رژیم‌های امپریالیستی در ایام کرونا با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند
کد خبر: 3932989
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا مطرح شد؛

رژیم‌های امپریالیستی در ایام کرونا با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند

تعدادی از علما و فعالان عرب‌زبان روز دوشنبه در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا، اعلام کردند که آمریکا و رژیم‌های امپریالیستی در ایام کرونا، با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند و نه تنها در مقایسه با قبل کرونا تغییری نکرده‌اند، بلکه این خصایص آن‌ها بیشتر هم شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، منال فنجان، عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا اظهار کرد: ما در جهان اسلام باید مشاهده کنیم آیا آن‌طور که شایسته است، رسانه را در خدمت گرفته‌ایم که در جهت اهداف ما باشد؟

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم که ما تلاشی نکرده‌ایم، اما آیا آن طور که در سطح شایسته باشد، آنطور که رسانه‌های مختلفی را در اختیار داریم، از آن استفاده کرده‌ایم؟ چه در بخش اقتصادی، فرهنگی، چه در سطح اجتماعی و سیاسی حتی در سطح زندگی عمومی مردم.

فنجان تصریح کرد: برای نمونه برخی از رسانه‌ها صرفاً به موضوع کرونا و ارائه آمار می‌پردازند. مثلاً فقط خبر نقل می‌کنند که تعداد مبتلایان و بهبود یافتگان چقدر است. برخی رسانه‌های دیگر را می‌بینیم که این آمارها را به شکل مبالغه‌آمیزی منتشر می‌کنند یا سیاه‌نمایی می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی رسانه‌های دیگر نیز حرفشان این است که در این شرایط چه کاری خوب است انجام دهیم، اما تا این لحظه ما هنوز رسانه مطلوب خود را ندیده‌ایم که بر این نقطه متمرکز شود که از این بحران زیستی و از این همه‌گیری و ویروس، عنصری مشترک تشکیل دهد برای ایجاد وحدت و تغییر مفاهیم در اذهان ما، تا برای وحدت ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و سیاسی تلاش کند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: رسانه می‌تواند این کار را از طریق سرمایه‌گذاری و تمرکز بر یک عنصر انجام بدهد. این عنصر امروز، خطر مشترک برای همه ماست. فرقی بین کشورهای پیشرفته ثروتمند در حال توسعه فقیر یا عقب افتاده نیست. ما در این مرحله باید بیندیشیم که از رسانه در این زمان چه میخواهیم باید بیندیشیم که چطور رسانه به جای آن که موجب اختلاف باشد، می‌تواند چارچوب‌های فکری جدید ایجاد کند و بین مردم نزدیکی و حدت ایجاد بکند.

وی اضافه کرد: چطور می‌توان یک آگاهی انسانی یکپارچه در قبال این فاجعه زیستی ایجاد کرد به طوری که بتوان از تجربه دیگران بهره برد؟ باید نوعی انسجام فکری ذهنی و فرهنگی و بهداشتی در همه بخش‌ها ایجاد کنیم. طوری که نوعی فرهنگ انسانی ایجاد کند تا مردم بر اساس آن به یکدیگر نزدیک شوند و فارغ از گرایش‌های سیاسی گردهم آیند.

عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان گفت: رسانه می‌تواند یک دیدگاه متفاوت جدید ایجاد کند، چه در سطح اجتماعی، سیاسی چه در سطح فرهنگی حقوقی. بنابراین رسانه قادر است که این پدیده را از طریق امکانات زیاد موجود که خدا در اختیار ما قرار داده و از طریق فضای دیجیتال از یک فاجعه زیستی، به یک فرصت به یک دوره جدید انسانی تبدیل کند و به جای اینکه این بیماری حالتی تراژیک یا چیزی کاملا منفی در زندگی امت اسلامی باشد، به یک نقطه قوت تبدیل کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید بنگریم چطور می‌توانیم مکانیسم‌هایی را که در اختیار داریم، به کار بگیریم تا بیشترین تأثیر مثبت و سالم را داشته باشد، نه اینکه واکنش تند در حوزه‌های مختلف از جانب افکار عمومی ایجاد کند یا اینکه همراه با تحول اشتباه باشد. پس برای این است که می‌گویم می‌توانیم دوره جدیدی را آغاز کنیم و ترسیم کنیم به جای اینکه دیگران آن را برای ما ترسیم کنند؛ این نقش مهم رسانه است که خداوند در ابتدای رسالت پیامبر(ص) به او فرمود ابلاغ کن و انذار بده

