روزه‌خواری در ملأعام دهن‌کجی به اجتماع است
کد خبر: 3812251
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹

روزه‌خواری در ملأعام دهن‌کجی به اجتماع است

گروه معارف – مدرس حوزه و دانشگاه گفت: کسی که در محیط جامعه روزه‌خواری می‌کند، در واقع هنجارشکنی و دهن‌کجی به اجتماع است.

روزه‌خواری در ملأعام دهن‌کجی به اجتماع است

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، عضو هیئت مدیره دارالقرآن کریم استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا ازاصفهان در رابطه با فلسفه اجتماعی روزه اظهار کرد: در معارف اسلامی، همه مطالب به همه مرتبط است و همه ابعاد آن در حکم دینی وجود دارد. در راس همه مطالب دینی نماز، روزه، حج، خمس و... برای ذکر و یاد خدا هستند و اگر انسان به درجه ذکر و یاد خدا برسد در مراحل بعدی زندگی هم موفق خواهد شد، لذا نماز امری فردی است، نماز جماعت و جمعه، عمل اجتماعی محسوب شده و مال و روزی حلال هم جنبه اقتصادی نماز شمرده می‌شود.
وی گفت: روزه به معنای آگاهی از حال فقرا و نیازمندان است و با روزه داری حس و حال فرد نیازمند را در می‌کنیم و این بعد اجتماعی آن به حساب می‌آید. بعد فردی روزه، رسیدن به قیامت است. در دعاها هم می‌گوییم: «اللهم اشفع کل جامع اللهم اشفع کل عریان». کسی که روزه می‌گیرد به حقوق جهانی و بشری فکر می‌کند.
اژه‌ای بیان کرد: انسان باید به جسم خود در حد نیاز رسیدگی تا روح‌اش پرواز کند. اگر جسم ضعیف شد، روح قوی می‌شود و عکس این موضوع هم صدق می‌کند. روح باید حاکم بر جسم باشد و لذا گرسنگی، تشنگی و دیگر چیزها بر او حاکم نشود و در غیر این صورت نمی‌تواند روی سایر چیزها حاکم شود. «لعلکم تتقون»؛ یعنی اهل تقوا باشید، آب و غذا نخوردن نوعی تقوا محسوب می‌شود و در مراحل بعدی تقوای بالاتر از مرحله قبل پیش می‌آید.
مدرس حوزه علمیه اصفهان افزود: در ماه رمضان عشق به تلاوت قرآن، شب زنده‌داری، دعا و ... افزایش می‌یابد. خداوند می‌فرمایند: «‌يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺮﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ، ﺗﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ».
عضو هیئت مدیره دارالقرآن کریم استان اصفهان در رابطه با ماهیت روزه در جامعه تصریح کرد: ماهیت روزه بستگی به درجه ایمان مردم دارد. روح بندگی، عبودیت و اطاعت، آماده شدن برای فیض‌هایی است که روزه به ما می‌دهد. اگر کسی می خواهد از حقایق و معارف بهره‌مند شود، روزه این فرصت را فراهم می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: اغلب افراد در حد فهم ودرکی که دارند، به تلاوت قرآن می‌پردازند. قرآن مانند باران است که هنگام باریدنش مزرعه، آب‌های زیرزمینی، مراتع، زمین‌ها، جنگل‌ها و همه جا را پاک و سرسبز می‌کند. کسی که روزه نمیگیرد و در محیط جامعه روزه‌خواری می‌کند در واقع هنجارشکنی و دهن‌کجی به اجتماع است.
انتهای پیام

captcha