ضعف اصلی نمایش‌های دینی فقر پژوهش است
کد خبر: 3812791
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

ضعف اصلی نمایش‌های دینی فقر پژوهش است

مدرس، پژوهشگر و منتقد تئاتر با تاکید بر محتوای آشنای نمایش‌های دینی برای مخاطب که در صورت تولید کیفی و اجرای مستمر به جریان‌سازی اجتماعی منجر می‌شود، مهمترین ضعف این گونه نمایش‌ها را فقر پژوهش دانست.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: فرشید ابراهیمیان با تاکید بر اینکه بن‌مایه تولید آثار نمایشی از دیرباز تاکنون بر پایه مفاهیم دینی و الگوهای مذهبی شکل گرفته گفت: جریان تولید اثر تئاتری از نگارش نمایشنامه تا اجرای عمومی یک رفتار آیینی است؛ زیرا تولید هنر با استفاده از نگاه خلاقانه و بهره بردن از حس زیبایی شناسانه برگرفته از فطرت درونی انسان ها و امری خدادادی است. به همین مناسبت کار خلاقه و تولید هنرمندانه می تواند رفتاری آیینی شمرده شود.
وی ادامه داد: موضوعات و مفاهیم دینی و مذهبی به دلیل حضور در تار و پود زندگی مردم از جمله مهم ترین و فراگیرترین موضوعاتی است که در تولید آثار نمایشی و هنری برای ارتباط با عموم مخاطبان می توانند از توفیق بالایی برخوردار باشند.
به گفته ابراهیمیان اما شرایط این توفیق زمانی فراهم می‌شود که هنرمندان ‌در استفاده از مفاهیم آشنا و مبانی دین، آیین و مذهب در ارتباط با مخاطبان نگاهی خلاقانه، هنرمندانه و زیبایی شناسانه داشته باشد.
این مدرس دانشگاه به آسیب عمومی موضوعات و مفاهیم تکراری و کلیشه ای اغلب تولیدات تئاتر دینی و آیینی در کشور از دید مخاطبان اشاره کرد و افزود: بیشترین آشنایی و قرابت عموم مخاطبان با آثار تئاتری به مفاهیم دینی و مذهبی باز می گردد؛ زیرا این دسته از مفاهیم ریشه در زندگی و رفتارهای روزانه و اجتماعی عموم مردم در کشورمان دارد.
وی افزود: بر همین اساس هنرمندان عرصه نمایش برای تولید آثار تئاتری با مفاهیم آیینی، مذهبی و دینی نیازمند کار پژوهشی و مطالعاتی برای به دست آوردن اصول بنیادین و در عین حال مرتبط با مفاهیم دینی هستند. به واسطه کار پژوهشی می‌توانند عنصر جذابیت و عبور از نگاه مفاهیم و موضوعات تکراری و کلیشه ای را در کارهای خود برطرف سازند.

**تئاترهای دینی از نظر مخاطبان تکراری هستند
ابراهیمیان حلقه مفقوده تولید آثار تئاتر دینی و آیینی با کیفیت در کشور را فقر کار مطالعاتی و پژوهشی دانست و خاطرنشان کرد: از نظر نیروی انسانی در عرصه تئاتر به هیچ وجه با کمبود مواجه نیستیم؛ اما مساله مهم نداشتن مطالعه کافی و ضعف پژوهش در تولید آثار تئاتری به ویژه در حوزه نمایش‌های آیینی و دینی است.
وی افزود: به همین دلیل شاهد تولید تئاترهای دینی و مذهبی هستیم که از دید مخاطبان از نظر مفهوم و محتوا تکراری هستند. تکرار به مذاق مخاطبان نمی نشیند و باعث می شود کار هنرمندان در اقناع مخاطبان با آسیب های جدی مواجه شود.
پژوهشگر و منتقد کشور با تاکید برآنکه نباید فراموش کرد کار پژوهشی نیازمند حمایت های مادی و معنوی متولیان هنر در کشور است تصریح کرد: وقتی به مساله تولید آثار تئاتری و اقتصاد این هنر توجه می کنیم متوجه می شویم سهم بالایی از خانواده تئاتر حتی برای گذران امرار معیشت با مشکلات متعددی مواجه هستند.
وی افزود: همین مسائل باعث دوری آنها از مفهومی به نام مطالعه و پژوهش در تولید آثار تئاتری می شود؛ اما با حمایت های مسئولان و نهادهای فرهنگی و دولتی می‌توانیم شاهد رشد کیفیت آثار تئاتر دینی و جریان‌ سازی این دسته از آثار در فرهنگ عمومی کشور باشیم.

انتهای پیام

captcha