا به نوعروسان، تهیه و توزیع ماهانه ۹۰ بسته معیشتی به‌مدت ۲۷ ماه، تأمین هزینه درمان افراد کم برخوردار و تأمین هزینه اجاره چند خانواده از جمله فعالیت‌های موکب مردمی بقیه الله تبریز است. 

خادم موکب بقیه‌الله، پرداخت کمک هزینه تحصیل، چند مرحله اعزام ایتام به مشهد مقدس، حضور خادمین موکب در کشور سوریه و ارائه خدمت به زائران در ایام ولادت امام رضا(ع)، طرح افطاری به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور ولی‌عصر (عج) به‌مدت ۱۱ روز و توزیع بیش از چهار هزار پرس افطاری و همچنین پرداخت وام قرض الحسنه به‌صورت محدود را از دیگر فعالیت‌های موکب دانست.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه صلواتی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) در میدان ساعت تبریز همزمان با جریانات پاییز سال گذشته برای پرچمداری فریضه حجاب، اظهار کرد: تمام کارها و فعالیت‌های موکب تنها به لطف حضرت بقیه الله(عج) و عنایت خاص شهدای بزرگوار و دعای خیر والدین محقق می‌شود.

انتهای پیام
captcha