به گزارش ایکنا از خوزستان، هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان خوزستان، روز گذشته 5 اردیبهشتماه در دو بخش آقایان و بانوان و در رشتههای قرائت تحقیق، حفظ 10 جزء، حفظ کل، نهجالبلاغه و روش تدریس احکام نماز برگزار شد.
با توجه به آنکه این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد و همه شرکتکنندگان آن هم معلم بودند یک نکته میان صحبتهای آنها مشترک بود و آنهم ایجاد انگیزه میان فرهنگیان با برگزاری دورههای آموزشی است.
متن زیر گفتوگوی خبرنگار ایکنا با تعدادی از شرکتکنندگان مسابقات قرآن فرهنگیان خوزستان است.
نزیهه جنامی در شهرستان کارون معلم است و 15 سال است که قرائت کار میکند و در این دوره از مسابقات هم در رشته قرائت تحقیق شرکت کرده است. وی میگوید: دو سال پیش در مسابقات کشوری دوم شدم.
سطح مسابقات قرآن فرهنگیان خیلی بالا نیست
سطح مسابقات قرآن فرهنگیان خیلی بالا نیست و ما خودمان خودجوش کار میکنیم مثلا برای دانشآموزان کارگاه میگذارند اما برای فرهنگیان اینطور نیست و امسال هم رقابت در این دوره از مسابقات خیلی تنگاتنگ نبود.
ایجاد انگیزه با برگزاری کارگاههای آموزشی
باید برای ما دوره بگذارند چون استعدادهای زیادی داریم اما کسی نیست که راهکار برای پیشرفت به ما بدهد. میبینیم که استانهای دیگر داوران و مدرسان کشوری را برای کارگاههایشان میآورند اما اینجا اینطور نیست در صورتی که با برگزاری کارگاه آموزشی انگیزه ایجاد میشود.
سیده فریده حسینی هم دیگر شرکت کننده رشته قرائت تحقیق است که در شهرستان کارون در دوره متوسطه دوم تدریس میکند، او نیز اظهار میکند: «از زمان دانشآموزی در مسابقات شرکت میکنم و رتبه کشوری و استانی هم دارم. اگر قرار است مسابقات قرآن در نهادی برگزار شود هدف انس گرفتن اعضای آن با قرآن کریم است اما اگر قرار است اینگونه برگزار شود که چند نفر شرکت کننده بیایند و مثل جلسه باشد که اصلا روح قرآنی ندارد. شرایط جدید و ارسال آثار به صورت غیرحضوری هم مسابقات را سخت کرده است و من با برگزاری مسابقات به این شیوه مخالفم در صورتی که برگزاری مسابقات استانی به صورت حضوری و تشویق برگزیدگان با دادن یک تقدیرنامه ایجاد انگیزه میکند.
برگزاری مسابقات به شیوه سابق و استقبال بیشتر فرهنگیان
سال چهارمی است که در مسابقات شرکت میکنم، امسال مسابقات بیروح بود چون اولاً انگیزه فرهنگیان کم است و دوم اینکه اطلاع رسانی هم خوب نبود.
ما در مسابقات کشوری هم که میرویم همیشه عده خاصی شرکت دارند مثلاً شرکت کننده مسابقات فرهنگیان، شرکتکننده مسابقات اوقاف است و وقتی خانمها این تفاوت سطح را میبینند قطعاً سال بعد شرکت نمیکنند.
به نظرم از نیروهای خیلی نخبه در داوری و از نیروهای متوسط در مسابقات استفاده شود چون زمانی مسابقات جواب میدهد که همه در یک سطح باشند.
این را هم بگویم که ما همه کارهای قرآنی را به دارالقرآن واگذار کردهایم در صورتی که همه فکر آنها برگزار کردن مسابقات برای دانش آموزان است و همه تلاششان هم این است که حتماً رتبه بیاورند و در اینجاست که فرهنگیان و انس با قرآن فراموش میشود چون تنها هدف، کسب رتبه است.»
فریبا فرامرزی شرکت کننده رشته روش تدریس احکام نماز است که یک رتبه اول و یک رتبه دوم کشوری هم در کارنامهاش دارد و معلم پرورشی در ناحیه سه اهواز است.
