رفع شکاف عملکردی تنها با استقرار عرصه علم امکان‌پذیر است
کد خبر: 3813105
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت:

رفع شکاف عملکردی تنها با استقرار عرصه علم امکان‌پذیر است

گروه دانشگاه ــ مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در مراسم امضای تفاهم‌نامه این سازمان با جهاد دانشگاهی گفت: علی‌رغم گذشت چهل سال از عمر انقلاب، اما هنوز نتوانسته‌ایم به دلیل عدم رجوع به عرصه علم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، شکاف عملکردی را باید با استقرار علم و دانش پر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی-پژوهشی ما بین جهاد دانشگاهی و سازمان اقتصادی کوثر با هدف همکاری در زمینه اجرای طرح‌های ملی و ارتقای امنیت غذایی، امروز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در سالن همایش‌های دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در آغاز این مراسم با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مانند جهاد سازندگی یک نهادی بود که می‌خواست خودباوری را در کشور نهادینه کند، اظهار کرد: خوشحال هستیم سرعت عمل در مجموعه اقتصادی کوثر بالا است و ما متاسفانه دیر به سراغ این سازمان آمده‌ایم. امیدواریم این همکاری باعث تشویق بیشتر برای همکاری‌های فناورانه طرفین باشد. معتقدیم اساس پیشرفت و حتی اساس استفاده درست از آب و خاک کشور، توسعه فناورانه است.

وی ادامه داد: ما اعلام آمادگی می‌کنیم و در حوزه صنعت هم این آمادگی را داریم تا با شما همکاری داشته باشیم. ما می‌توانیم دفتر طراحی سازمان اقتصادی کوثر باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه انقلاب ما با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید، گفت: در ضمن این شعار بحث استقلال سیاسی، اقتصادی و دفاعی مطرح بود. در استقلال سیاسی عدم وابستگی به شرق و غرب اساس کار بود که شعار نه شرقی نه غربی مطرح شد و همین شعار باعث شد خیلی نه شرقی باشیم و نه غربی. در دو حوزه دیگر یعنی استقلال دفاعی و اقتصادی تلاش ما این بوده است که دفاع ما متکی بر تولید ما باشد و تولید ما متکی بر علم و فناوری پیشرفته ما باشد، به همین صورت در حوزه اقتصادی هم غایت این بوده است که اقتصاد ما متکی بر تولید علمی و تولید علمی هم متکی بر دانش و علم ما باشد تا هم بتواند روزآمدی را حفظ کند و هم بتواند قابل رقابت با سایر محصولات جهانی باشد.

وی با تاکید بر اینکه تاسیس جهاد دانشگاهی از سال ۵۹ با این هدف صورت گرفت که سه عامل توسعه فناورانه و توسعه فرهنگی و توسعه آموزش را اساس توسعه کشور بداند، افزود: ما می‌خواهیم با کمک علم و فناوری اثبات کنیم کشور توان حرکت در مرز دانش را دارد و می‌توان علم خود را تبدیل به فناوری و فناوری را تبدیل به تولید محصول کرد و بگوییم اقتصاد ما می‌تواند اقتصاد مبتنی بر علم و دانش باشد.

طیبی گفت: خوشبختانه در پزشکی، کشاورزی و سایر حوزه‌ها بومی سازی‌های موفقی انجام شده و نگاه هم کاملا کاربردی و علمی به این حوزه‌ها است و هر طرحی باید حتما مشکلی از مشکلات کشور را حل کند. امروز بسیار خوشحال هستیم که با یک سازمان بزرگ اقتصادی کشور که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، تفاهم نامه علمی و فناورانه در چند حوزه مهم امضا می‌کنیم که بتوانیم در آن حوزه‌ها صاحب فناوری پیشرفته جهانی شویم. یقین هم داریم با همت طرفین و پیگیری موفق به رسیدن به اهداف خواهیم شد.

محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه این مراسم با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با نام شهید کاظمی آشتیانی به یکی از سنبل‌های علم و دانش کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: ما و جهاد دانشگاهی از جنس یکدیگر هستیم. ایجاد و تاسیس جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ و جهاد سازندگی در سال ۵۸ بود و این دو نهادی بودند که بحث «ما می‌توانیم» را ثابت کردند. همیشه شعار انقلابیون ما می‌توانیم بوده است. بعد از حضرت امام (ره) هم رهبری بر این نکته تاکید داشت. جهاد دانشگاهی برای تحقق همین هدف راه‌اندازی شد و جنگ ما می‌توانیم و ما نمی‌توانیم همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شعار ما می‌توانیم توانسته در بسیاری عرصه‌ها ما را پیش ببرد، گفت: جلسه امروز هم افزایی بیشتر برای تحقق آن شعار ما می‌توانیم است و همان‌طور که رهبری هم در بیانیه گام دوم خود دانش و علم را به توانایی و قدرت تعبیر کرده‌اند ما نیز بر این امر مصمم هستیم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: علی‌رغم گذشت چهل سال از عمر انقلاب، اما هنوز نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، به این دلیل که رجوع به عرصه علم کم بوده است. در زراعت ۲۰ سال از دنیا عقب هستیم، در بخش دام و دامپروری هم همین‌طور است. دلیل آن هم در عملکرد‌ها است. امروز در تولید گندم متوسط عملکرد ما متناسب با آن چه که باید باشد، نیست.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های کشور و به کمک استقرار دانش و علم باید تلاش کنیم فاصله بین آنچه که هست و آنچه باید باشد که شکاف عملکردی نام دارد را پر کنیم. سعی ما در سازمان اقتصادی کوثر این بوده است که از همه ظرفیت‌مان برای رسیدن به این مهم استفاده کنیم. ما معتقدیم دانش را باید آن‌هایی که مسلط بر آن هستند یعنی نیرو‌های دانشگاهی به عرصه عملیاتی بیاورند.

اسکندری در پایان گفت: سازمان اقتصادی کوثر مجموعه تولیدی و اقتصادی و وابسته بنیاد شهید است و کمکی از دولت نمی‌گیرد و در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی فعالیت دارد. حتی در بحث تجهیزات پزشکی قصد داریم بومی سازی‌هایی انجام دهیم تا دیگر نیازی به ورود تجهیزات خارجی نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: یکی از تلاش‌های ما در سازمان تمرکز بر مقوله جوان‌گرایی است، لذا یک اتفاق در سازمان اقتصادی کوثر افتاد و آن این است که متوسط سن مدیران سازمان زیر ۴۰ سال است.

انتهای پیام
captcha