نمایش کتب تاریخی و نفیس اسلامی در لندن
کد خبر: 4149150
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

نمایش کتب تاریخی و نفیس اسلامی در لندن

نمایشگاهی از کتاب‌های تاریخی و کمیاب اسلامی شامل قدیمی‌ترین ترجمه قرآن به زبان انگلیسی در لندن برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، کتاب‌فروشی‌های عتیقه در بریتانیا حاوی بسیاری از کتاب‌های تاریخی ارزشمند مربوط به دوران عثمانی و جهان اسلام هستند.

ماه گذشته میلادی، بیش از 100 فروشنده کتاب قدیمی از سراسر بریتانیا و جهان در نمایشگاه کتاب‌های کمیاب لندن حضور پیدا کردند. 
 
تعداد زیادی از کتابهای کمیاب عرضه شده در این نمایشگاه مربوط به جهان اسلام و دوران عثمانی بود.
 
کیت فلچر، یک کتابفروش عتیقه از Mutch Hadham، در شمال لندن، و صاحب کتابخانه فلچر گفت که نماینده نسل سوم صاحبان این حرفه است و هنوز هم در کتابفروشی که پدربزرگش در سال 1902 تأسیس کرده، کار می‌کند.
 
وی افزود: در میان کتاب‌های تاریخی که از سراسر جهان گردآوری کرده‌ام، نخستین قرآن ترجمه شده به زبان انگلیسی و کتابی مصور در شرح زندگی حضرت محمد(ص) بیشترین توجه را در این نمایشگاه به خود جلب کرده است.
 
فلچر خاطرنشان کرد که قرآن ترجمه شده به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد و در مؤسسات انتشاراتی در آمستردام پایتخت هلند و لندن چاپ شده و نام «قرآن محمد(ص)» را بر خود دارد.
 
وی با بیان اینکه این اثر از زبان عربی به فرانسه و سپس به انگلیسی ترجمه شده است، گفت: این اثر به عنوان نخستین ترجمه انگلیسی قرآن کریم ارزشمند است.
 
فلچر با اشاره به اینکه این کتاب دارای دو نسخه که یکی از آنها در اندازه کوچک (جیبی) است، گفت: این دو نسخه از مهم‌ترین کتاب‌های کمیاب موجود در کتابخانه‌ام محسوب می‌شوند؛ این کتاب در سال 1649 در لندن چاپ شد؛ شاید 200 نسخه در اولین مرحله چاپ شده که بسیاری از آنها آسیب دیدند یا از بین رفتند.
 
یکی دیگر از آثار نادر مجموعه فلچر، کتابی مصور به زبان فرانسه است که در سال 1698 چاپ شده و در مورد زندگی حضرت محمد (ص) است. فلچر گفت: مانند بسیاری از کتاب‌های فرانسوی، این کتاب نیز در آمستردام منتشر شد؛ ما نمی‌دانیم کدام هنرمند طراحی‌های کتاب را را انجام داده است.
 
وی افزود: جلد چرمی کتاب در قرن نوزدهم بازسازی شده و ما 40 سال است که این کتاب را نگه داشته‌ایم.
 
فلچر ادامه داد: قیمت قرآن کریم (ترجمه شده به انگلیسی) 2000 پوند استرلینگ (2560 دلار) و قیمت کتاب مصور زندگی حضرت محمد (ص) 540 پوند استرلینگ (حدود 692 دلار) است. 
 
نمایش کتب تاریخی و نفیس اسلامی در لندن
پیر-ایو گیلمه، Pierre-Yves Guillemet صاحب کتابخانه PY Rare Books مستقر در لندن، مجموعه‌ای از نخستین ترجمه‌های «رومئو و ژولیت» اثر ویلیام شکسپیر، نویسنده و شاعر انگلیسی و کتاب‌هایی در مورد امپراتوری روسیه و کشورهای منطقه را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود. در میان کتاب‌های به زبان روسی یا به زبان‌های مختلف، نقاشی‌هایی در وصف مسلمانان آن کشورها و جزوه‌هایی حاوی اطلاعات و نقشه‌های جغرافیایی و فرهنگی وجود داشت. یکی از شگفت‌انگیزترین آثاری که گیلمه در اختیار دارد، مجموعه‌ای از سوابق مصور جنگ عثمانی و روسیه در سال‌های 1877-1878 است که به جنگ 93 معروف است. اسناد گردآوری شده در دو مجلد که در سال 1878 منتشر شده است، نه تنها حاوی اطلاعاتی در مورد جنگ فوق الذکر، بلکه حاوی جزئیات و اطلاعات مختلفی از امپراتوری عثمانی در آن دوره است.
نمایش کتب تاریخی و نفیس اسلامی در لندن
 
از جمله دیگر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه لندن کتابخانه کتاب‌های تاریخی «اینلیبرس» مستقر در اتریش بود. این کتابخانه که در سال 1883 در وین پایتخت اتریش افتتاح شد، حاوی کتاب‌ها، فرمان‌ها، نامه‌ها، تصاویر و شهادت‌های بسیاری است که به دوران عثمانی بازمی‌گردد.
 
کریستوفر فرای، نماینده کتابخانه باستانی اینلپرس، با اشاره به اینکه در میان آثاری که برای فروش عرضه شده است، می‌توان به راهنمای حج عثمانی و گواهی زیارت اشاره کرد که از جمله آثار کمیاب در مجموعه کتابخانه او هستند.
 
فرای گفت: کتاب و گواه حج دارایی‌های کمیاب و بسیار ارزشمند هستند و قدمت آنها به سال 1722 باز می گردد. وی افزود: گواهی حج تمتع به صورت رول کاغذی طراحی شده و در پایین آن توضیحاتی در مورد نحوه انجام مناسک حج و عمره به همراه دستورالعمل مصور آمده است.
انتهای پیام
captcha