کم‌توجهی به هنرهای اصیل باعث کم‌رونقی مناجات‌خوانی شده است + فیلم
کد خبر: 4132150
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
معتمدی در اختتامیه مسابقه سحرخوانی ایرانیان:

کم‌توجهی به هنرهای اصیل باعث کم‌رونقی مناجات‌خوانی شده است + فیلم

مراسم اختتامیه مسابقه سحرخوانی ایرانیان (ماهور) با سخنرانی برخی حضار و تجلیل از برگزیدگان امشب 18 فروردین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایکنا؛ آیین اختتامیه نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان (ماهور) عصر امروز جمعه؛ 18 فروردین با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد الله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صدا و سیما، علیرضا نادعلی نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی سالم مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و تعدادی دیگر از مهمانان ازجمله محمد معتمدی، رضا مهدوی، عباس سجادی، همایون رحیمیان، سعید بیابانکی، و مدیران عرصه فرهنگ و هنر در تالار رودکی تهران در تالار رودکی برگزار شد.

انتشار آلبوم آثار برتر در آینده نزدیک

در ابتدای این برنامه سیدمحسن حسینی؛ دبیر نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان (ماهور) با بیان آن‌که دبیرخانه این رویداد با توجه به آن‌که فرصت ارسال آثار به این رخداد را در اسفند سال گذشته و روزهای پایانی سال برنامه‌ریزی کرده بود گمان نمی‌کرد تا این حد شاهد استقبال هنرمندان کشورمان از این رویداد در نخستین گام باشد افزود: درنهایت 1300 اثر از جوانان هنرمند و بزرگان دغدغه‌مند در حوزه هنر آیینی مناجات‌خوانی؛ سحری‌خوانی و نیایش در آیینه اقوام به دست ما رسید که تنوع و تکثر مشتاقان و علاقمندان از تمامی گروه‌های سنی بر جذابیت این رخداد و آثار ارسالی افزود.

وی با بیان این‌که ارسال این تعداد آثار نشان از جذابیت جایگاه هنر آیینی در آثار موسیقایی میان عموم مردم کشور را بازتاب می‌دهد یادآور شد: این حجم از آثار و استقبال نشان‌دهنده ظرفیتی است که در حوزه شناخت و توسعه تولیدات بومی کشورمان با محوریت موسیقی آیینی و مذهبی به شمار می‌رود.

دبیر نخستین رویداد سحرخوانی ایرانیان (ماهور) با اشاره به آن‌که شیوه آوازی نیایش‌خوانی و مناجات‌خوانی بازتاب‌دهنده شور و شکوه این دست از تولید آثار میان جامعه موسیقی کشورمان است خاطرنشان کرد: در ابتدا از علاقه‌مندان حاضر برای شرکت در این رویداد درخواست کردیم که از اشعار شاعران پیشین و بزرگ ایرانی استفاده کنند اما ظرفیت شاعران جوان و تنوع بالای آثارشان ما را بر آن داشت تا میزبان آثار این دسته از شاعران معاصر کشورمان نیز باشیم.

حسینی در پایان سخنان خود ضمن اعلام خبر انتشار آلبوم آثار برتر این رویداد یادآور شد: امیدواریم در سایه عنایات کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع)؛ صدای اهل زمین در آسمان بیش‌ازپیش طنین‌انداز شود تا بتوانیم چراغ هنر آیینی مناجات‌خوانی و سحوری‌خوانی در کشورمان را فروزان‌تر و روشن‌تر به‌عنوان میراثی ارزشمند برای آیندگان نگاه داریم.

مناجات‌خوانی؛ از مهم‌ترین مؤلفه‌های موسیقی

سخنران بعدی مراسم؛ امیرعباس ستایشگر؛ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران بود که در سخنان کوتاهی با بیان آن‌که مناجات‌خوانی و سحوری‌خوانی از مهم‌ترین روش‌های حوزه موسیقی ملی ایرانی و آیینی کشورمان است خاطرنشان کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر شاهد بودیم که این‌گونه آثار موسیقایی که با آداب و فرایض آیینی و دینی ما ارتباط مستقیمی دارند کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و تا حدودی مغفول باقی‌ مانده‌اند. برگزاری رویداد سحری‌خوانی ایرانیان (ماهور) گامی در راستای کمک هرچه بیشتر به نضج این دست از آثار است.

وی در پایان اظهار داشت: مناجات‌خوانی و سحوری خوانی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ممتاز موسیقی ردیفی-دستگاهی ایران است که آرام‌آرام رو به خاموشی و فراموشی می‌رفت و خوشحالیم که به‌واسطه این رخداد و رویداد بار دیگر شاهد احیا و فراگیر شدن این دست از آیین‌های موسیقی در کشورمان هستیم.

در ادامه مراسم علیرضا غزوه چند غزل از سروده‌هایش را با محتوای ماه رمضان و فرایض ملکوتی ماه سحر برای حضار قرائت کرد.

در ادامه مراسم گروه موسیقی آکاپلا به اجرای چند قطعه موسیقایی با محوریت اشعار مرتبط با ماه مبارک رمضان و کلام‌الله مجید برای حاضران رد مراسم اختتامیه پرداخت.

همچنین اجرای گروه موسیقی «هور» و شعرخوانی علی‌محمد مؤدب و مرتضی امیری اسفندقه از بخش‌های  بعدی این مراسم اختتامیه را شامل می‌شد.

معرفی نفرات شایسته نقدیر و برگزیدگان

در پایان مراسم اختتامیه نخستین مسابقه سحرخوانی ایرانیان (ماهور) اسامی نفرات شایسته تقدیر و برگزیدگان بخش‌های موضوعی ویژه این رویداد شامل سحری‌خوانی، مناجات‌خوانی و نیایش در آیینه اقوام اعلام شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف جوایز و تندیس خود را از دست برگزارکنندگان، مهمانان و اساتید حوزه شعر و موسیقی حاضر در سالن دریافت کرده‌اند.

بر این اساس در بخش شایسته تقدیر از هادی حسن‌بیگی و حمید خزاعی تقدیر شد. سپس با اهدای دیپلم افتخار و تندیس نخستین مسابقه سحری‌خوانی ایرانیان (ماهور) از سیدمحمدهادی قاسمی، هادی فیض‌آبادی و مهدی محمدی نیز قدردانی شد.

کارهای نکرده زیاد

بخش پایانی و ویژه مراسم اختتامیه نخستین مسابقه سحری‌خوانی ایرانیان (ماهور) به تجلیل و بزرگداشت از محمد معتمدی خواننده شناخته‌شده کشورمان اختصاص داشت.

در این بخش ابتدا علیرضا نادعلی؛ نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آن‌که محمد معتمدی در طول سال‌ها فعالیت هنری خود تلاشی مجدانه برای احیای مناجات‌خوانی داشته و هیچ‌گاه با وجود تمامی دست‌اندازها از ادامه مسیر خود پشیمان و ناامید نشده است خاطرنشان کرد: معتمدی هنرمندی است که از میهن می‌گوید و برای میهن می‌خواند و همین سبب شده است تا کورسو امیدی که برخی از دشمنان برای کشاندن او به حرکت ضدمردمی خود داشتند به منزل موفقیت نرسد.

وی تصریح کرد: معتمدی؛ مردی ایستاده و صبور بوده و همواره در این مسیر صبوری کرده و حال می‌توان با قدرت و قطعیت گفت که نوای او؛ نوای سحوری است و به ‌همین سبب است که به جان‌ها می‌نشیند.

محمد معتمدی نیز بعد از دریافت دیپلم افتخار و تندیس نخستین مسابقه سحوری خوانی ایرانیان (ماهور) و تجلیل از سال‌ها فعالیت او در حوزه موسیقی آیینی و گام‌های جدی او در مسیر احیاء مناجات‌خوانی با بیان آن‌که این دست از تقدیرها قطعاً برای او بسیار دلچسب و گوارا است یادآور شد: اما مسئله آن است که برای جامعه و برای فرهنگ عظیم و بزرگ کشورمان آن‌گونه که شایسته و بایسته است کارهای فراوانی وجود دارد که تا به امروز به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به آنکه برای تحقق این کارها بستر و امکاناتش نیز فراهم بوده است یادآور شد: یکی از همین تعلل‌ها و غفلت‌های ما در حوزه عدم توجه به احیای هنرهای اصیل ایرانی کم‌رونق شدن مناجات‌خوانی است.

این خواننده با بیان آن‌که طی سالیان اخیر مدام درباره تخریب و آسیب به محیط‌زیست سخن گفته می‌شود تصریح کرد: نکته مهم آن است که اکوسیستم فرهنگی ما نیز دچار تخریب شده است و اگر به‌سرعت برای کمک به احیای آن عزمی ملی صورت نگیرد شاهد از بین رفتن بخش‌های مهمی از داشته‌های عمیق و کهن آیینی و مذهبی کشورمان در تمامی حوزه‌ها هنری ازجمله حوزه موسیقی آیینی خواهیم بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تزریق کارهای اصیل که سرچشمه آن از ریشه بسیار عمیق فرهنگ ایرانی نشأت می‌گیرد از فراموشی به نسیان رفتن هنرهای اصیل آئینی و مذهبی ایران جلوگیری شود و این جز در سایه عزم ملی مسئولان و هنرمندان از هیچ راه دیگری شدنی نخواهد بود.

گزارش از امین خرمی

انتهای پیام
captcha