بازدید رئیس جامعه‌المصطفی از مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در دهلی نو
کد خبر: 3812890
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱

بازدید رئیس جامعه‌المصطفی از مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در دهلی نو

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس المصطفی در حاشیه سفر به هندوستان با حضور در مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور با رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از المصطفی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی و هیئت همراه، در سفر به هندوستان، ضمن بازدید از مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در دهلی نو، با مهدی خواجه‌پیری، رئیس این مرکز، دیدار و درباره فعالیت‌های آن و راه‌های گسترش همکاری دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام‌شده در مرکز میکروفیلم نور، تلاش‌های مجدانه و ابتکارات ارزشمند خواجه‌پیری را در حفاظت و بازنشر میراث کهن و ارزشمند اسلامی در هند، برجسته و شایان تقدیر دانست.
رئیس جامعه‌المصطفی درباره زمینه‌های همکاری علمی ـ پژوهشی جامعه‌المصطفی با این مرکز گفت: آثار و اسناد موجود در این مرکز می‌تواند منبع خوبی برای استادان و پژوهشگران جامعه‌المصطفی(ص) باشد. دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری در زمینه احیا و بازنشر آثار خطی در هند به شمار می‌روند.
وی درباره همکاری دو مرکز برای تربیت نیروی متخصص و توانمند به منظور احیای آثار اظهار کرد: انتظار می‌رود این مرکز با همکاری نمایندگی المصطفی در هند، دوره‌های آموزشی برای طلاب و دانش‌آموختگان المصطفی برگزار کند تا طلاب دانش و مهارت لازم را برای استمرار این فعالیت در مناطق دیگر هند داشته و در آینده همکاران خوبی برای مرکز نور باشند.
خواجه‌پیری نیز در سخنانی، گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی و برنامه‌های آینده این مرکز ارائه کرد.
وی گفت: مرکز میکروفیلم در سال 1364 با هدف حفظ و نشر میراث مکتوب اسلامی در هند بنیان‌گذاری شده است و هم‌اکنون، به تهیه میکروفیلم، عکس‌برداری، مرمت و نشر نسخه‌های خطی کهن به صورت چاپ همانند می‌پردازد و تاکنون توانسته است میکروفیلم بیش از شصت‌هزار نسخه‌ خطی فارسی، عربی و اردوی کتابخانه‌های هند را تهیه کند.
رئیس مرکز میکروفیلم نور ادامه داد: یکی از فعالیت‌های ابتکاری مرکز میکروفیلم نور، که برای نخستین بار در این مرکز طراحی و اجرا شده، تهیه نسخه‌های نادر و نفیس اسلامی به صورت نسخه همانند، با کاغذ دست‌ساز، با کیفیت نسخه اصل و تکثیر آن در پنجاه نسخه است که آن را در اختیار کتابخانه‌های بزرگ جهان قرار می‌دهد تا ضمن نشر اندیشه اسلامی و دسترسی آسان‌تر پژوهشگران و دانش‌پژوهان، رونوشت اصل نسخه به صورت سند برای نسل‌های آینده باقی بماند و تاکنون دویست نسخه به این صورت احیا شده است.
وی نقش جامعه‌المصطفی را در تربیت علما و اندیشمندان دینی برای هندوستان بسیار برجسته دانست و گفت: مرکز میکروفیلم نور در حال تهیه دانش‌نامه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در هند است و بیشتر افرادی که در تهیه آن فعالیت دارند، از دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی هستند.
در پایان این دیدار، رئیس جامعه‌المصطفی از بخش‌های مختلف این مرکز بازدید کرد و با کارکنان رایزنی فرهنگی در خصوص فعالیت‌های بخش‌های مختلف به گفت‌وگو پرداخت.
انتهای پیام 

captcha