به گزارش ایکنا از خراسانشمالی، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد، امروز، 2 بهمن ماه در دوره شجره طیبه صالحین، با اشاره به لایههای معرفتی رویارویی با دشمن، اظهار کرد: منطق مواجهه با دشمن در تفکر و اندیشه و عمل امامین انقلاب اسلامی دارای سه لایه منطق قرآنی، منطق فقهی و لایه منطق زیست و تجربه تاریخی است.
وی با اشاره به لایه منطق قرآنی افزود: در منطق قرآن کریم مهمترین وجه پرداختن به دشمن توحید است، بهگونهای که هیچ صفحهای از قرآن نیست که خالی از توجه به دشمن اشارتا یا صراحتاً نباشد.
امام جمعه بجنورد اضافه کرد: در منطق قرآن پیشفرض اصلی مبارزه با دشمن، باور به وجود دشمن است، معارف قرآنی به ما میگوید وجود دشمن یک واقعیت است، توهم نیست.
حجتالاسلام یعقوبی گفت: درواقع مهمترین سازه نظریه رهبر انقلاب اسلامی، تفکر توحیدی است، در این نگاه و ذیل کلمه شریفه «لااله الا الله» اثبات خدا و نفی هر چیزی که غیر خدا است نهفته است.
وی افزود: این نگاه در توحید ذاتی در همین کلمه شریفه متجلی شده و توحید صفاتی و افعالی نیز در پذیرش ولایت الله و عدم پذیرش ولایت طاغوت و شیطان و مقابله با گسترش آن نهفته است.
حجتالاسلام یعقوبی اضافه کرد: وقتی انسان مؤمن وجود دشمنی و دشمن را بهعنوان یک واقعیت پذیرفت، آنگاه است که متوجه او میشود، در برابر او احساس خطر میکند، برای دفع و رفع خطرات او فکر میکند و برنامهریزی و اقدام میکند و آیه «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه» نصب العین او قرار میگیرد و برای مقابله و مقاتله طراحی کرده و آماده میشود.
وی تصریح کرد: منطق توهم توطئه و توهم شیطان منطق مرعوبان دنیازده و راحتطلبان واداده است که تفکر در وجود دشمن و اندیشه در ترفندهای دشمن و جستجو راهها و ابزارهای مقابله با دشمن در آن راهی ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه به تبیین نگاه دین به موضوع رویارویی با دشمن پرداخت و اظهار کرد: فقه اسلام ناب برگرفته از قرآن کریم و روایات و سیره اهلبیت عصمت و طهارت و مستظهر به عقل است.
وی ادامه داد: فقه سیاسی در اندیشه شیعه تلاش برای تشکیل حکومت دینی و دولت اسلامی را ضروری و لازم دانسته و برای استقرار آن توصیه و برنامه دارد، طبیعی است استقرار حکومت اسلامی مستلزم نفی حکومت طاغوت است و به محض اینکه این دولت مستقر شد، دشمن برای مقابله و محو آن برنامهریزی و اقدام خواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: لذا اصول و قواعد فقهی و مباحث عمیق و گسترده در کتب فقهی فقیهان بزرگوار شیعه در مقولاتی مانند دارالاسلام و دارالکفر، اصل حرمت تشبه به کفار، اصل نفی تجاوز از حدّ، اصل حرمت دوستی و ولاء منفی، اصل کسب قدرت و اقتدار در برابر دشمن، اصل جهاد و قتال با کفار، اصل خودکفایی و بینیازی اقتصادی از کفار، نفی سبیل، نفی استظلام و استرحام، لاضرر ولاضرار و... ظهور و بروز یافته است.
وی گفت: در منطق فقهی فقهای اسلام و به ویژه امامین انقلاب اسلامی آنچه مهم است علاوه بر باور به وجود دشمن بهعنوان یک پیشفرض مبنایی دیدن دشمن در وسط میدان و در نهان و خفاء است.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام خمینی و آیتالله خامنهای دشمن را فقط در پژوهشهای کتابخانهای و حجرهای و مدرسهای ندیدهاند، بلکه عینیت وجود دشمن و مقابله با دشمن در میادین پیدا و پنهان از وجوه تمایز این اندیشه فاخر است.
وی با اشاره به لایه زیست و تجربه تاریخی رویارویی با دشمن، اظهار کرد: نگاه و اندیشه امام خامنهای به دشمن، علاوه بر برخورداری از منطق قرآنی و فقهی از تجربه زیست فردی، اجتماعی و تاریخی نیز بهرهمند است.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: ایشان بهعنوان یک متفکر برجسته اسلامی و فقیه ژرفاندیش و روشنبین که از سابقه شصتوپنج سال تعلم و تعلیم و دینی و بیش از نیمقرن جهاد و مبارزه در قبل و بعد از انقلاب و چهل سال مدیریت در سطوح کلان جامعه انقلابی در سختترین شرایط برخوردار است، از یک منظر بلند و جایگاه رفیع به حوادث و وقایع جامعه مینگرند و بدان میپردازند.
وی ادامه داد: نگاهی که برخاسته از متن دین و رشد یافته در مکتب فقاهت و بالنده در کنار اندیشه بلند امام خمینی و مستند به یک تجربه مدیریتی ۴۰ ساله است. به جرئت میتوان گفت این شرایط برای هیچ یک از فقهای شیعه در طول تاریخ پدید نیامده است، بنابراین وقتی ایشان از وجود دشمن و توطئه دشمن و مقابله با خصم سخن میگویند، صرفاً یک اظهارنظر احساسی و سیاسی، برای تهییج افکار عمومی نیست، بلکه این یک نظریه و منطق قوی و قویم و مستحکم است.
انتهای پیام