مردم به پاسداری از سنت ارزشمند نوروز ادامه دهند + فیلم
کد خبر: 3960327
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با ایکنا:

مردم به پاسداری از سنت ارزشمند نوروز ادامه دهند + فیلم

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی(ره) اظهار کرد: ان‌شاءالله مردم ما که پاسدار سنت‌ خوب نوروز هستند همچنان به این پاسداری ادامه دهند، زیرا این سنت سبب می‌شود که دل مردم به هم نزدیک‌تر و دوستی و ارتباطات معنوی و اخلاقی آنها بهتر و بیشتر شود و با هم همکاری کنند.

نجفقلی حبیبی
نجفقلی حبیبی، رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره عید نوروز و لزوم پاسداری از این سنت کهن و همچنین اهمیت توجه به مقابله با کرونا در این ایام پرداخت و اظهار کرد: امیدوارم سال نو بر همه خانواده‌های ایرانی و کسانی‌که در سراسر جهان نوروز متعلق به آنهاست خوش و مبارک باشد. امسال عید نوروز با شیوع کرونا مواجه‌ایم، اما ان‌شاءالله خداوند متعال کمک می‌کند و با همکاری دانشمندان، پزشکان، پرستاران و همه مردم این بلا هم مرتفع شود و آسایش به جامعه ما برگردد.
 
وی افزود: به هر حال نوروز امسال متفاوت است؛ گرچه پارسال هم چنین وضعیتی داشتیم، اما امسال ظاهراً نسبت به سال قبل گسترده‌تر شده و قدرت تهاجمی این ویروس افزایش یافته و در ایران و جهان تغییرات زیادی پیدا کرده است. لذا امیدواریم خداوند به مردم، دانشمندان، متخصصان و پزشکان ما برکات خود را نازل کند تا بتوانند وظایف خود را در این ایام سخت به خوبی انجام دهند.
 
حبیبی اظهار کرد: این امر که نوروز برای دومین سال پیاپی با ویروس کرونا همراه است، برای ملت ما و بسیاری از ملت‌های دیگر، که نوروز را به عنوان یک گردش عظیم و تحول طبیعی قبول دارند و به عنوان عید پذیرفته‌اند، مسئله‌ای سخت است، اما به هر حال همه در حال تلاش هستند تا با رعایت تمام دستورالعمل‌هایی که متولیان امور ارائه داده‌اند آرامشی نسبی بر خانواده‌ها و جامعه ما و جامعه جهانی حاکم شود.
 
وی تصریح کرد: این بلای همه‌گیر جهانی است و امیدواریم که خدای متعال کمک کند تا تحمل و برای یافتن راه‌حل تلاش کنیم. از مردم انتظار می‌رود که با متولیان امور همکاری کنند تا ان‌شاءالله هرچه زودتر شاهد پایان یافتن این اپیدمی باشیم. البته راه حل دفاع در مقابل این بیماری تا حدودی روشن شده و مهم این است که مردم به خوبی به ویژه در ایام نوروز همکاری کنند تا شاهد آرامش عمومی باشیم.
 
 
رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در نوروز تحولی در طبیعت رخ می‌دهد. در ایران برای قرن‌هاست که این یادمان تاریخی با قدرت محفوظ مانده و در سال‌های اخیر گسترش یافته و در بسیاری از کشورهای جهان جای خود را به عنوان یک عید و تحول طبیعی باز کرده است و آداب و رسوم خاصی هم دارد. ان‌شاءالله مردم ما، که پاسدار این سنت‌های خوب هستند، همچنان به این پاسداری ادامه دهند. این سنت سبب می‌شود که دل مردم به هم نزدیک‌تر و دوستی و ارتباطات معنوی و اخلاقی آنها بهتر و بیشتر شود و با هم همکاری کنند.
 
حبیبی تأکید کرد: امیدوارم نوروز بتواند در قیاس با روزهای قبل به روزی نو تبدیل شود. مثلاً اگر گناه یا تخلف و بی‌انضباطی کرده‌‌ایم، نوروز به ما کمک کند تا همه آن بدی‌ها را از خود دور کنیم و حال که طبیعت نو و شکفته و زمین گلباران می‌شود، قلب و روح و جسم و جان ما نشاط و تازگی بهار را به خود بگیرد. البته آثار آن فقط در جسم نیست، بلکه بیشتر در روح نمایان است. مردم به خاطر نوروز به دیدن هم می‌روند که قطعاً امسال محدودیت‌ها اجازه نخواهد داد و ان‌شاءالله مردم رعایت می‌کنند، اما دل آنها به همدیگر گرم است و به هر طریقی احوال یکدیگر را می‌پرسند و جویای سلامتی هم می‌شوند. 
 
حبیبی در پایان اظهار کرد: کرونا مانع دیدارهای حضوری است، اما این امر نمی‌تواند اصل قضیه یعنی جویای احوال هم شدن را منتفی کند، بلکه راه‌های بسیاری برای این ارتباطات معنوی و اخلاقی، که به برکت نوروز صورت می‌گیرد، وجود دارد و ان شاءالله برکات نوروز شامل همه مردم شود. مهم‌ترین مسئله نیز کروناست که از بین برود تا مردم با آرامش روحی بیشتری زندگی جمعی خود را ادامه دهند.
انتهای پیام
captcha