بررسی تأثیر دعادرمانی بر کاهش عقاید ناکارآمد نوجوانان در «روان‌شناسی و دین»
کد خبر: 3847306
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

بررسی تأثیر دعادرمانی بر کاهش عقاید ناکارآمد نوجوانان در «روان‌شناسی و دین»

گروه اندیشه ــ چهل و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «روان‌شناسی و دین» شامل ۷ مقاله علمی منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ چهل و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «روان‌شناسی و دین» ویژه تابستان 98 به صاحب‌امتیازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیرمسئولی محمدناصر سقای بی‌ریا منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «باورهای بدیل معارض با روان‌بنه‌های منفی در سبك فرزندپروری اسلامی»، «اثربخشی دعادرمانی بر كاهش عقاید ناكارآمد نوجوانان دارای مشكلات تحصیلی»، «روایی و اعتبار مقیاس اولیه حزم (آینده‌نگری)؛ بر اساس منابع اسلامی»، «كارآمدی درمان گروهی معنوی ـ مذهبی، بر كاهش استرس مادران دارای كودك كم‌توان ذهنی»، «نقش سلامت معنوی و دلبستگی به خدا، در پیش‌بینی كیفیت زندگی زنان مطلقه»، «بررسی رابطه بهزیستی معنوی با پایستگی در اهداف بلندمدت و لذت از یادگیری».

اثربخشی دعادرمانی بر كاهش عقاید ناكارآمد نوجوانان

در چکیده مقاله «اثربخشی دعادرمانی بر كاهش عقاید ناكارآمد نوجوانان دارای مشكلات تحصیلی» می‌خوانیم: «هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی دعادرمانی بر کاهش عقاید ناکارآمد نوجوانان شهرستان قشم می‌باشد. بدین‌منظور، 32 نفر از نوجوانان شهرستان قشم که دچار افت تحصیلی و عقاید ناکارآمد بودند، به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مفاهیم و مراحل دعادرمانی، طی 8 جلسه هفتگی در شهر قشم انجام شد. پرسش‌نامه عقاید غیرمنطقی جونز (IBT)، در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات افکار غیرمنطقی، در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس‌آزمون، کاهش معناداری پیدا کرده است (001/0P<). همچنین، نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات خرده‌مقیاس‌های باورهای غیرمنطقی، توقع تأیید از دیگران، سرزنش کردن خود، بی‌مسئولیتی عاطفی، نگرانی توأم با اضطراب، اجتناب از مشکل، وابستگی، درماندگی برای تغییر و کمال‌گرایی در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه در مرحله پس‌آزمون کاهش معناداری پیدا کرده است.»

اعتبار مقیاس اولیه حزم (آینده‌نگری)؛ بر اساس منابع اسلامی

در طلیعه مقاله «روایی و اعتبار مقیاس اولیه حزم (آینده‌نگری)؛ بر اساس منابع اسلامی» آمده است: «این پژوهش، با هدف اعتباریابی مقیاس حزم (آینده‌نگری)، بر اساس منابع اسلامی و با استفاده از روش‌های توصیفی ـ تحلیل محتوا انجام شده است. بدین‌منظور، منابع معتبر اسلامی مرتبط مورد شناسایی، مطالعه، دسته‌بندی، و مفهوم‌شناسی شد. پس از طی مراحل ساخت و سنجش روایی، پرسش‌نامه 95 گویه‌ای بین 30 نفر از دانشجویان، طلاب و مردم عادی شهر قم که با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد. برای تعیین روایی محتوایی، از نظرات 8 نفر از روان‌شناسان اسلام‌شناس با استفاده از شاخص روایی محتوا (CVI و CVR) و ضریب تطابق کندال بهره گرفته شده است. برای تعیین روایی صوری، نظرات 5 تن از کارشناسان علوم روان‌شناسی و اسلامی استفاده شد. در بررسی اعتبار مقیاس، ضریب آلفای کرونباخ، در دو مرحله آزمون و بازآزمون به ترتیب، برابر 801/0 و 786/0 به دست آمد. همسانی درونی در مرحله آزمون و بازآزمون بر مبنای ضریب دو نیمه‌سازی اسپیرمن ـ براون به ترتیب، 891/0 و 858/0 و بر اساس ضریب دونیمه‌سازی گاتمن 891/0 و 852/0 می‌باشد. همبستگی بین دو نیمه مقیاس، برابر 818/0 و 751/0 می‌باشد که بیانگر اعتبار قوی پرسش‌نامه است.»

انتهای پیام
captcha