حاشیه‌نگاری خبرنگار ایکنا از نمایشگاه قرآن چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3811945
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

حاشیه‌نگاری خبرنگار ایکنا از نمایشگاه قرآن چهارمحال و بختیاری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چهارمحال و بختیاری از ۲۲ اردیبهشت‌ماه برای چهارمین سال متوالی شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن با برگزاری ۵۵ غرفه است.

حاشیه‌نگاری خبرنگار ایکنا از نمایشگاه قرآن چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، این روزها خیابان فردوسی شهرکرد بوی قرآن به خود گرفته، بوی ماه خدا انگار در این خیابان بیشتر به مشام می‌رسد به نیمه خیابان که میرسی به فرهنگسرای بزرگ شهر برخورد می‌کنی که این روزها بخاطر قرآن مورد استقبال قرار گرفته است.
مرد و زن، پیر و جوان، با فرزندان و نوزادان با زبان روزه به خاطر قرآن و علاقه به دین الهی به بازدید از چهارمین دوره نمایشگاه بزرگ قرآن با شعار «قرآن روح جانبخش زندگی» آمده‌اند تا واقعاً قرآن را روح جانبخشی برای زندگی‌هایشان قرار دهند.
پس از پشت‌سر گذاشتن حیاط این مجموعه فرهنگی به محل برگزاری نمایشگاه که راهرویی در طبقه پایین فرهنگسرا است می‌رسی، کوچک بودن راهرو سبب شده بود تا 55 غرفه با صمیمیت بیشتری کنار هم قرار گیرند و هر یک محصولات فرهنگی، پزشکی، قرآنی و هنری خود را عرضه کنند.
از سمت چپ اولین غرفه‌ای که در نمایشگاه عرض اندام می‌کند غرفه خبرگزاری بین‌المللی ایکنا استان چهارمحال و بختیاری است که با حضور در غرفه‌ای هرچند کوچک اما پرمهر بازدیدکنندگان را با فضای خبری و قرآنی آشنا می‌کند و سعی می‌کند با فعالیتش هم ایکنا را بیشتر به مردم بشناساند و هم نظر مردم را در رابطه با نمایشگاه قرآن جویا شود که البته حواشی و نکات مثبت و منفی نیز از چشمان این خبرگزاری پنهان نشده است.
محمد رحیمی و اسماعیل پیرمحمدی دو جوانی بودند که به بازدید از نمایشگاه آمده بودند و پس از حضور در غرفه ایکنا از نحوه مطلع شدنشان از برپایی نمایشگاه اینگونه سخن گفتند؛ محمد گفت: روز گذشته مصاحبه تلویزیونی در برنامه اخبار استان از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص نمایشگاه پخش شد و به همین دلیل ترغیب شدم تا فضا را از نزدیک ببینم.
از فضای مجازی برای آموزش قرآن بیشتر استفاده شود
وی با اشاره به کیفیت نمایشگاه گفت: قطعاً نمایشگاه قرآن بیشتر از این‌ها جای کار دارد با وجود اینکه اکنون نیز غرفه‌های خوبی در نمایشگاه برپا شده‌ است و محصولات، قیمت‌ها و تخفیفات خوبی دارند اما نکته‌ای که به آن کم پرداخته شده است فضای مجازی است. در حال حاضر که کمتر کسی از آثار مکتوب استفاده می‌کنند و بیشتر فضای مجازی در دسترس مردم است؛ لذا برای قرآن و یا حتی آموزش قرآن باید از این فضا استفاده بیشتری شود که متأسفانه در این نمایشگاه تنها یک غرفه مربوط به فضای مجازی بود.
تبلیغات شهری نقش عمده‌ای در بازدیدها دارد
رحیمی با بیان اینکه در سطح شهر بنر و یا تراکت تبلیغاتی با موضوع نمایشگاه قرآن به وفور دیده نمی‌شد، اظهار کرد: با وجود اینکه نمایشگاه قرآن مناسبت وهمسویی خوبی با ماه مبارک رمضان دارد قطعاً مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد اما تبلیغات محدود سبب شده تا آمار بازدیدکنندگان کم باشد.
این دانشجوی جوان در رابطه با شعار نمایشگاه اظهار کرد: جمله «قرآن روح جانبخش زندگی» از لحاظ معنا بسیار زیبا و ارزشمند است اما مسئولان باید زمینه را فراهم کنند که این جمله تنها در حد یک شعار باقی نماند و به مرحله عمل نیز برسد و واقعاً در زندگی‌ها به آن پرداخته شود. از ایده‌ها و نسل جوان برای عمل به قرآن در جامعه استفاده شود که این کار را از همین نمایشگاه می‌توان آغاز کرد.
مسئولان باید مردم را درگیر نمایشگاه کنند
وی ادامه داد: به‌طور مثال اگر چند نفر در این مرکز بودند که در رابطه با همین شعار و یا کلاً هدف از برپایی نمایشگاه به بازدیدکنندگان اطلاعات می‌دادند و یا حتی غرفه‌داران در رابطه با آثار و کتبشان به مشتری مشاوره می‌دادند ذهن مخاطب را درگیر نمایشگاه، شعار و اهداف آن می‌کرد که متأسفانه به این موضوع پرداخت نشده است و همین موضوع سبب شد که ما و شاید بیشتر بازدیدکنندگان از شعار نمایشگاه هیچ اطلاعی نداشته باشیم و حتی برخی‌ها اصلاً نمی‌دانند نمایشگاه شعار هم دارد.
نمایشگاه قرآن در جذب کودکان به قرآن قدم بردارد