در ایام کرونا هم آمریکا و رژیم‌های امپریالیستی با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند

رائد فوزی احمود، از فعالان اجتماعی در اردن در این وبینار گفت: تبعات و عواقب بیماری کرونا صرفاً برای یک قشر از انسان‌ها نیست.

وی ادامه داد: کشورهای اسلامی اکنون درگیر پیامدهای همه‌گیری کرونا هستند. این نیازمند همکاری فی ما بین ماست تا با آن مقابله کنیم و این مأموریت ماست و در این جا پایان نمی‌پذیرد. حتی پس از بین بردن این همه‌گیری باید همکاری ادامه پیدا کند. چون پیامدهای آن به این سادگی از جامعه بین‌الملل رخت بر نمی‌بندد مثل بحران اقتصادی که یک دهه پیش در جهان رخ داد.

این فعال اردنی تأکید کرد: دنیای اسلام در مقطعی حساس قرار گرفته است. به نظر نمی‌رسد که مسیر صحیح و درست برای ما کاملاً روشن باشد تا به سادگی از این مقطع حساس و تقاطع عبور کنیم.

وی افزود: این مسئله دلایل متعددی دارد که صرفاً شامل ضعف در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما نمی‌شود. یا فقط شامل برنامه‌های استعماری که دنیای اسلام را هدف قرار گرفته نمی‌شود، بلکه ما شاهد فقدان یا کنار زدن اراده مردمی هم هستیم که در مسیر صحیح به کار گرفته شود.

احمود خاطرنشان کرد: بررسی همه این مسائل و مشکلات نیازمند اراده سیاسی در دنیای اسلام است؛ اراده‌ای سیاسی که به ایجاد اصلاحات ایمان داشته باشد و سبب شود تا طرف‌های مختلف در جهان اسلام به توانایی مردم مسلمان خود اعتماد پیدا کنند. آنها باید اهمیت حل چنین مشکلاتی را از طریق همکاری و وحدت دریابند.

وی اضافه کرد: مصلحت امت اسلام نیز مثل بدن انسان است که هر یک از اعضای آن دچار می‌شود، دیگر اعضای این امت آن را حس خواهند کرد. ما به کمی زمان نیاز داریم تا کشورهای اسلامی اختلافات را کنار بگذارند. انتخاب راه حل‌های مناسب و برگزیدن گزینه همکاری اسلامی برای مقابله با فجایع و حوادث اهمیتی فوق‌العاده در زمان فعلی دارد.

فعال اردنی اذعان کرد: ما از کل به جزء خواهیم رسید، به این معنا که شاید برخی از مسائل جهان اسلام مطرح نشود یا پیدا کردن راه حل آن اکنون زمان‌بَر باشد اما الان باید به سراغ مسئله مشترک رفت. باید به سراغ مسئله‌ای رفت که اهمیت بیشتری پیدا کرده است و این کاری پسندیده و واقع گرایانه تر و موثرتر است.

وی ادامه داد: ایجاد واحد مشترک برای مقابله با مشکلات و حوادث امری بسیار ضروری شده است که به موجب آن کشورهای اسلامی می‌‌توانند برای مقابله و پیشگیری از آن با هم همکاری کنند. آن ها می‌توانند قبل از این‌که فجایع رخ بدهد، درباره آن هشدار بدهند، مثل تخلیه برخی از اماکن یا ایجاد قرنطینه یا مبارزه با آلودگی‌های فراگیر، سیل و زلزله و امور مشابه با آن. در همین راستا این واحد مشترک می‌تواند به این کشورها هنگام رخداد فجایع و بعد از وقوع آن کمک کند.

