سیزدهمین دعای ماه رمضان؛ اول صبر را بفهمیم بعد بخواهیم
کد خبر: 3812606
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳

سیزدهمین دعای ماه رمضان؛ اول صبر را بفهمیم بعد بخواهیم

گروه جامعه ــ اولین گام استجابت دعا فهمیدن نیاز حقیقی و خواستن راستین براساس نیاز است. افسوس که بسیاری از ما حقیقت مفاهیم پاکی، پلیدی، قضا و قدر و صبر را نمی‌دانیم و علی‌رغم ندانستن، اجابت ندانسته‌هایمان را از خدا می‌خواهیم.

به گزارش ایکنا؛ پلیدی، خیر، شر، قضا و قدر، صبر و ... همه اموری هستند که گمان می‌کنیم با مفاهیم آنها آشنا هستیم اما حقیقت این است که چون مصادیق این امور را نمی‌دانیم ناخواسته به این خصلت‌ها مبتلا می‌شویم یا از آنها دوری می‌کنیم. در دوازدهمین روز از ماه رمضان از خداوند داشتن خصلت‌های پسندیده‌ و دوری از خصلت‌های ناپسند را می‌خواهیم اما برای تحقق این دعاها اول باید بدانیم خیر و شر کدام است بعد آنها را بخواهیم.  

در دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان از خداوند درخواست می‌کنیم:

«اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَاقُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِین؛ خدایا! در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک‌ ساز و بر حوادث خیر و شرِ قضا و قدرت، صبر و تحمل عطا کن و بر تقوا و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار. به یاری خود، ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان».

پیام اول: پاکسازی از پلیدی‌های ظاهری و باطنی

منظور از دنس، کثافات باطنی (چرک گناه و معصیت) است و منظور از اقذار، کثافات و چرک‌های ظاهری است. رمضان المبارک، ماهی است که انسان خودش را پاک سازی بکند و وسایل پاک سازی را برای خودش فراهم بیاورد، تا خدا حکم پاکی او را صادر کند. پلیدی‌های نفسانی و کثافات گناه، در دل و جان انسان نفوذ می‌کند، مانند آب آلوده و لجن‌زده‌ای که به مرور زمان، لجن آن ته‌نشین شده و مسیر عبور آب، مبدل به لجن‌زار می‌‌شود.

پیامبر گرامى اسلام(ص) فرموده‌اند: خداى متعال در سراسر ماه رمضان مى‌گوید: آیا استغفار کننده‌ای هست تا گناه او آمرزیده شود و به مغفرت برسد؟ در این ماه، فصل نوینى از طهارت به روى انسان گشوده مى‌شود. از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم، در این ماه طهور اراده کند که پلیدی‌های روحی ما از بین برود، همان طور که اراده فرمود پلیدی را از اهل بیت‌(ع) دور و آنها را پاک کند: «اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عنکُم الْرِجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِرُکُمْ تَطْهیراً؛ همانا خداوند می‌خواهد که از شما اهل بیت، هر پلیدی را بزداید و شما را چنان که باید و شاید پاکیزه بدارد.»

پیام دوم: صبر بر مقدرات الهی

یکی از صفات برجسته، که قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم‌السلام برآن تأکید ‌کرده‌اند صبر به معنای پایداری و استقامت است، نه به معنی تحمل بدبختی‌ها و تن دادن به حوادث ناگوار. در سه جا سفارش به صبر شده‌ است: 1.صبر بر معصیت 2. صبر بر طاعت 3. صبر بر مصیبت.

صبر بر مقدرات الهی، اعم از خیر و شر و سختی‌ها و آسودگی‌ها و مصائب و صبر بر طاعت خداوند، از جمله صفات حمیده به شمار می‌رود. در میان اقسام صبر، زیباترین صبرها، صبر و شکیبایی در برابر مشیت و خواست خداوند است. آن هم نه صبری که به اجبار آن را تحمل کند، بلکه بر تقدیرات الهی راضی و خشنود باشد، تا خداوند صلوات و رحمت خودش را بر آنان نازل کند.

گاهی سختی‌ها و مصائب برای آزمایش انسان‌ها به کار می‌رود، تا مؤمن از غیر مؤمن تشخیص داده شود. قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: «وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَئٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ و نَقْصٍ مِنَ الْاَمْوَالِ وَ الْاَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّر الصَّابِرینَ...؛ و شما را به اموری چون ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود میوه‌ها آزمایش می‌کنیم و بشارت بده استقامت‌کنندگان را، آنان که اگر مصیبتی ناگوار به آنها برسد، می‌گویند ما از آنِ خدا هستیم و به سوی او بازمی‌گردیم. این‌ها همان‌هایی هستند که الطاف و رحمت خدا شامل آنها شده و آنها از هدایت یافتگان‌اند.»

پیام سوم: توفیق تقوا و پرهیزکاری و مصاحبت با خوبان

اگر جسم آدمی به مراقبت، پرورش و نیرومندی نیازمند است، روح آدمی نیز به حفاظت و صیانت و تکامل و رشد نیاز دارد. از سالکی پرسیدند که تقوا چگونه است؟ گفت: هرگاه در زمینی وارد شدی که در آن خار وجود دارد، چه می‌کنی؟ گفتند: دامن برمی‌گیریم و خویشتن را مواظبت می‌نماییم تا خار و خاشاک به ما نچسبد. گفت: در دنیا نیز چنین کنید، که تقوا این گونه است. 

آثار و نتایج تقوا: 1.نزول رحمت 2.خیر دنیا و آخرت 3.کرامت 4.داروی امراض روحی 5.قبولی اعمال 6.عزت.

از خصوصیات بارز اسلام، این است که تمام امتیازات موهوم، نظیر مال، ثروت، حسب، نسب، رنگ و نژاد را ملغی اعلام کرده و می‌فرماید:«یَا ایُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ اُنْثَی وَ جَعَلنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدِاللهِ اَتْقَیکُمْ؛ ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آنگاه شما را به اقوام و گروه‌های گوناگون تقسیم نموده، تا یکدیگر را بشناسید. به درستی که بزرگوارترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست.».

و اما مصاحبت با خوبان، از مهم‏ترین نیازهای زندگی انسان و خواسته‌‏های معصومین(ع) داشتن دوست شایسته است.

پیام چهارم: استجابت دعاها با یاری خداوند

کسانی که با انجام عبادت و بندگی خدا را یاری می‌کنند، در کوران‌های زندگی خداوند آنها را یاری می‌فرماید و اگر دعا و نیازی داشته باشند، دعای آنها را مستجاب می‌فرماید. خداوند می‌فرماید: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ؛ اگر خداوند را یاری کنید، او نیز شما را یاری می‌کند». این سنت تخلف‌ناپذیر الهی است که اگر بخواهد ما را یاری کند، حتماً یاری خواهد کرد و اگر ما بر اثر نافرمانی‌ها و سرپیچی‌ها قابلیت نداشته باشیم، تمام قدرت‌های جهان نمی‌توانند ما را یاری و کمک کنند.

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

captcha