پیرمحمدی نیز از کم‌کاری نمایشگاه برای کودکان گلایه کرد و گفت: در این نمایشگاه غرفه‌ای برای بازی و سرگرمی کودکان وجود ندارد. تنها دو غرفه کوچک مخصوص کودکان است که جذابیت و سرگرمی جز نقاشی کشیدن ندارند و فضای بازی در آن‌ها نیست. این درحالی است که کودکان ذهن خلاقی دارند و در کمترین زمان بیشترین مطالب را فرا می‌گیرند؛ لذا اگر مسابقاتی نظیر شعرخوانی، نقاشی و یا خواندن قرآن با جوایز خوب برای کودکان در نظر گرفته می‌شد قطعاً در جذب کودکان به محیط‌های قرآنی اثرگذار بود.
معصومه دهکردی، فرد دیگری بود که خبرنگار ایکنا با او به گفت‌وگو پرداخت و دریافتیم معصومه مسافری از استان خوزستان شهر امیدیه است که برای تفریح به چهارمحال و بختیاری آمده است و در سطح شهر بنر تبلیغاتی از نمایشگاه دیده است و با نرم‌افزار موبایلی نشانی فرهنگسرا را پیدا کرده و برای بازدید به نمایشگاه آمده بود.
دهکردی، در رابطه با کیفیت نمایشگاه گفت: در امیدیه که محل زندگی من است نیز نمایشگاه قرآن برپا می‌شود اما بسیار کوچک و مختصر است و تا بحال چنین نمایشگاهی ندیده بودم به‌نظرم این نمایشگاه قرآنی فوق‌العاده است و هر چیز معنوی را که لازم داشته باشیم اینجا می‌توان با قیمت مناسب پیدا کرد.
وی در رابطه با شعار نمایشگاه بیان کرد: من زیاد قرآن‌خوان نیستم اما پدرم همیشه می‌گوید آنچه که برای هر انسانی در طول عمرش اتفاق می‌افتد در قرآن آمده است و برای همه مشکلات راه حلی وجود دارد که با استفاده از قرآن قطعاً می‌توان زندگی خوبی برای خود ساخت و روح زندگیمان را جلا دهیم.
یحی‌پور نیز مادری بود که با دو فرزند دختر و پسرش به نمایشگاه قرآن آمده بود. او قیمت غرفه حجاب و محصولات قرآنی ‌را مناسب دانست و گفت: خدا را شکر ابزارها و کتب قرآنی مناسب با سن بچه‌هایم در نمایشگاه عرضه شده و توانستم برای فرزندانم خرید کنم.
وی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه احساس رضایت داشت و تصریح کرد: به نظرم کارگاه سبک زندگی اسلامی که در سالن فعالیت‌های جنبی نمایشگاه برگزار شد و غرفه طب اسلامی بسیار جالب و مفید بود.
نمایشگاه قرآن به کودکان معنویات یادگاری دهد
این مادر به نقاط ضعف نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: تعداد غرفه‌ها کم است و همین امر سبب شده تا تنوع محصولات کم شود. همچنین جای خالی غرفه کودک در نمایشگاه به چشم می‌خورد که بهتر بود روحانیان در غرفه‌ای حاضر می‌شدند و با شعر و بازی مفاهیم قرآنی را به کودکان آموزش می‌داند تا کودکانمان در این بازدید یک شعر و یا حدیثی را به یادگار حفظ می‌کردند.
از این صحبت‌های بازدیدکنندگان و گزارش ایکنا از نمایشگاه قرآن نقاط مثب و منفی نمایشگاه قابل ملاحظه است. این نمایشگاه بخاطر تخفیف بالای محصولات قرآنی، حضور برخی از غرفه‌ها مانند عفاف و حجاب، طب سنتی و طب اسلامی و کارگروه‌های اثر گذار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است و البته کوتاهی‌های از جمله برگزار نشدن نماز جماعت مغرب و عشاء در شب‌های آغازین نمایشگاه و مناسب نبودن فضای نمازخانه، کم بودن محافل قرآنی و عدم حضور رسانه‌ها به‌صورت مستمر که با وجود پوشش خبری که از افتتاحیه و غرفه‌ها داشتند باز هم نبود پایگاهی ثابت برای رسانه‌های استانی به چشم می‌آمد.
همچنین نبود غرفه‌ بازی و سرگرمی با آموزش مفاهیم قرآنی برای کودکان از جمله مطالبات مردمی بود.
قابل توجه است که این نمایشگاه با استقبال پرشور خانواده‌ها روبه‌رو شد هرچند که از بازدیدهای دسته‌جمعی و گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و یا حتی طلاب اثری در نمایشگاه نبود که اگر سرویس‌های ایاب و ذهابی رایگان در سطح شهر و یا در اختیار ادارات برای بازدید از نمایشگاه قرار داده می‌شد قطعاً شاهد حضور پرشورتری از مردم و مسئولان در نمایشگاه بودیم.
همچنین برخی از غرفه‌داران نیز از حضور کم‌رنگ مسئولان استانی در نمایشگاه گله‌مند بودند و از اینکه حتی یکی از مسئولان حتی بخاطر تبلیغات و یا تشویق مردم از فروشگاه‌های نمایشگاه خرید نکردند و این درحالی است که خرید یک جلد قرآن توسط یک مسئول در نمایشگاه قطعاً بازخورد بسیاری بین مردم داشت.
در پایان می‌توان گفت در حق نمایشگاه قرآن امسال کمی اجحاف شده است و از مدیران و مسئولان انتظار می‌رود حمایت بیشتری از برگزاری نمایشگاه قرآن در استان داشته باشند.

گزارش از زینب رحیمی
انتهای پیام

captcha