بیان کامل‌ترین خصلت‌های متقین در آیه ۱۷۷ سوره بقره
کد خبر: 3981463
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
خطیب نماز جمعه خرم‌آباد:

بیان کامل‌ترین خصلت‌های متقین در آیه ۱۷۷ سوره بقره

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه در آیه ۱۷۷ سوره بقره تمام خصلت‌های متقین بیان شده است، تصریح کرد: این آیه جامع‌ترین آیه از جهت ویژگی‌های اعتقادی، عملی و اخلاقی اهل تقوا است.

نماز جمعه خرم آبادبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد با دعوت  به تقوای الهی و بهره‌گیری از آموزه‌های الهی، اظهار کرد: در صدر اسلام یکی از مباحثی که مطرح بود نداشتن قبله مستقل مسلمانان بود که به امر خداوند کعبه عنوان قبله مسلمانان تعیین شد.

وی با اشاره به آیه ۱۷۷ سوره بقره با مضمون « لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‌» این آیه را جامع‌ترین آیه از جهت ویژگی‌های اعتقادی، عملی و اخلاقی اهل تقوا برشمرد و گفت: در بیانی از نبی مکرم اسلام آمده است که هر کس به این آیه عمل کند ایمانش کامل است چراکه در این آیه ۱۵ صفت برای افراد متقی در سه بخش ایمان و اعتقاد، عمل و اخلاق ذکر شده است.

شاهرخی با بیان اینکه کسانی که این ۱۵ صفت را دارند در زمره انسان‌های متقی به شمار می‌روند، افزود: به استناد آیه ۱۷۷ سوره بقره ویژگی مومنان در بخش صفات اعتقادی، باور به خدا، معاد، فرشتگان و قرآن کریم و در بخش صفات عملی، اقامه نماز، زکات، آزاد کردن بندگان، صبر در جبهه و بردباری در مشکلات خانواده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان ادامه داد: در بخش اخلاقی، وفای به عهد، دل کندن از مادیات، ترحم به فقرا و مستمندان جامع‌ترین خصلت‌های متقین هستند کمااینکه انسان متقی متکی به نماز است، زکات پرداخت می‌کند در جنگ و جهاد و مشکلات خانواده، صبر پیشه می‌کند.

امام‌جمعه مردم خرم‌آباد به سالروز شهادت شهید صدوقی از شهدای محراب در ۱۱ تیر سال ۶۱ اشاره کرد و با اشاره به اینکه، شهید صدوقی، نمونه کامل روحانی کامل در طراز انقلاب اسلامی ایران بود، اضافه کرد: نوع رفتار شهید صدوقی موجب علاقه مردم به ایشان شده بود کمااینکه احداث مساجد متعدد، بیمارستان و مدرسه از دیگر فعالیت‌های ارزشمند این شهید محراب بود.

آمریکا سیاهه‌ای زشت از حقوق بشر دارد

وی به ۱۲ تیر، سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران اشاره کرد و با اشاره به اینکه این روز با عنوان روز افشای حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: در این حادثه ناو آمریکا به پرواز ۶۵۵ شلیک کرد و تمام سرنشینان آن را به شهادت رساند و این جنایت نشان داد که ادعای حقوق بشر آمریکا، ادعایی دروغین است.

شاهرخی با یادآوری اینکه آمریکا سیاهه‌ای زشت از حقوق بشر دارد، تبعیض نژادی آمریکا را از عوامل نارضایتی عمومی مردم دانست و تصریح کرد: آمریکا در یک روز ۲۲۰ هزار نفر از مردم ژاپن را در جنگ جهانی دوم کشت و یا یک میلیون نفر از مردم ویتنام را به قتل رساند حال با این جنایات چگونه می‌تواند ادعای حقوق بشر داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان یادآور شد: از کودتای ۲۸ مرداد گرفته تا شهادت دانشجویان در ۱۶ آذر تا حمایت از فتنه‌گران در سال‌های ۷۸ و ۸۸ و شهادت دانشمندان هسته‌‌ای از سیاهه‌های زشت حقوق بشر آمریکایی است و کسانی که از آمریکا حمایت می‌کنند سیاهه‌ای زشت‌تر از حقوق بسر دارند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان به ۱۴ تیر، روز قلم اشاره کرد و با اشاره به اینکه گاهی بیان به زبان و گاهی به قلم است و بدون تردید هر پیشرفتی در جوامع در سایه قلم امکان پذیر است، ادامه داد: خداوند در قرآن به قلم سوگند می‌خورد و اهل قلم باید به محتوای آنچه می‌نویسند توجه کنند از طرفی نوشته‌ها باید بر مبنای اندیشه و پژوهش و در یک معنا قلم در خدمت به مردم باشد.

خطیب نماز جمعه خرم‌آباد با تاکید بر اینکه مدتی است که مردم در ساعاتی با قطعی آب و برق مواجه می شود بر لزوم صرفه‌جویی در ساعات اوج مصرف از ۱۲ تا ۱۸ تاکید کرد و گفت: برخی از رودخانه‌های فصلی خشک شده است و اینجا باید از اسراف در مصرف، شستشوی وسایل نقلیه و آب پاشی در حیاط پرهیز کرد چراکه در برخی مناطق به واسطه کمبود آب برخی از موارد نیاز مردم به تنگنا افتاده‌اند و برخی کشت‌های مردم خشک شده است.

وی با یادآوری اینکه عده‌ای از استان‌های دیگر با کرایه زمین‌های کشاورزی استان محصولات آبدوست می‌کارند که نیازمند بررسی و پیگیری است، ادامه داد: پیش بینی آب پایدار، افزایش تخصیص آب و تکمیل سدهای در حال ساخت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد البته در طول سال‌های اخیر فعالیت‌هایی برای تخصیص آب انجام شده است.

شاهرخی با اشاره به روز مالیات گفت: مالیات از اموری است که می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت همه جانبه شود که در این راستا افرادی که فرار مالیاتی دارند شناسایی شود تا شاهد اجرای عدالت مالیاتی باشیم از طرفی مردم باید بدانند که پرداخت مالیات سبب توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور می‌شود.

انتهای پیام
captcha