وی افزود: همه‌گیری ویروس کرونا میزان ضعف در جهان اسلام و تعامل اعضای آن با فجایع زیستی را روشن کرد. این ویروس همچنین ضعف نهادها و مراکز کشورهای اسلامی برای تعامل با این مشکلات را آشکار ساخت. این نهادها در دریافت پشتیبانی و بودجه مالی دچار ضعف هستند شاید این یکی از عوامل ضعف ما در جهان اسلام باشد.

احمود گفت: البته نمی توان برخی از تجارب و تلاش‌ها را در جهان اسلام یا اینکه برخی تلاش می‌کنند با این ویروس مقابله کنند یا حداقل تلاش می‌کنند مردم را درباره ویروس آگاه کنند، انکار کرد.

در ایام کرونا هم آمریکا و رژیم‌های امپریالیستی با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند

رقیه شبلی کرمنشاهی، استاد دانشگاه شام(فقه و اصول) سوریه در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا در کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: در نگاه اسلامی، حکمت الهی برای این بلاها چیست؟ این بلا می‌تواند فرصت بدهد که انسان به سوی خالق خود بازگردد. حکمت این ابتلا برای فرد مبتلا محقق شدن بندگی خالصانه مقابل خداوند متعال است.

وی افزود: اما در بخشی دیگر، یعنی روابط بین انسان‌ها در جامعه در حال مبتلا شدن هم مهم است. در این زمینه دنیا به چند گروه تقسیم شده است؛ بخشی با این همه‌گیری فارغ از حکمت وجودی این ابتلا، تا توانسته به دور از نگرش اخلاقی و انسانی به موضوع نگاه کرده؛ چه این را از منظر اسلامی ببینیم چه از منظر انسانی.

استاد دانشگاه شام یادآور شد: ملاحظه می‌کنیم که آمریکا و رژیم‌های امپریالیستی با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند. آن ها نه تنها در مقایسه با قبل کرونا تغییری نکرده‌اند بلکه این خصایص آن ها بیشتر هم شده است. مثلاً نه تنها تحریم ها و محاصره برخی کشورها را که به کرونا مبتلا شده‌اند، بر نداشته‌اند، بلکه تحریم‌ها در زمان کرونا را تشدید هم کرده‌اند و غمی بر غم‌هایشان افزوده‌اند.

وی ادامه داد: برخی دیگر، این مصیبت ها و بلایا را در چارچوب منظومه انسانی و اخلاقی می‌بیند. مثالی بزنم؛ چین که توانست کرونا را در خود کنترل کند هیچ وقت با بخل رفتار نکرد، بلکه دست کمک در حوزه‌های پزشکی و غیره را به سوی دیگران دراز کرد و از تجارب و یافته‌های خود در اختیار دیگران گذاشت.

کرمنشاهی تأکید کرد: طرف سومی هم هست که توانست حکمت وجودی این بلا و مصیبت را معنا کند. این طرف سوم توانست این بلا را از نگاه دینی و اسلامی و الهی ببیند که آن طرف، جمهوری اسلامی ایران است. ایران که به شکل گسترده به آن مبتلا شد، توانست با تسلیم شدن مقابل پروردگار و توکل بر او، بندگی را کاملاً روشن به نمایش گذاشت. همه جامعه ایران موفق شد و وقتی به کل آن نگاه کنید می‌بینید که گویی بنده‌ای مخلص است.

وی اضافه کرد: جامعه ایران همچنین دست یاری به سوی دیگران دراز کرد و این امر را در سطح فرد، جامعه و کشور به خوبی معنا کرد. این چنین رفتاری از جمهوری اسلامی ایران جدید نیست. ما در این زمان کنونی از خداوند برای کل امت اسلامی مسئلت می‌کنیم که در سایه این همه‌گیری، دوشادوش هم در کنار هم باشند و در سطح فرد جامعه و امت اسلامی رحمت خدا بر آنان نازل شود و آنان با همکاری، همدلی و کمک به یکدیگر سبب نزول رحمت الهی شوند.

