خنثی شدن توطئه‌های تفرقه‌آمیز با تقریب مذاهب
کد خبر: 3932730
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳

خنثی شدن توطئه‌های تفرقه‌آمیز با تقریب مذاهب

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ایجاد عرصه‌های نوظهور مانند وهابیت برای تفرقه مسلمانان، گفت: شیعه و سنی برادرند و با تاکید بر راهبرد تقریب مذاهب باید دل‌ها را به هم نزدیک و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.

هفته وحدت؛ فرصتی برای تحکیم جامعه اسلامیحجت‌الاسلام مجتبی بیرانوند، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که ماه ربیع‌الاول در بین مسلمانان دارای احترام خاصی است، اظهار کرد: نام‌گذاری هفته‌ای به‌نام وحدت  یکی‌از عوامل مهم وحدت و اتحاد بیشتر در بین مسلمانان  است.

وی قرآن‌کریم و سنت نبی مکرم اسلام(ص) و اصول دین را  محور اصلی وحدت مسلمانان دانست و افزود: هدف اصلی دشمن ایجاد رخنه در بین وحدت مسلمانان اعم از شیعه و سنی است که اگر از آن غفلت کنیم آسیب‌های مختلفی بر همه ما وارد می‌کند.

بیرانوند تصریح کرد: باید از هفته وحدت برای تحکیم وحدت در جامعه اسلامی و دوری از اختلافات استفاده کرد که تاکنون حرکت‌های خوبی در این راستا صورت گرفته است این در حالی‌است که امام خمینی(ره) همواره بر وحدت مسلمانان تأکید داشتند و مجمع تقریب مذاهب هم در این راستا به‌وجود آمده است.

این استاد حوزه و دانشگاه هدف دیگر دشمنان از ایجاد تفرقه بین مسلمانان را غارت منابع مادی مسلمانان دانست و گفت: تنها راه ایستادگی در مقابل دشمنان وحدت است این در حالی‌است که دوری از تفرقه مورد تأکید قرآن‌کریم است و ما براساس دستور قرآن کریم باید با هم متحد باشیم زیرا هیچ‌گاه مسلمانان از اتحاد ضرر نخواهند کرد.

وی با بیان این‌که قرآن‌کریم تمام جامعه بشریت را به توحید دعوت کرده است ولی ادیان و مذاهب مختلفی روی زمین شکل گرفته‌ است که  علی‌رغم تعدد و وجوه تمایزی که با هم دارند، معمولاً نقاط مشترک و تشابهاتی نیز دارند، اضافه کرد: حال سؤال این است که آیا ادیان و مذاهب فقط باید بر روی نقاط اختلاف تمرکز کنند یا باید مشترکات را هم ببینند؟ وقتی میان ادیان کشمکش و اختلاف باشد دشمن مشترک فرصت پیدا می‌کند که با سوءاستفاده از این وضعیت و با اهداف خاص آن‌ها را علیه هم تحریک کند تا به منافع خود دست یابد، در هر صورت نتیجه تفرقه بین ادیان و مذاهب، آب به آسیب دشمن ریختن است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اسلام با وجود آن‌که سرآمد تمام ادیان است ولی به بقیه ادیان نیز اجازه فعالیت داده است و در جامعه امروز نیز مذاهب دیگر به‌صورت قانونی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند به‌طوری‌که اقلیت‌های مذهبی هم نمایندگانی در مجلس دارند که این امر حاکی از توجه به مشترکات است؛ کمااینکه حفظ آرامش جامعه مستلزم همراهی و وحدت ادیان با اتکا به نقاط مشترک است.

وی عنوان کرد: در قرون اخیر برخی از علمای بیدار تشیع و اهل سنت پیشگام شدند تا نقاط اختلاف شیعه و سنی را به حداقل برسانند و بدین ترتیب به مقوله تقریب مذاهب بپردازند ولی استعمار و استکبار جهانی که اتحاد مسلمانان را مانع بزرگ و تهدیدی برای منافع خود می‌داند همواره سعی داشته که به اختلاف میان مذاهب دامن بزند.

بیرانوند ادامه داد: در دو قرن گذشته با تقویت استعمار در دنیا بحث شکل‌گیری فرقه‌های نوظهور، خصوصاً تفکر وهابیت در شبه‌جزیره عربستان قدرت گرفت و با دلارهای نفتی عربستان در دنیا گسترش پیدا کرد و تا به امروز نیز ادامه دارد لذا ریشه شکل‌گیری گروهک تروریستی داعش به ادوار گذشته برمی‌گردد ولی در این برهه از زمان اقدامات خشن و جنایت‌های آن‌ها نسبت به گذشته شدت بیشتری گرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بی‌تردید کشتن مسلمانان بی‌گناه و ارائه چهره وارونه‌ای از اسلام توسط گروه‌های تکفیری، برنامه‌ای حساب شده از جانب دشمنان دیرینه اسلام است که متأسفانه افراد ساده‌لوح و فریب‌خورده‌ای نیز با آن‌ها همراه شده‌اند، اظهارکرد: باید آسیب‌شناسی لازم پیرامون این موضوع صورت بگیرد که چرا گاهی جوانان مسلمان به گروه‌های تکفیری می‌پیوندند وعلت گرایش به این افراطی‌گری چیست؟ باید ریشه و نقطه آغاز این فعالیت‌ها شناسایی شود تا بتوانیم به کنترل بخش‌هایی که امکان‌پذیر است یپردازیم.

بیرانوند خاطرنشان کرد: هشدار علما و مقام‌ معظم رهبری و حتی برخی از سران اهل سنت در رابطه‌با خطر تفرقه میان ادیان و مذاهب همه در این راستاست که تنش‌زدایی صورت بگیرد و دل‌های مسلمانان به یکدیگر نزدیک شود زیرا دشمن به این موضوع پی برده است که ایجاد اختلاف، بستر مناسبی برای انحراف جوانان است لذا باید هرچه زودتر آثار تفرقه از میان برداشته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: قرآن‌کریم صراحتاً از نبی مکرم اسلام(ص) به‌عنوان «رحمةللعالمین» یاد کرده است ولی جای بسی تأسف است که تعداد بسیاری از مسلمانان حتی افراد تحصیل کرده شناخت درستی از شخصیت والای پیغمبر اکرم(ص) ندارند، امید است که با یاری خداوند متعال و همت علما و دانشمندان مسلمان با تأسی به سیره پیامبر اکرم(ص) زمینه‌های وحدت، مدارا، عفو و گذشت و مهربانی  در جامعه محقق شود.

انتهای پیام
captcha