لزوم فرهنگ‌سازی اهدای عضو در آذربایجان غربی
کد خبر: 3812147
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

لزوم فرهنگ‌سازی اهدای عضو در آذربایجان غربی

گروه اجتماعی - مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان غربی بر لزوم فرهنگ‌سازی در رابطه با اهدای عضو در استان تاکید کرد و گفت: در هر دو ساعت یک‌ بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد.

لزوم فرهنگ‌سازی اهدای عضو در آذربایجان غربی

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، علی تقی‌زاده، مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان غربی، صبح امروز، ۲۶ اردیبهشت ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه کارت اهدای عضو به معنای وصیت‌نامه شرعی و رضایت فرد اهداکننده است، اظهار کرد: داشتن کارت اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی‌دم، اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم شخص به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ مغزی او انجام پذیرد.
وی با بیان اینکه تاریخچه پیوند اعضا در ایران به پیش از انقلاب برمی‌گردد، تصریح کرد: پس از انقلاب نیز پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی با اخذ مجوز شرعی از امام راحل و مجوز قانونی مصوب مجلس صورت می‌گرفت.
تقی‌زاده با بیان اینکه در انسان دو نوع مرگ رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: یکی مرگ با ایست قلبی که قلب بلافاصله می‌میرد و دیگری مرگ مغزی که در آن قلب تا ۴ دقیقه زنده است و می‌توان با دستگاه‌هایی قلب را به‌صورت موقت زنده نگه‌داشت.
وی افزود: در افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، اعضای دیگر مانند قلب برای مدتی به کار خود ادامه می‌دهد و نزدیکان بیمار با مشاهده ظاهر او تصور می‌کنند که فرد امید زیادی برای احیا و زندگی دوباره دارد و به همین دلیل از رضایت برای اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده خودداری می‌کنند و در نتیجه اهدای عضو فرهنگ‌سازی نمی‌شود.
مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه باید در زمینه اهدای عضو بیشتر اطلاع‌رسانی شود تا مردم آگاه شوند و فرهنگ‌سازی انجام گیرد، بیان کرد:‌ ندانستن معنی و مفهوم مرگ مغزی انسان، اصلی‌ترین مشکل فرهنگی در ارتباط با ثبت‌نام و رضایت افراد برای اهدای عضو به بیماران نیازمند است.
وی افزود: در هر دو ساعت یک‌ بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار اضافه می‌شود و در هر ۱۲ ساعت یک‌ بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی بازمی‌گردد.
تقی‌زاده گفت: از سال ۶۷ تاکنون دو هزار و ۸۴۱ پیوند عضو در ارومیه انجام شده است، از این تعداد ۹۶ پیوند مربوط به بیماران خاص و ۱۹۴ پیوند از مرگ مغزی انجام گرفته و همچنین سال گذشته از ۲۲ مرگ مغزی پیوند انجام گرفته شده که از هر پیوند هشت عضو و ۵۳ بافت اهدا شده است.
انتهای پیام

captcha