آشنایی با امامزاده سراج‌الدین دیزج تکیه ارومیه
کد خبر: 3812116
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

آشنایی با امامزاده سراج‌الدین دیزج تکیه ارومیه

گروه فرهنگی - امامزاده سراج‌الدین از نوادگان حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) به شمار رفته و در روستای دیزج‌تکیه ارومیه قرار گرفته و بنای مذکور یک بنای مذهبی منفرد اسلامی گنبددار از نوع تک‌پوششی با دو مناره آجری است که در جبهه جنوبی قرار دارند و عمده مصالح آن آجر بوده و پلان داخل بنا به شکل چهار صفه - چلیپا است و ورودی در ضلع شرقی آن قرار دارد.

آشنایی با امامزاده سراج‌الدین دیزج تکیه ارومیه

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، روستای دیزج‌تکیه به‌عنوان یک منطقه روستایی از دهستان باراندوز شمالی از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد، در ابتدای جاده اصلی به فرعی، تابلوی فلزی نصب گردیده که زیارتگاه امامزاده سراج‌الدین‌بن‌موسی‌الکاظم را نشان می‌دهد.
مقبره امامزاده سراج‌الدین در شمال روستا واقع شده و اولین عنصری از امامزاده که از دوردست خودنمائی می‌کند، مناره‌های امامزاده است، ضلع شمالی امامزاده با باغات، ضلع شرقی با مسجد و خانه‌های مسکونی و باغ و ضلع جنوبی با خانه‌های یک طبقه احاطه شده است.
این امامزاده در تلفظ عام مردم، تحت عنوان امامزاده سرالدین شناخته شده و عبارت روی سنگ قبر سفید نیز دلالت بر این نام دارد.

آشنایی با امامزاده سراج‌الدین دیزج تکیه ارومیه
امامزاده سراج‌الدین از نوادگان حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) به شمار رفته و امامزاده، حیاط وسیعی به مساحت تقریبی ۳۰۳۲ مترمربع را دربرمی‌گیرد که سه ضلع آن به وسیله دیوار آجری کوتاهی محصور شده و ضلع دیگر را دیوار منازل روستائیان شامل می‌شود، صحن امامزاده نیز همسطح با کوچه بوده و بقعه تقریبا در وسط صحن جای گرفته و دورتادور آن را سنگ‌های قبر احاطه کرده است.
بنای مذکور یک بنای مذهبی منفرد اسلامی گنبددار از نوع تک‌پوششی با دو مناره آجری است که در جبهه جنوبی قرار دارند و عمده مصالح آن آجر بوده و پلان داخل بنا به شکل چهار صفه - چلیپا است و ورودی در ضلع شرقی آن قرار دارد.
فضای باز محوطه امامزاده را قبرستان عمومی روستا دربرمی‌گیرد، قبرستانی متعلق به مسلمانان که سنگ قبرهای نسبتا قدیمی که تاریخ ۱۲۴۵ در آن مشاهده می‌شود، همچنین بر روی برخی از سنگ‌های قبور، اشکالی مانند شانه و قیچی یا تفنگ و خنجر حک شده که نشان از جنسیت متوفی دارد.
با توجه به احترام و ارزش معنوی این مکان در میان مردم، معمولا زائرین به نشانه ادب در ابتدای ورودی حیاط امامزاده، لحظاتی را می‌ایستند و سلامی نثار ائمه و بزرگان دین می‌نمایند و سپس وارد صحن حرم شده، دوباره سلام عرض نموده و ضریح را می‌بوسند.

منبع: بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان غربی
انتهای پیام

captcha