فقر فرهنگی مشارکت‌پذیری در ایران/ غربی‌ها از اصل قرآنی تعاون بهره اقتصادی می‌برند
کد خبر: 3839378
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کبیری تصریح کرد؛

فقر فرهنگی مشارکت‌پذیری در ایران/ غربی‌ها از اصل قرآنی تعاون بهره اقتصادی می‌برند

گروه جامعه ــ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت تقویت فرهنگ مشارکت‌پذیری در ایران تأکید و تصریح کرد: در ایران دچار فقر فرهنگی مشارکت‌پذیری هستیم و با وجود محتوای غنی تعاون در آموزه‌های اسلامی همچنان به کلام محدود شده‌ایم؛ در عمل آنچنان که شایسته جامعه اسلامی است رفتار نمی‌کنیم.

فقر فرهنگی مشارکت‌پذیری در ایران/ بهره اقتصادی غربی‌ها از اصل قرآنی تعاون

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز، 11 شهریورماه، با حضور در نشستی خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شده بود، اظهار کرد: تعاون مفهومی قرآنی است که در تعالیم اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. پس از انقلاب اسلامی نیز شهید بهشتی موضوع تعاونی‌ها و کارکرد اخلاقی آن را مطرح کردند و این موضوع با رویکردی جدید در ایران مطرح شد.

وی با بیان اینکه ایرانیان با تمسک به تعالیم دینی از یک عقبه محتوایی بسیار غنی در زمینه تعاون برخوردار هستند، گفت: در کشور ما از موضوع تعاون غفلت شده است  و نتوانسته‌ایم از کارکرد‌های آن به خوبی بهره ببریم، این در حالی است که غربی‌ها در دنیای اقتصادی و بازار سرمایه سهم بیشتری از تعاون را برای خود ایجاد کرده‌اند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اولین تعاونی‌ها در انگلستان راه‌اندازی شده است، گفت: تعاونی‌ها به منظور بهره‌مندی بیشتر کارگران و اقشار آسیب‌پذیر از منافع شرکت‌ها در انگلستان راه‌اندازی شد.

وی بر ضرورت تقویت فرهنگ مشارکت‌پذیری در ایران تأکید و تصریح کرد: در ایران دچار فقر فرهنگی مشارکت‌پذیری هستیم و با وجود اینکه محتوای غنی تعاون در آموزه‌های اسلامی وجود دارد، به کلام محدود شده و در عمل آنچنان که شایسته است رفتار نمی‌کنیم.

کبیری لازمه ایجاد اعتماد به تعاونی‌ها را تبدیل تعاونی‌ها به اتاق‌های شیشه‌ای دانست و گفت: در صورتی می‌توان سرمایه‌های خرد مردم را در قالب تعاونی به کار گرفت که بر میزان شفافیت عملکرد افزوده شود. توسعه شفافیت نه تنها افزایش اعتماد را در پی دارد بلکه بر میزان بهره‌وری نیز تأثیرگذار است.

وی ایجاد سامانه جامع هوشمند تعاونی‌ها را ابزاری برای نظارت عالی بر فعالیت شرکت‌های تعاونی دانست و گفت: ایجاد این سامانه می‌تواند سبب‌ساز حضور تمامی مردم در تعاونی‌ها و بهره بیشتر فردی و اجتماعی از سرمایه‌های موجود شود.

کبیری در ادامه به ارائه گزارشی از اقدات انجام شده پرداخت و گفت:‌ طی هفته تعاون در سه محور برپایی نمایشگاه دستاوردها، افتتاح 634 پروژه و تقدیر از تعاونی‌ها برتر فعالیت کردیم.

وی از افزایش ۱۲ برابری بودجه شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: با عنایت سازمان برنامه و بودجه حساب جداگانه‌ای نزد خزانه برای بخش تعاون باز شده است تا در راستای بند  ۲۹ اصل ۴۴، سی درصد درآمدهای حاصل از واگذاری‌های بخش دولتی به خصوصی برای توسعه بخش تعاون اختصاص یابد.

راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون

وی با بیان اینکه بخش تعاون در دوره جدید نیازمند دو رویکرد توسعه شفافیت و نوآوری است، گفت: در روز تعاون سامانه جامع هوشمند بخش تعاون با محوریت اعمال نظارت و شفافیت در بخش تعاون راه‌اندازی شد. در این  زمینه نیازمند حمایت دستگاه‌های دیگر از جمله سازمان ثبت هستیم. این سامانه می‌تواند به سامانه ثبت شرکت‌ها که اطلاعات حیاتی بنگاه‌ها را در اختیار دارند متصل شود تا تعاونی‌ها از یک درگاه با ما مکاتبه و مذاکره داشته باشند و بتوانیم نظارت، رصد و ارائه خدمات بیشتری برای آنان داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تشکیل تعاونی‌ها بین 30 تا 40 روز به طول می‌انجامد اما با متصل شدن این دو سامانه به یکدیگر کار ثبت به یک تا پنج روز تقلیل می‌یابد.

کبیری از افزایش ۱۲ برابری اهداف نظارت و حسابرسی در راستای توسعه شفافیت سخن گفت و ادامه داد: سامانه شفافیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون راه‌اندازی و تمام قراردادهای صندوق از بدو تأسیس تاکنون در آن گنجانده شده است.

کبیری با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأمین مالی پروژه‌های تعاونی‌ها اظهار کرد:‌ باید از روش‌های جدید برای این منظور استفاده کنیم. بدین جهت طرح تأمین مالی خرد تضمین شده، تدوین شد. طرح ها در صندوق بارگذاری می‌شوند و در صورت تأیید، مردم و فعالان اقتصادی بر آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ما این سرمایه‌ها را تضمین می‌کنیم.

وی راه‌اندازی سامانه تعاون مارکت و شناسایی یک هزار و 100 شرکت تعاونی  و برندسازی محصولاتشان خبر داد و گفت:‌ بدین جهت درگاهی اینترنتی ایجاد شد تا تعاونی‌ها فرصتی برای تبلیغ محصولات با کیفیت خود داشته باشند.

راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تعاون در استان فارس

معاون امور تعاون وزارت کار در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی اولین مرکز نوآوری تعاون در استان فارس اشاره و با بیان اینکه مدیریت این مراکز غیر دولتی است و با همکاری شتاب‌دهنده‌هایی که مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، اداره می‌شود، گفت:‌ در این مرکز به دنبال افزایش بهره‌وری و نفوذ تکنولوژی در تعاونی‌ها هستیم تا به توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان و نوبنیان منجر شود.

کبیری  از دیگر اقدامات هفته تعاون را افتتاح ۶۴۳ طرح تعاونی به ارزش هزار و 565 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای بیش از ۱۸ هزار و 624 نفر خواند و ادامه داد:‌ استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین طرح‌ها بودند. همچنین بیشترین سرمایه‌گذاری مربوط به استان‌های قم، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این هفته از تعاونی‌های برتر نیز تجلیل به عمل آمده است از نقش این شرکت‌ها در کاهش فشار اقتصادی بر مردم با توزیع مناسب کالاهای اسلاسی با کمترین قیمت سخن گفت.

زنگ خطر کاهش تغییرات ثبتی تعاونی‌ها به صدا درآمد 

کبیری موضوع کاهش تغییرات ثبتی تعاونی‌ها را مطرح و با بیان اینکه این امر به منزله افزایش فعالیت‌های غیر رسمی است که نوعی زنگ خطر برای نظام محسوب می‌شود، گفت: تغییرات ثبتی بدون اطلاع ما انجام می‌شود.

انتهای پیام

captcha