نقش مؤثر تکانه‌های اقتصادی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 4139163
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
مهدی ریاضی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

نقش مؤثر تکانه‌های اقتصادی در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

دبیر کارگروه اقتصاد همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» گفت: شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و رقم خورن هندسه جدید جهانی مبتنی بر تکانه‌ها و تغییر و تحولات اقتصادی است.

مهدی ریاضی

مهدی ریاضی، دبیر کارگروه اقتصاد همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأثیرگذاری مباحث اقتصاد برروی شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در نظم جدید جهانی گفت: اصولاً پایه و اساس تمام فعالیت‌های بشری مبتنی بر محتواهای اقتصادی است. هر تغییری چه خرد چه کلان می‌خواهد اتفاق بیفتد باید به مسائل اقتصادی و مالی آن توجه شود و دقت ویژه‌ای هم برروی آن باشد.

وی افزود: تجربه و علم نشان داده و اثبات کرده هر جایی اتفاقات جدید اقتصادی رخ داده و تکانه‌های جدید اقتصاد اتفاق افتاده، همواره بسیاری از تمدن‌ها چه به لحاظ تاریخی و چه به لحاظ نوین پیرامون آن شکل گرفته‌اند.

تحولات دنیا بر پایه تکانه‌های اقتصادی

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: شکلی که امروز ما آن را مشاهده می‌کنیم و تغییر و تحولات اقتصادی که در دنیا به وقوع پیوسته بر پایه تکانه‌های اقتصادی است. به عنوان مثال در جنگ اخیر میان روسیه و اوکراین می‌توان نوسانات قیمت گندم و اتفاقات عجیب حول آن را درک کرد. فرض کنید بخشی از اراضی اوکراین به روسیه الحاق یا عکس آن رقم بخورد و وقتی چنین تغییرات ژئوپلیتیکی اتفاق بیفتد، قطعاً حوزه‌های معیشتی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و خود به خود هندسه جدیدی را شکل می‌دهد.

ریاضی گفت: همچنین فرض کنید کریدور شمال به جنوب راه‌اندازی شود آن وقت خواهید دید چه اتفاقات مثبتی برای اقتصاد ایران و توسعه اقتصادی کشورمان به عنوان هارتلندی اقتصادی به وقوع می‌پیوندد.

وی یادآور شد: با ذکر مثال دیگر می‌خواهم شما را ارجاع دهم به حادثه‌ای که در تنگه جبل الطارق اتفاق افتاد. یک ناوی در اینجا مسیر را مسدود کرد و سپس اقتصاددانان از آن به عنوان گرفتگی رگ اقتصادی دنیا یاد کردند. تحولاتی که ایجاد کرده بود همه را به این فکر انداخت یک سیستم جایگزین برای آن در نظر بگیرند. همواره بشر به دنبال این است جایگزینی برای تنگه‌های مهم دنیا پیدا کند و این میسر نیست مگر با طرح‌های نوین اقتصادی که می‌تواند هندسه جدیدی را به وجود آوردند.

جزئیات کارگروه اقتصادی همایش «هندسه نظم جدید جهانی»

دبیر کارگروه اقتصاد همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» درباره جزئیات برگزاری کارگروه اقتصادی این همایش گفت: یکی از اساسی‌ترین کارگروه‌های همایش، کارگروه اقتصادی است. پیش‌بینی ما این بود بتوانیم پنج پنل را برگزار کنیم و از این میان یک پنل هم به صورت بین‌المللی برگزار شود. خوشبختانه سه پنل به صورت مطلوب برگزار شدند و پنل چهارم هم فردا با همکاری انجمن مالی ایران برگزار خواهد شد. همه این پنل‌ها در دانشگاه‌های خوب کشور مانند دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه پیام نور برگزار شدند و مباحثی مانند انرژی، اقتصاد بین‌الملل و حوزه‌های پولی و ارزی مورد بررسی قرار گرفتند و مقالات بسیار زیادی حدود 70 مقاله واصل شد و از این میان حدود 17 مقاله تأیید نهایی شدند و حدود پنج مقاله سفارشی هم داشتیم که آنها هم تأیید شدند.

ریاضی با بیان اینکه در دو روز برگزاری همایش دو نشست تخصصی خواهیم داشت و متخصصان امر در آن حضور پیدا می‌کنند، اظهار کرد: حوزه‌ای هم که مورد بررسی قرار می‌گیرد مربوط به «مؤلفه‌های اقتصادی تأثیرگذار در هندسه نظم جدید جهانی» است و امیدواریم در این دو نشست خروجی‌های خوبی را شاهد باشیم. در این دو نشست حول و حوش 9 مقاله ارائه می‌شوند و از این بین یک مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

وی بیان در این رابطه گفت: همچنین از ظرفیت چهار استاد خوب استفاده خواهد شد که در حوزه اقتصاد صاحب نظر هستند. آقایان صمصامی، شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی، شاه‌ویسی به عنوان رئیس نشست و نخلی دستیار وزیر اقتصاد به عنوان دبیر نشست به سخنرانی می‌پردازند. در نشست دوم آقای صالح‌آبادی به عنوان رئیس نشست و آقای شاترزاده سفیر اسبق ایران در برزیل و آقای ملکی رئیس صرافی بانک دی و آقای شقاقی به عنوان مشاور وزیر اقتصاد و یکی از ارائه‌کنندگان مقاله سخنرانی می‌کنند. در این دو نشست تعدادی از عزیزان که مقالاتشان تأیید شده به ارائه مقاله می‌پردازند.

دبیر کارگروه اقتصاد همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» ابراز امیدواری کرد که ماحصل این همایش برای نظام و برای توسعه کشور و بسط اقتصاد مطلوب در این هندسه مطلوب واقع شود.

وی در پایان گفت: محور اصلی این کارگروه بررسی حوزه‌های اقتصادی در هندسه نظم نوین جهانی است.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha