مکارم اخلاقی پبامبر(ص) محدود به زمان و مکان نیست
کد خبر: 4038905
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
کارشناس مذهبی لرستان:

مکارم اخلاقی پبامبر(ص) محدود به زمان و مکان نیست

کارشناس مذهبی لرستان با بیان اینکه مکارم اخلاقی نبی مکرم اسلام(ص) محدود به زمان و مکان نیست و برای همه بشریت درس و الگو است و نسل به نسل منتقل شده است، گفت: اگر راه و روش معاشرت اسلامی رعایت شود بیشتر ستیزه‌جویی‌ها، نزاع‌ها و خونریزی‌ها پایان می‌یابد.

حجت‌الاسلام احمدرضا غلامی، از کارشناسان مذهبی لرستانحجت‌الاسلام احمدرضا غلامی، از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در بیان ویژگی‌های جامعه زمان پیامبراکرم(ص) و شاه‌کلید موفقیت پیامبراسلام(ص) در جامعه جاهلیت آن روزگار شبه جزیره عربستان، گفت: پیامبر اسلام(ص) در زمانی ابلاغ الهی را به دست آورد که شبه جزیره عربستان در بدترین وضعیت از نظر احترام و یا ارزش قائل بودن برای انسان قرار داشت.

وی با بیان اینکه در آن زمان هیچ چیزی غیر از بردگی برای حاکمان و ثروتمندان شبه جزیره عربستان معنا و مفهوم نداشت، افزود: پیامبراکرم(ص) پس از اینکه ابلاغ رسالت و پیامبری را از جانب خداوند دریافت کرد، اخلاق را در دستور کار خود قرار داد و با اخلاق نیکوی خود همه بداخلاقی‌ها را جواب داد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اخلاق نیکوی پیامبر باعث شد آوازه او در بین مردم شنیده شود، ادامه داد: نبی مکرم اسلام توانست علاوه بر جذب مغزها، مرزها را نیز فتح و دین اسلام را به خارج از مرزهای شبه جزیره عربستان نیز گسترش دهد.

حجت‌الاسلام غلامی به تأکید نبی مکرم اسلام بر مکارم اخلاق اشاره کرد و گفت: همه ما پیامبراعظم(ص) را به پیامبر رحمت و مهربانی می‌شناسیم و می‎طلبد از مکارم اخلاقی پیامبراکرم(ص) الگوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه مکارم اخلاقی نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) محدود به زمان و مکان نیست و برای همه بشریت درس و الگو است و نسل به نسل منتقل شده است، اضافه کرد: پیامبر(ص) با همگان حتی با اسرا نیز مهربان بوده است و وقتی فردی به اسارت سپاه اسلام درمی‎آمد دستور می‌داد احترام و اموال او حفظ شود و در برخورد با او اخلاق را رعایت کنند، تأکید داشت اگر اسیر یا برده‌ای آموزش ببیند یا قرآن را فرا بگیرد او را آزاد کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شکی نیست که اخلاق نیک و روش خداپسندانه و وجدان‌پسند و مهر و محبت به مردم، یکی از راه‌های مؤثر برای نفوذ در دیگران است و چه بسا یک سخن تلخ خلاف اخلاق، انسانی را تا ابد از انسان‌های دیگر دور کند و به عکس یک سخن مهرآمیز و لطیف، بزرگ‌ترین دشمن را رام و تسلیم نماید، اظهار کرد: نبی مکرم اسلام به خانواده، همسایگان و نیازمندان احترام می گذاشت و محور برخورد پیامبر وحدت و اتحاد بود که امروز نیز وحدت و اتحاد لازمه جامعه اسلامی است.

معاون فرهنگی سابق اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان با یادآوری اینکه راه و روش معاشرت اسلامی، بخش مهمی از اسلام و دستورهای اسلام را تشکیل می‎دهد که به راستی اگر رعایت گردد، بیشتر نزاع‌ها، ستیزها، حسادت‌ها، جنایات و خونریزی‎ها از بین می‎رود، گفت: متأسفانه ما مسلمانان آنگونه که باید از سیره و اخلاق نبوی الگوگیری نمی‎کنیم و در برخی موارد غیرمسلمانان نسبت به مسلمانان الگوگیری بیشتری از سیره و اخلاق نبوی داشته‌اند که این فاصله گرفتن ما از سیره نبوی به عدم شناخت و آگاهی ما از اصل رسالت پیامبر برمی‎گردد.

وی با بیان اینکه در رابطه با سیره پیامبر اکرم(ص) کتب زیادی نوشته شده که با مطالعه این کتب می‎توانیم شناخت خود نسبت به نبی مکرم اسلام را بالا ببریم، افزود: اگر ما مسلمانان شناخت و معرفت خود را نسبت به پیامبر اکرم(ص) بالا ببریم در حوزه‌های مختلف می‎توانیم موفق باشیم و برای حل مشکلات کشور نیازی به هیچ کشوری نخواهیم داشت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه رسالت پیامبراکرم(ص) و ائمه‌اطهار(ع) ارتقا جایگاه انسان و کمک به بندگان است، گفت: توصیه من به جوانان و نوجوانان این است که هرچه به بیشتر با قرآن، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) انس و الفتداشته باشند چراکه پیامب رو ائمه اطهار(ع) بهترین الگو و چراغ راهنما برای ما هستند و با نزدیکی به آنها می‌‎توان از همه ناملایمات دور و یک زندگی سالم را برای خود رقم زد.

انتهای پیام
captcha