آذربایجان‌شرقی بیش از ۴۰۰ حافظ کل قرآن دارد
کد خبر: 4139608
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹

آذربایجان‌شرقی بیش از ۴۰۰ حافظ کل قرآن دارد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حافظ قرآن، احکام و دستورات الهی را در جامعه جاری می‌کند، گفت: در استان بیش از ۱۰هزار نفر حافظ قرآن وجود دارد که بیش از ۴۰۰ نفر از آنها حافظان کل قرآن کریم هستند.

مجید باوردی، قاری و پیشکسوت قرآن

مجید باوردی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حافظ قرآن کریم، احکام و دستورات الهی را در جامعه جاری می‌کند، گفت: بیش از ۱۰هزار نفر حافظ قرآن در استان وجود دارد که بیش از ۴۰۰ نفر از آنها حافظان کل قرآن کریم هستند.

وی با تأکید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور، اظهار کرد: تحقق این موضوع در استان با برخی چالش‌ها روبه‌رو بوده و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند.

باوردی، بااشاره به ضرورت فعالیت‌ در حوزه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی و ضرورت خیز عظیم قرآنی برای تربیت حافظان و قاریان، اظهار کرد: حرکت در این راستا منجر به تشکیل نهضت قرآنی و تمرکز بر حفظ قرآن و توجه بر مفاهیم قرآنی می‌شود که در نهایت تدبر در قرآن را به‌دنبال دارد.

این پیشکسوت قرآن به چالش‌های ایجاد شده در مسیر تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن، به اثرات ارزشمند تحقق این امر اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم در این سطح حافظ کل قرآن توأم با عمل در جامعه تربیت کنیم یک نهضت عظیم قرآنی در کشورمان رقم خواهد خورد و عموم جامعه نیز با این نهضت قرآنی همراه شده و در نهایت مشکلات و معضلات جامعه برطرف و احکام و دستورات الهی در جامعه حاکم می‌شود.

وی با اشاره به دیدگاه‌های حکیمانه و دوراندیشانه‌ رهبر معظم انقلاب در مسائل مختلف جامعه به‌ویژه در حوزه قرآن کریم، تأکید کرد: نگاه رهبر معظم انقلاب در رابطه با تربیت حفاظ معطوف به امروز و آینده بوده و با اهتمام مسئولان، مردم و اساتید این موضوع به بار می‌نشیند.

باوردی، با بیان اینکه برخی شهرها مثل مشهد، قم، اصفهان، شیراز، تهران و... از طی یک تا دو سال اخیر توانستند نهضت حفظ قرآن را در این رابطه به راه اندازند، ادامه داد: البته در خود تبریز هم چندین مؤسسه فعالیت‌هایی در این رابطه شروع کرده‌اند که در آینده نزدیک شاهد اثرات ارزشمند آن خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی با اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور تفاهم‌نامه‌ای در این رابطه انعقاد کرده‌اند و تعدادی از مؤسسات قرآنی در سطح استان‌ها در زمینه تربیت حافظ قرآنی فعالیت دارند، گفت: سال گذشته نیز در این راستا دوره تربیت مربی مهارت‌های قرآنی در سطح کشور و همچنین در استان برگزار شد.

باوردی با بیان اینکه در مدارس سطح استان نیز دارالقرآن‌هایی در راستای تربیت حافظان قرآن دایر شده است، ادامه داد: حافظان قرآن باید در روخوانی، فصیح‌خوانی و ترتیل نیز مسلط باشند، چراکه حافظان در محافل قرآنی و آزمون‌ها آموخته‌های خود را به همراه ترتیل ارائه می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اثرات ارزشمند قرائت و تأمل در قرآن کریم، اظهار کرد: قرائت، حفظ و تدبر در قرآن باعث انس با کلام الهی شده و نتیجه این عمل نیز در زندگی شخصی و اجتماعی فرد به اشکال گوناگون خود را نشان می‌دهد و مهم‌تر اینکه کلام الهی کمک شایانی به قوه تفکر و تعقل انسان کرده و به زندگی فرد جهت می‌دهد.

وی افزود: قرائت و حفظ قرآن در تمامی ابعاد زندگی انسان اثرگذاشته و از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اعتقادی... نیز کمک شایانی به انسان می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ریشه‌های قرآنی شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران و با تاکید بر آیه ۱۰۳ سوره مباره آل عمران «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا»، یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران در سایه عمل به این آیه مبارکه و با رهبری حضرت امام (ره) شکل گرفت؛ انقلابی که با دستان خالی توانست در دنیا اثر بگذارد و جایگاه شایسته‌ای برای خود پیدا کند.

باوردی، در ادامه با اشاره چالش‌های پیش‌روی کودکان و نوجوانان در راستای حفظ قرآن نیز گفت‌: تمامی رشته‌ها چالش‌های خاص خود را دارند و حفظ قرآن نیز از این امر مستثنی نیست که برای حل این چالش‌ها چه از لحاظ آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، کاری و اشتغالی باید یک شورای مرکزی با محوریت اساتید برجسته قرآنی تشکیل شود.

انتهای پیام
captcha