مفاهیم و مبانی قرآنی چقدر در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؟
کد خبر: 3808026
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷

مفاهیم و مبانی قرآنی چقدر در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود؟

یک کارشناس مهدویت با تأکید بر این موضوع که پس از قرائت قرآن مهمترین و جدی‌ترین گام تدبر و فهم در قرآن است، گفت: اگر جامعه با قرآن فاصله دارد مقصرش خواص و اندیشمندان هستند که به مردم زندگی قرآنی را نیاموخته‌اند. چقدر خوراک قرآنی در آموزش و پرورش، دانشگاه، هنر و رسانه به مردم آموخته‌ای که آن‌ها رهرو باشند.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این موضوع که انس با قرآن گام اولش قرائت قرآن است، اظهار کرد: در آیات و روایات اسلامی ما امر به تلاوت قرآن شده‌ایم، وارد شده است تا جایی که می‌توانید قرآن بخوانید چرا که همین قرائت خودش نور است. حتی اگر تفصیر قرآن را نفهمیم قرائت می‌تواند تأثیرگذار باشد. خواندن قرآن، نور و ذکر و یادش می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی افزود: بزرگان ما تأکید می‌کنند که برای شنیدن نصایح حق، قرآن بخوانید. پس از قرائت قرآن گام بعدی که بسیار مهم و تأثیرگذار است تدبر و فهم در قرآن است. اما گاهی افراد توان تدبر در قرآن را ندارند اما نباید همان‌ها هم از قرائت دور شوند. قرآن غذای روح است که باید به قدر و اندازه و توان خود از آن بهره ببریم. مهم‌ترین قسمت در قرآن و چیزی که بر آن بسیار تأکید شده است عمل به قرآن است. مصداق بارز عمل صالح، عمل به آیات قرآنی است. ما باید یک برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم عمل به قرآن را در جامعه به منصه ظهور برسانیم.

این کارشناس بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) یادآور شد: قرآن سفره‌ای است که برای تمام مقاطع سنی و برای معیشت و تمام لحظه‌های زندگی راهکار ارائه می‌دهد. اگر در جامعه امروز، نظام زندگی غرب را الگو قرار می‌دهیم دلیل‌اش آن است که شاخصه‌های تربیتی قرآن را پیاده نکره‌ایم. اندیشمندان ما باید با تمام وجود رسم زندگی و پیشرفت از طریق قرآن را به جامعه بیاموزند. اگر جامعه با قرآن فاصله دارد مقصرش خواص و اندیشمندان هستند که به مردم زندگی قرآنی را نیاموخته‌اند. کلام اهل بیت (ع) است که اگر مردم زیبایی سخن ما را ببینند تابع آن می‌شوند پس گیر از جامعه نیست بلکه مشکل از ارائه دهندگان است که هنوز قرآن را به خوبی تبیین نکرده‌اند. فقط می‌گوئیم چرا مردم گفته‌های قرآن را اجرا نمی‌کنند. چه خوراک قرآنی در آموزش و پرورش و دانشگاه و رسانه و هنر به مردم آموخته‌ایم؟ هر چقدر آموخته‌ایم همان قدر رهرو شده‌اند.

وی گفت: اندیشمندان و خواص چه در حوزه و در چه در دانشگاه باید همت خود را به کار ببندند که زندگی مردم با قرآن انس پیدا کند. نمی‌گوییم یک شبه همه چیز تغییر کند اما باید یک گامی برداریم نه اینکه هر چقدر پیش می‌رویم زندگی‌های ما غربی‌تر شود. قرآن حتی در مسائل ارتباطی و روان‌شناسی نیز برنامه دارد. عزت انسان در دست خداوند است و خداوند این قرآن را برای انسان قرار داده است. در آیات قرآنی به جامعیت بودن قرآن اشاره شده است که ما باید قانون اساسی خود را از این آیات بگیریم. نظام زندگی ما و قوانین جامعه باید با قرآن مطابقت داشته باشد.

کفیل تأکید کرد: دانشجوی ما که چهار سال از عمرش را در دانشگاه‌ها می‌گذراند چقدر مبانی قرآن را فرا می‌گیرد؟ ۱۲ سال در آموزش و پرورش فقط خواندن آیات را به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم آن هم اگر یاد بگیرند. قرآنی شدن یعنی اندیشه و تفکر بر اساس مبانی توحیدی باشد. خداوند چقدر خودش را در قرآن زیبا معرفی کرده است. آیا این توحید قرآنی در جامعه ما آن گونه که باید و شاید مطرح شده است؟ در مجموع باید این را بدانیم که هر چقدر ما کلام قرآنی را به مردم آموزش بدهیم آن‌ها بیشتر به سمت مفاهیم قرآنی جذب می‌شوند.

انتهای پیام

captcha