روایتی از روزهای سخت روزه‌داری در یک کارگاه شیرینی‌پزی
کد خبر: 3811057
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

روایتی از روزهای سخت روزه‌داری در یک کارگاه شیرینی‌پزی

گروه اجتماعی ــ برای تهیه گزارش به کارگاه شیرینی‌پزی در بیرجند رفتیم، کارگاهی که در این روزها بیشتر وقت خود را به درست کردن شیرینی محبوب ماه رمضان یعنی زولبیا و بامیه می‌گذارند.

روایتی از روزهای سخت روزه‌داری در یک کارگاه شیرینی‌پزیرمضان آغاز شده و در این ماه نورانی افرادی هستند که به سختی امر خدا برای روزه‌داری را اطاعت می‌کنند. آن‌ها در واقع سختی یک کار را برای شیرینی آخرت برگزیده‌اند.
تجربه روزه‌داری در بلندترین روزهای سال که با گرمایی سوزان نیز همراه است، اراده‌ای قوی و شخصیتی متعالی می‌خواهد. صاحبان مشاغل سخت با وجود گرمای سوزان، ماه رمضان را با روزه‌داری‌های خالصانه خود سپری می‌کنند.
سختی شرایط کار این افراد، بر سختی روزه‌داری در هوای گرم افزوده است اما آنچه که این افراد را با وجود این شرایط طاقت‌فرسا به سر کار می‌کشاند، امید برای به دست آوردن روزی حلال است، روزی حلالی که اسلام بسیار بر آن تأکید دارد به طوری که امام کاظم(ع) فرمود: «کسی که در پی روزی حلال برای خود و خانواده‌اش باشد همانند کسی است که در راه خدا جهاد کند».
همچنین در مورد فضیلت روزه‌داری آن هم در شرایط و هوای گرم، بسیار سخن گفته شده است، چنان که پیامبر خدا(ص) فرمود: «روزه گرفتن در گرما، جـهاد است» و این سخن به راستی چه زیبا فضیلت روزه‌داری را بیان می‌کند و این فضیلت زمانی بیشتر می‌شود که با وجود هوای گرم به کاری سخت نیز مشغول باشی، کاری که گرمای سوزان هوا را برایت دوچندان می‌کند.
برای تهیه گزارش به کارگاه شیرینی‌‌پزی در بیرجند رفتیم، کارگاهی که در این روزها بیشتر وقت خود را به درست کردن شیرینی محبوب ماه رمضان یعنی زولبیا و بامیه می‌گذارند.
کارگران در این کارگاه با شور و شوق بسیار مشغول درست کردن شیرینی بودند، تجربه حضور در کنار دیگ‌های داغ و گرمایی که از دل آتش بیرون می‌زد، حتی برای چند دقیقه هم برایمان سخت بود.

روایتی از روزهای سخت روزه‌داری در یک کارگاه شیرینی‌پزی
روزه‌داری در شرایط سخت
محمدحسین طالبی، 12 سال است که در این شیرینی‌پزی کار می‌کند، او در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: درست است که این کار سخت است به خصوص در ماه رمضان اما خیر و برکتی که دارد سختی آن را از یاد می‌برد.
وی افزود: روزه‌داری در هوای گرم بسیار سخت است اما وقتی خداوند امری را تکلیف کرد، باید آن را اطاعت کرد.
این کارگر با بیان اینکه قطعاً روزه‌داری در این شغل سخت اجر و ثواب بیشتری دارد، افزود: هر روز از ساعت 5 صبح تا دو و نیم بعدازظهر در این کارگاه مشغول به فعالیت هستم.
طالبی تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های دینی، روزه گرفتن در هوای گرم یک نوع جهاد عبادی به‌شمار می‌آید بنابراین مطمئن هستم که این سختی آسایش آخرت را به‌دنبال دارد.

روایتی از روزهای سخت روزه‌داری در یک کارگاه شیرینی‌پزی
برکت؛ رمز رزق حلال
معصومه اسماعیل‌آبادی، یکی دیگر از کارگران این کارگاه که 24 ساله است و شش سال است در این کارگاه فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان ‌جنوبی اظهار کرد: کار در این کارگاه هرچند برایم سخت است اما برکاتی نیز در زندگیم داشته است.
این کارگر از برکت این کار در زندگی‌اش گفت و بیان کرد: شور و برکتی که رزق حلال به زندگی من داده است، قابل مقایسه با هیچ برکتی نیست.
اسماعیل‌آبادی اظهار کرد: خوشحالم که در این کار کمی به مردم خدمت می‌کنم و شاید این امر در زندگی من و قرب خداوندی تأثیر داشته باشد.
از او پرسیدم با وجود سن کم چرا کار به این سختی را برگزیدی، مکثی کرد و افزود: برای شیرینی و برکت زندگی باید سختی‌هایی را متحمل شوی که این امر زندگیت را چندین برابر زیبا می‌کند.

روایتی از روزهای سخت روزه‌داری در یک کارگاه شیرینی‌پزی
تورم و رمضان
یوسف‌نژاد، مسئول این کارگاه شرینی‌پزی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان ‌جنوبی اظهار کرد: کار در این کارگاه به علت گرمای طاقت‌فرسا بسیار سخت است و حتماً کارگران آن اجر و مزدی بسیار در پیشگاه خداوندی دارند.
وی با بیان اینکه اکنون 15 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این شیرینی‌پزی کار می‌کنند، افزود: حجم کار نسبت کارگران متناسب بوده اما ممکن است مجبور شویم به علت نداشتن دستمزد تعدادی از آنان را تعدیل کنیم.
یوسف‌نژاد با اشاره به افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه رمضان سال گذشته، تصریح کرد: نوسان قیمت مواد اولیه ‌باعث شده بسیاری از صاحبان مشاغل آزاد با مشکل مواجه شوند.
وی با بیان اینکه امسال این شیرینی‌فروشی چهلمین سال از تأسیس خود را طی می‌کند، اظهار کرد: کار در شیرینی‌پزی سخت است اما همین که کام مردم را شیرین می‌کند، سختی‌ها آسان می‌شود.
روزه‌داری در این شرایط سخت یکی از موانع نفوذ شیطان به انسان است، باشد که انسان‌هایی این چنین صبور و پایبند به اصول متعالی اسلام الگویی برای تمام انسان‌ها باشند.

روایتی از روزهای سخت روزه‌داری در یک کارگاه شیرینی‌پزی
تهیه و تنظیم از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

عکس از سپیده قلندری اسفدن

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha