توصیه‌هایی برای قرآن‌آموزان در تقلید از سبک‌های تلاوت
کد خبر: 3915454
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱

توصیه‌هایی برای قرآن‌آموزان در تقلید از سبک‌های تلاوت

داور مرحله استانی چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی به بیان توصیه‌هایی برای قرآن‌آموزان در آموزش سبک‌های تلاوت پرداخت و گفت: به قرآن‌آموزان توصیه می‌کنم همیشه احساس نیاز به آموختن داشته باشند.

قرآن آموزان تنها از سبک یک استاد تقلید کنندمجید باوردی، پیشکسوت قرآنی و سرپرست داوران مرحله استانی چهل‌وسومین دوره سراسری مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: از نظر رعایت قواعد تجوید سطح شرکت‌کنندگان مطلوب است ولی همچنان نیاز به تمرین و فعالیت بیشتری دارند.

وی افزود: تعدادی از قرآن‌آموزان قواعد تجوید را به‌صورت تجربی یاد گرفته‌اند ولی با نحوه بیان و ادای حروف‌های قرآنی آشنایی ندارند یعنی به‌طور کامل نمی‌توانند حروف را از مخرج خود ادا کنند. به‌عنوان مثال برخی از افراد مخرج حرف «کاف» را نمی‌دانند و آن را پخش می‌کنند یا در ادای حرف «ط» دچار مشکل هستند و مخرج این حرف را نمی‌دانند. در حالی که اگر در جلسات قرآنی اساتید حضور داشته باشند به‌خوبی می‌توانند با قواعد و اصول تجوید به شکل درست آشنا شوند.

داور رشته تجوید مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی با اشاره به ‌استفاده از نوارهای استاد عبدالباسط برای یادگیری قواعد تجوید، بیان کرد: برخی از اساتید مطرح قرآن کریم از جمله استاد عباسی و خادم حسینی به قرآن‌آموزان توصیه می‌کنند «هر موقع احساس کردید در موضوع تجوید ضعف دارید به نوارهای استاد عبدالباسط مراجعه کنید» باید گفت تنها شنیدن و گوش دادن به نوار کافی نیست باید از محضر اساتید نیز بهره‌مند شد.

وی به قرآن‌آموزان، حافظان و قاریان قرآن کریم توصیه کرد: همیشه احساس نیاز به آموختن داشته باشید، تا هر زمان احساس نیاز به آموختن داشته باشید به بن‌بست نمی‌رسید.

تقلید از چند استاد آسیب‌زاست

باوردی گفت: تعدادی از قرآن‌آموزان در جلسات قرآنی اساتید متعدد شرکت می‌کنند و اساتید نیز با توجه به نوع و سبک‌های قرائت، اساتید مختلفی را به قرآن‌آموزان پیشنهاد می‌کنند، به نظرم این نوع سبک کار آسیب‌زاست.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: بهتر است قرآن‌آموز در یک جلسه قرآنی و فقط از یک استاد تقلید و تبعیت کند تا دچار اختلاف در سبک‌ها و روش‌های آموزشی نشود. ولی گاهی اوقات شاهد هستیم سلایق افراد متفاوت بوده و یک فرد زیر نظر تعداد زیاد استاد قرآنی فعالیت دارد و در آخر نیز معلوم نیست باید طبق نظر کدام استاد عمل کند.

باوردی گفت: در حالت کلی همه ما به نوعی مقلد هستیم، قرآن‌آموزان باید از لحاظ صوت و لحن به قرائت اساتید توجه و دقت کرده و هر کدام که خوب و مناسب بود آن را انتخاب کنند و تا آخر نیز با همان سبک و استادی که برگزیده‌اند ادامه دهند برای اینکه این نوع کار کردن و تقلید از یک استاد قرآنی برای قرآن‌آموز بسیار بهتر از تقلید از چند استاد است.

سرپرست هیئت داوران چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن اوقاف آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: اگر مقلد محض یک استاد بوده و از سبک و مکتب او تبعیت کرده و چارچوب او را به‌خوبی رعایت کنیم آن موقع می‌توانیم یک تلفیق و ترکیب از سبک استاد را پیاده کنیم.

انتهای پیام
captcha