در ایام کرونا هم آمریکا و رژیم‌های امپریالیستی با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند

شیخ مهدی صمیدعی، مفتی اهل سنت و رئیس دارالافتاء عراق در این وبینار تصریح کرد: انسان، موجودی ضعیف است پس نیازمند یک یاور و همراه می‌باشد تا به زندگی خود با قدرت ادامه دهد. زندگی انسان‌ها بر پایه همکاری بین یکدیگر بنا شده است. همچنین در مسائل مربوط به عبادت این چنین است.

مفتی اهل‌سنت عراق با اشاره به این‌که نظام زندگی به دو بخش زندگی دنیایی و زندگی دینی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در زندگی دنیایی باید همکاری اجتماعی وجود داشته باشد و زندگی دینی نیز باید همراه با همکاری باشد.

وی افزود: مسلمانان به یکدیگر نیاز دارند چه در مسائل دنیایی و چه در مسائل دینی. به همین خاطر همکاری میان مسلمانان بسیار مهم بود و خداوند متعال آن را واجب دانسته و آن را اساس دین و دنیای خود قرار داده است.

شیخ الصمیدعی اذعان کرد: در توصیف مسلمانان آمده است که آن‌ها اگر اصل همکاری را محقق کنند، خداوند متعال برای آن‌ها دژی مستحکم می‌سازد و آن‌ها یک بدن خواهند بود. همه این‌ها نشان می‌دهد که همکاری میان مسلمانان واجب است و این مسئله لازمه زندگی است و در جنبه‌های مختلف زندگی مسلمانان که بر پایه نیکی و تقوا است، متجلی می‌شود.

وی اضافه کرد: از آیات قرآن کریم مشخص می‌شود که تنها با «همبستگی اسلامی» امور و مسائل میان بندگان خداوند عملیاتی می‌شود، منافع آن‌ها محقق می‌شود، به اتحاد خواهند رسید و دشمنان از آن‌ها هراسان خواهند شد.

این متفکر جهان اسلام تأکید کرد: شکی نیست که مسئله همبستگی اسلامی از مهمترین واجبات دین اسلام می‌باشد و در آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم(ص) به طور صریح اشاره شده است که همبستگی اسلامی میان مسلمانان و دولت‌ها و ملت‌ها از مهم‌ترین واجباتی است که باید عملی شود؛ چرا که به مصلحت همگان است و برای دین آن‌ها و حل مشکلاتشان و وحدت میان خود علیه دشمن مشترکشان لازم است.

وی افزود: همبستگی، امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به سوی خداوند متعال، راهنمایی مردم به سمت سعادت و نجات، اصلاح مسائل دنیوی و اخروی آنان، آموزش افراد، یاری رساندن به مظلومان و درماندگان، مبارزه با ستمگران و مفسدان، پاسداری از امنیت و راه‌های ارتباطی بین مسلمانان و فراهم آوردن حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی میان مسلمانان را شامل می‌شود که همه این‌ها در راستای تحقق منافع مشترک دینی و دنیایی است.

شیخ الصمیدعی اظهار کرد: همچنین همبستگی، اصلاح امور مسلمانان، پایان دادن به درگیری‌های مسلح میان آنان و مبارزه با ستمگران را شامل می‌شود و این مسئله عمل به دستورات الهی است که می‌فرماید: از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش کنید.

وی یادآور شد: مسئله‌ای که همه باید در این دعوت نیک و الگوی حسنه در راه پاسداری از ارزش‌ها و جان‌ها و تاریخ این امت به آن توجه داشته باشند، این است که ما باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم و در حال حاضر، این همکاری میان مسلمانان در برخی امور دنیوی و اخروی قابل تحقق است.

رئیس دارالافتاء عراق گفت: فلسطین امروز اوضاع نابسامانی دارد. وقتی که مسلمانان لباس اسلام را که شعار آن مسلمانان برادر یکدیگر هستند، از تن خود درآوردند و به سخن خداوند متعال که فرمود همانا مسلمانان برادران یکدیگر هستند عمل نکردند، مسئله فلسطین نیز رها شد و دشمنان خداوند متعال به معامله فلسطین و داد و ستد آن پرداختند. و امروز جامه حیا برداشته شده و خیلی‌ها بی‌غیرت و بی‌آبرو شدند و حتی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آشکار و علنی کردند و متاسفانه خیلی از مسلمانان نسبت به این امر سکوت نموده و تماشاگر هستند.

