توانمندی روشندلان حافظ قرآن در رقابتی جداگانه زیر سوال نمی‌رود
کد خبر: 3807142
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
شبانی‌قهرودی:

توانمندی روشندلان حافظ قرآن در رقابتی جداگانه زیر سوال نمی‌رود

گروه مسابقات ــ استاد راهنمای سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان گفت: حضور نابینایان در کنار دیگر اقشار در مسابقات، نشان‌دهنده توانمندی بیشتر آنهاست، اما برپایی مسابقات ویژه این افراد با عدالت کامل همراه است.

نجمه شبانی‌قهرودی، استاد راهنمای سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ضرورت برگزاری مسابقات قرآن ویژه نابینایان در بخش بانوان گفت: امسال نماینده جمهوری اسلامی ایران در بخش بانوان از نابینایان بود و میان افرادی مسابقه داد که از نعمت بینایی محروم نبودند و حائز رتبه بین‌المللی نیز شدند. این نشانه توانمندی این قشر است.
این حافظ کل و داور حسن حفظ مسابقات قرآن درباره شرایط خاص این افراد، اظهار کرد: بهتر است زمینه‌ای فراهم شود تا مسابقات قرآن آنها به صورت جداگانه برگزار شود تا عدالت کامل لحاظ و در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: اما از سوی دیگر اگر بخواهیم توانمندی این افراد را نشان دهیم بهتر است در کنار افراد معمولی مسابقه دهند تا به همه نشان داده شود که تفاوتی میان افراد بینا و نابینا نیست و همه این توانایی را دارند که در مسابقات شرکت کنند و در نهایت فرد توانمندتر حائز رتبه می‌شود.
شبانی‌قهرودی درباره سطح تلاوت و اجرای قاریان و حافظان، بیان کرد: حافظان کل نابینایی را دیدم که از لحاظ صحت و حسن حفظ و دیگر موارد بهتر از حافظان بینا بودند. این هم به دلیل تمرین و تکرار بیشتر آنها است.
وی ادامه داد: مزیتی که حافظان بینا بر حافظان نابینا دارند، این است که از حافظه تصویری علاوه بر حافظه شنیداری استفاده می‌کنند، لذا حفظ کردن با حافظه تصویری خیلی راحت‌تر است تا اینکه بخواهید تنها از طریق استماع آیات به حفظ بپردازید.
این داور مسابقات قرآن اضافه کرد: اما هنگامی که این قدرت را نداشته باشی کار سخت‌تر می‌شود و افراد زحمت بیشتری می‌کشند، هر چند افراد نابینا از قرآن بریل استفاده می‌کنند و آن هم به نوعی قرآن تصویری برای آنها خواهد بود، اما به مانند تصویرسازی صفحات قرآن برای افراد معمولی نیست و قطعاً این حافظان با تلاش مضاعف به این درجه حسن حفظ می‌رسند.
وی با اشاره به حضور مریم شفیعی، حافظ روشندل و نماینده کشورمان در بخش بانوان، اظهار کرد: این حافظ نابینا تنها حافظ برتر سطح کشوری بودند که در آن سطح، به تمامی سؤالاتشان پاسخ درست دادند با توجه به این سؤالات سخت و مشکل انتخاب شده بود، اما تنها حافظی بودند که حسن حفظ کامل را داشتند.
نجمه‌شبانی درباره اینکه قاریان نابینا بیشتر نیازمند گوش موسیقیایی هستند، اضافه کرد: برخی از افراد هستند که استعداد لحنی دارند و هنگامی که لحنی را می‌شنوند در ذهنشان ثبت می‌شود و آن لحن را می‌خوانند به همین دلیل نمی‌توان گفت افراد نابینا دارای گوش موسیقیایی برتری هستند. خداوند فرموده‌اند: «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» به یک تفسیر یعنی اینکه قرآن را برای حفظ کردن آسان کردیم و چون قرآن دارای نظم خاصی است، خیلی از افراد می‌توانند آن را حفظ کنند و قابل مقایسه با تورات و انجیل نیست که تنها علما و احبار آنها می‌توانستند آن را حفظ کنند. این هم جنبه اعجاز قرآن کریم است.
وی برای پیشبرد مسابقات قرآن چنین پیشنهاد کرد: اینکه مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات به صورت تصویری و غیر حضوری بود و با انتخاب افراد دارای سطح بالاتر به مسابقات همراه بود، خوب بود و موجب شد تا در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌‌جویی شود. بعضاً در سال‌های گذشته شاهد حضور قراء و حفاظ ضعیف به مسابقات بودیم که در شأن مسابقات بین‌المللی قرآن نبود.

شبانی‌قهرودی با اشاره به اعتقاد مشترک همه ادیان به وجود منجی در عالم بشریت، بیان کرد: در این زمینه می‌توان در حاشیه مسابقات بیشتر صحبت کرد تا به استناد به آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»، ضمن چنگ زدن به ریسمان الهی، بتوانیم دل‌ها را بیشتر به هم نزدیک کنیم.
انتهای پیام

captcha