درباره مسابقات میگوید: «مسابقات دنبال این است که شیوههای جذاب برای آموزش به بچهها را گردآوری کند تا از این شیوهها همه همکاران استفاده کنند. البته خیلی به این رشته مثل قرائت و نهجالبلاغه بها داده نمیشود و به همین دلیل هم خیلی همکاران درباره آن توجیه نیستند.
استفاده از شیوههای نمایشی و پاورپوینت در تدریس دروس دینی
استقبال دانش آموزان از درس به شیوه تدریس معلم برمیگردد؛ من از شیوههای نمایشی و پاورپوینت استفاده میکنم یعنی بیشتر شیوهای که خود دانشآموزان در فرآیند تدریس حضور دارند چون تاثیر تصویر بیشتر از گوش است و البته مهارت گوش دادن بچهها هم ضعیف است.
بلد نیستیم شیوههای جذاب برای تدریس دروس داشته باشیم
بچههای نسل جدید واقعا خوب هستند اما ما بلد نیستیم شیوههای جذاب برای تدریس دروس داشته باشیم. بچهها تغییر کردند اما شیوههای تدریس همچنان قدیمی ماندهاند. بالاخره پیدا کردن شیوههای جدید نیاز به وقت گذاشتن و مطالعه دارد و چون تشویقی برای فرهنگیان نیست آنها هم انگیزه لازم را ندارند.»
مهدی خالدی مجد حافظ کل قرآن کریم شرکت کننده همین رشته از شاوور است و شش سال است که معلم پرورشی است. «من با طرح یک ساله در قم در سال 86 حافظ کل قرآن کریم شدم و الان هم چهارمین دوره است که در مسابقات فرهنگیان شرکت میکنم. سطح مسابقات نسبت به سالهای گذشته پایین تر بود، مثلا سالهای گذشته اختتامیه داشت اما امسال نه.
ما در شاوور کلاس قرآن میگذاریم اما همکاران استقبال نمیکنند مثلا در رشته حفظ در کل استان خوزستان کمتر از 20 نفر فعالیت دارند.
پیشنهاد میکنم چون استعدادهای قرآنی زیادی داریم در تابستان که معلمان فرصت کافی دارند و میتوانند در کلاسها شرکت کنند برایشان دوره آموزشی برگزار شود و اگر همکاران استقبال کنند میشود از آن نتیجه گرفت.»
حسن صالحیوند شرکت کننده رشته قرائت تحقیق است که با 8 سال سابقه کار، شش سال تجربه شرکت در مسابقات قرآن فرهنگیان را دارد؛ «مسابقات امسال از لحاظ کیفی بهتر است چون شرکت کنندگان و داوران قوی هستند.
ضرورت برگزاری کارگاههای آموزشی
در استان خوزستان استعدادها و صداهای خوبی داریم و افراد بسیاری هستند که قدرت خواندن را دارند اما شرایط رسیدگی به وضعیت قرآنی فرهنگیان ضعیف است، مثلاً یک سال است که کارگاه و دوره آموزشی برای ما برگزار نشده است، فقط هرسال میگویند مسابقات است و افراد هم شرکت میکنند. در صورتی که سرمایهگذاری روی افراد بااستعداد و علاقهمند، نتیجه بخش است.
من برگزاری دورههای تخصصی را پیشنهاد میدهم و حتما هم استقبال خواهد شد اما این امر برنامه ریزی میخواهد.»
پس از خانه و نهاد خانواده و نقش مهم پدر و مادر که کانون اصلی پرورش کودکان و نوجوانان هستند، نوبت به مدرسه میرسد که دانشآموزان نیم بیشتری از وقت خود را در آن میگذرانند. آشنایی صحیح دانشآموزان با دروس دینی و انس با قرآن کریم علاوه بر تاثیری که از خانواده میگیرند متأثر از مدرسه و به ویژه معلم است. در اینجا باید توجه داشت که علاوه به تأکید بر آموختن روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و به طور کلی صحت قرائت از سوی دانشآموز آنچه ضرورت بیشتری دارد، درک پیام اصلی قرآن و پرورش روح خداجوی انسان است و این امر با حضور معلمانی که بیشترین انس و تسلط را بر قرآن دارند، آسانتر خواهد شد.
انتهای پیام