وی ادامه داد: یکپارچگی اسلامی میان ما مسلمانان واجب است و هیچ تفاوتی میان عرب و غیر عرب مگر در مسئله تقوا وجود ندارد. هر مسلمانی که شهادتین را بگوید، یاری رساندن به او امری واجب می‌باشد. ارتباط و کمک به او واجب است و هرکس باید به میزان توانش یاری رساند.

شیخ الصمیدعی عنوان کرد: از خداوند متعال می‌خواهم به برگزارکنندگان این کنفرانس یاری رساند و می‌خواهم که این کنفرانس پیام خود را به همه برساند که ما با یکدیگر متحد هستیم و همبستگی داریم و با هم برادریم و خداوند متعال برای همه ما کافی است.

در ایام کرونا هم آمریکا و رژیم‌های امپریالیستی با تکبر و قلدری با دیگران تعامل می‌کنند

عبدالله عبدالسلام الحکیمی، وزیر سابق یمن در وبینار منطقه‌ای غرب آسیا خاطرنشان کرد: محور مقاومت در این شرایط فوق‌العاده و طوفانی باید به متبلور کردن ذات خود و مشخص کردن فلسفه و استراتژی خود از جمله اهداف و ابزارهای عملش بپردازد تا به قدرتی در سطح جهان تبدیل شود و جایگاهش را در نظم جدید جهانی تثبیت کند.

وی بیان کرد: چالش‌های بسیاری مقابل زورگویی و گردن‌کشی وحشتناک و بی‌سابقه امپریالیسم وجود دارد که می‌خواهد همه کشورهای جهان را در برابر هیمنه امپریالیسم به رهبری آمریکا و هم پیمانان غربی‌اش تسلیم کند. مزدوران آن نیز در منطقه می‌خواهند به نوعی استعمار جدید را اعمال کرده و کشورهای منطقه را فرمانبردار امپریالیسم کنند به این مفهوم که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن ها را با وسایل مختلف مثل تحریم و محاصره که نقض آشکار روابط بین المللی که طی ده‌ها سال بنیان گذاشته شده است تهدید کنند.

وزیر سابق یمن تأکید کرد: محور مقاومت باید استراتژی مقابله با این تحریم و محاصره بسیار خشونت‌آمیز را تعیین کند. باید گزینه‌های اقتصادی و راهکارهای مقابله اقتصادی و مقابله فرهنگی و سیاسی و نظامی و امنیتی همه اینها را باید محور مقاومت تبیین کند. به طوری که اصول و جزئیات آن و چگونگی کارکرد آن مشخص باشد تا نقش و جایگاه خود را در سطح جهانی به دست آورد، چه این محور مقاومت محدود به جهان اسلام و زیرمجموعه آن جهان عرب باشد یا در سطح جهانی فعالیت کند.

وی ادامه داد: در موقعیت کنونی ما با مسئولیت‌های متعددی روبرو هستیم که باید آن ها را انجام دهیم تا بتوانیم به جهان اعلام کنیم و به آنان نشان دهیم که نیروی جدیدی وجود دارد که دارد جایگاه خود را پیدا می‌کند. از لحاظ نیرو می‌تواند با روش‌های مخوفی که امپریالیسم آمریکایی-صهیونیستی و نهادهای مزدور آنان از آنها استفاده می‌کند با کمک عقل و علم و برنامه‌ریزی و پژوهش و نه با شعار مانند گذشته مقابله کند تا تصمیمات این محوری که امید داریم تشکیل شود، بر اساس بررسی‌های اولیه باشد و نتایج موفقی پدید آورد.

عبدالسلام الحکیمی گفت: پیشنهاد می‌کنم این دوره از کنفرانس به تشکیل کمیته‌های اجرایی و پژوهشی برای بررسی و تحلیل این مسائل همت کند و هر کمیته بر اساس تخصص خود، مثلا کمیته اقتصادی، کمیته سیاسی، کمیته نظامی، کمیته فرهنگی و دیگر کمیته‌هایی مسائل را بررسی کنند.

انتهای پیام
captcha