مزایای جسمی و روحی روزه‌داری
کد خبر: 3810437
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

مزایای جسمی و روحی روزه‌داری

گروه اجتماعی ــ محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی گفت: روزه‌داری اگر با شرایط آن همراه باشد، بدن را پاکيزه و سبک می‌کند و حتی اثری عميق‌تر از انواع درمان‌های پاک‌کننده مانند حجامت و فصد و خوردن مسهلات و ... دارد.

گرسنگی که صد دوا داردخداشناس، محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: امام صادق(ع) به واسطه پدرانشان، از اميرالمؤمنين(ع) نقل فرمودند: «عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَ َضانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُعَاءِ فَأَمَا الدُعَاءُ فَيُ ْدفَعُ عَنْكُمْ ِبهِ الْبََلاءُ وَ أَمَا الِاسْتِغْفَارُ فَتُمْحَى ِبهِ ذُنُوبُكُمْ؛ بر شما باد در ماه رمضان به كثرت استغفار و دعا كه با دعا، بلا از شما دفع مي‌شود و با استغفار، گناهانتان محو مي‌گردد».
وی افزود: اما جسم كه در مسير طاعت و عبادت، َمركب روح است، بايد به سلامت باشد تا هم حظّ خويش را از اين پرهيز يك ماهه، برگيرد و سلامتي‌اش افزون شود و هم، ياريگر روح باشد در قيام به وظايف شرعي.

نه گفتن به خواهش‌های نامطلوب
این محقق طب اسلامی بیان کرد: روزه در واقع نه گفتن به خواهش‌های نامطلوب نفسانی است و در واقع روزه تمرینی است برای نه گفتن در برابر خواهش‌های روحی نازیبا از جمله گناهان چشم و گوش و فکر و هم در برابر درخواست‌های جسمانی غلط(پرخوری، پرنوشی، پرخوابی و ...).
خداشناس با بیان اینکه به عبارت ساده‌تر، ماه صيام، دوره پرهيز و رژیم است و این پرهيز، پرهیز روحی و جسمی است، تصریح کرد: اما متاسفانه در عمل برای خيلی از انسان‌ها اتفاقات دیگری می‌افتد، گذشته از این که به لحاظ روحی در این ماه پيشرفت میکنيم یا پسرفت، در بعد جسمانی، در طول ماه مبارک، بيشتر میخوریم، بيشتر می‌نوشيم و بيشتر می‌خوابيم.
وی افزود: به نظر می‌رسد که نکته‌های بدیهی در مورد ضرورت تقوای جسمی و روحی در ماه مبارک، نياز به تذکر مکرر دارند تا برای ما تبدیل به رفتاری دائمی شوند.

مزاج روزه‌داری
این محقق طب اسلامی تصریح کرد: روزه باعث غلبه گرما و خشکی در بدن می‌شود و در واقع خلط صفرا را افزون می‌کند و این حرارت ایجاد شده، به تدریج در تمام عروق و منافذ بدن رسوب کرده و اخلاط غليظ و فاسد را سوزانده دفع می‌کند.
خداشناس ادامه داد: روزه‌داری اگر با شرایط آن همراه باشد، بدن را پاکيزه و سبک می‌کند و حتی اثری عميق‌تر از انواع درمان‌های پاک کننده مانند حجامت و فصد و خوردن مسهلات و ... دارد.
وی خاطرنشان کرد: گرمای ایجاد شده توسط روزه به قدری زیاد است که آب دهان روزه‌دار می‌تواند یک مار را از پای درآورد، بنابراین، روزه‌داری می‌تواند پيشگيری‌کننده و درمان‌کننده هر بيماری باشد.
این محقق طب اسلامی بیان کرد: بر خلاف تصور عمومي و توصيه‌هاي پزشكي امروزي، در شريعت اسلامي، غذا خوردن، محدود به دو وعده، آن هم در ابتداي روز و ابتداي شب(صبحانه و شام) است و حضرات معصومين(ع) مكررا از خوردن غذا در ميانه روز(ناهار)، نهي کرده و آن را موجب فساد بدن معرفي كرده‌اند.
خداشناس یادآور شد: در قرآن كريم نيز آمده است كه اهل بهشت، صبح و شب، غذا مي‌خورند؛ بنابراين، براي حفظ سلامتي خود، باید سعي كرد رويه ماه مبارك رمضان يعني خوردن غذا در ابتداي روز و شب(صبحانه و شام) و پرهيز از خوردن غذا در ميانه روز(ناهار) را ادامه داد.
انتهای پیام

captcha