بهره‌مندی مجموعه‌های قرآنی عراق از ظرفیت فعالان قرآنی خوزستان
کد خبر: 4147174
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
سیدکریم موسوی خبر داد:

بهره‌مندی مجموعه‌های قرآنی عراق از ظرفیت فعالان قرآنی خوزستان

معاون قرآن و عترت اداره ارشاد خوزستان با اشاره به بهره‌گیری مجموعه‌های قرآنی عراق از ظرفیت فعالان قرآنی خوزستان، گفت: در کشور عراق مدیریت قرآنی الهام‌ گرفته از مدیریت مردمی اربعین است.

سید کریم موسویدر روزهای گذشته دوره‌های تخصصی حفظ یک‌ساله قرآن کریم با حضور مربیانی از حفاظ کل قرآن استان خوزستان به عنوان مدرسین دوره‌ها در استان بصره عراق افتتاح شد. سیدکریم موسوی، مبتهل بین‌المللی کشورمان که در افتتاحیه این دوره‌ها حضور داشت، درباره این دوره‌‌ها به ایکنای خوزستان، گفت: شمال استان بصره از مناطقی است که فعالیت‌های قرآنی خوبی دارد. یکی از این فعالیت‌ها راه‌اندازی مرکز حفظ شبانه‌روزی قرآن است که چهار نفر از حفاظ کل استان خوزستان در حال حاضر مدرسان این مرکز هستند.

موسوی با بیان اینکه به دعوت کنسولگری ایران در بصره در افتتاحیه دوره حفظ شبانه‌روزی قرآن حضور یافته است، اظهار کرد: کنسولگری ایران در استان بصره با توجه به اهتمامی که نسبت به برنامه‌های قرآنی دارد حلقه وصلی بین این مجموعه‌های و چهره‌های قرآنی استان ایجاد کرده است.

این مبتهل بین‌المللی با اشاره به دوره حفظ یک‌ساله قرآن در بصره گفت: این کار توسط یک مجموعه قرآنی مردمی شکل گرفته که با بهره‌گیری از اساتید قرآنی خوزستان یک کار جدی در حوزه آموزش قرآن و حفظ آغاز کرده است. مجموعه‌های قرآنی در عراق فعالیت‌های قرآنی استان را رصد می‌کنند و از چهره‌های قرآنی استان برای فعالیت‌های خود مشورت می‌گیرند و با اساتید قرآنی در ارتباط هستند؛ چنانکه پیش از این استاد قاسم مقدمی و شجاع زویدات در برنامه‌های قرآنی عراق حضور پیدا کردند.

 مؤسسات عراقی با حفاظ ایرانی در ارتباط هستند

موسوی با بیان اینکه این مؤسسات با حفاظ کل ما در ارتباط هستند و از ظرفیت آنها استفاده می‌کنند، افزود: از نکات قابل توجه در استان بصره و کشور عراق این است که مؤسسات قرآنی در آنجا وابسته به نظام اداری نیستند؛ بلکه مجموعه‌های مردم نهادی هستند که با حمایت مردم کار می‌کنند.

این قاری قرآن با اشاره به حضور خیرین و حمایت آنها از فعالیت‌های قرآنی در استان بصره گفت: دوره حفظ شبانه روزی قرآن در بصره از الگوی بیت الاحزان در کشورمان اتخاذ شده است، ولی متولی این کار مردم هستند، گرچه مسئولین نیز به این قبیل مراسم دعوت می‌‎شوند و حمایت‌هایی می‌کنند، ولی پایه‌گذار کار مؤسسات مردم نهاد هستند که از کنسولگری ایران در عراق نیز کمک می‌گیرند.

موسوی با بیان اینکه اینگونه برنامه‌ها به نوعی تبادل تجربه است، گفت: مجموعه‌های قرآنی در کشور عراق به دنبال این هستند که از ظرفیت حفاظ و اساتید ما استفاده بکنند در حالیکه ما نیز متقابلا از اجرا و برنامه ریزی و مدیریت آنها کسب تجربه می‌کنیم. من فکر می‌کنم در کشور عراق مدیریت قرآنی الهام گرفته از مدیریت مردمی اربعین است. این کشور و مردم آن به یقین رسیده‌اند که مدیریت این گونه کارها جز با حضور تام و تمام مردم امکان پذیر نیست؛ یعنی این قبیل کارها در چارچوب یک سازمان اداری نمی‌گنجد.

نيات واقفان به سوی فعالیت‌های قرآنی سوق داده شود

این مبتهل بین‌المللی ادامه داد: شاید بتوان گفت برکت وجود ائمه(ع) و مراقد آنها است که فعالیت‌ها را به این شکل سوق می‌دهد. همان‌طور که در اربعین مردم با تمام وجود به دنبال خدمت به زائران هستند، در حوزه قرآن نیز به این نتیجه رسیده‌اند فعالیتی مردمی انجام بدهند و با نقشه راه اربعین حرکت کنند و این همان چیزی است که ما تحت عنوان واسپاری کار به مردم و موسسات قرآنی به دنبال آن هستیم اما همچنان نهادسازی کردیم.

وی با اشاره به تعدد مجموعه‌های متولی فعالیت‌های قرآنی در کشور گفت: اگر بتوانیم ساختاری شکل بدهیم که بودجه‌های قرآنی به مجاری اصلی آن که فعالیت‌های مردمی است هدایت شود، می‌توانیم کارهای مؤثرتری انجام دهیم که تمام مردم، واقفان و خیرین وارد فعالیت‌های قرآنی بشوند.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه گفت: به دنبال آن هستیم که مقدمات استفاده بهینه از ظرفیت‌های قرآنی استان خوزستان برای آموزش و بسط و گسترش فعالیت‌های قرآنی در استان بصره در دو بخش آقایان و بانوان فراهم بشود. با مسئول قرآنی کنسول‌گری در استان بصره صحبت کرده‌ایم و در اولین فرصت مرامنامه بین دو کشور ایران و عراق در این زمینه نوشته خواهد شد که زمینه تبادل تجربه و ایجاد یک نقشه راه فراهم بشود.

موسوی در پایان گفت: بصره، قلب تپنده فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در عراق است و از شهرهای پرجمعیت و پر امکانات این کشور محسوب می‌شود که بسیار به خوزستان نزدیک است. همکاری بین خوزستان و بصره برای دو کشور برکت خواهد داشت. خوزستان استان پرظرفیتی است و می‌تواند این تعامل را برقرار کند و مطمئنا این تعامل به سود کشور خواهد بود.

انتهای پیام
captcha