رسالت حوزه‌های علمیه در عصر غیبت، ایجاد انتظار خاص‌الخاص است
کد خبر: 3806430
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
آيت‌الله ملك‌حسينی:‌

رسالت حوزه‌های علمیه در عصر غیبت، ایجاد انتظار خاص‌الخاص است

گروه معارف ـ نماینده ولی فقیه در استان كهگیلویه و بویراحمد ضمن برشمردن ویژگی‌های حوزه انقلابی، حوزه منتظر تأكید كرد: رسالتی که حوزه در عصر غیبت به عهده دارد، ایجاد انتظار خاص‌الخاص در جامعه است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی، نماینده ولی فقیه در استان كهگیلویه و بویراحمد امروز، 5 اردیبهشت‌ماه در همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» كه به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله ایمانی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حال برگزاری است، با بیان اینكه ویژگی حوزه انقلابی و حوزه منتظر بر آیت‌الله ایمانی صدق می‌کرد، موضوع طلبه منتظر و حوزه منتظر را مورد توجه قرار داد و افزود: هر کدام از این دو عنوانی مرکبی است؛ حوزه قابل تقسیر به علت فاعلی، مادی و صوری است.
وی به تعریف حوزه اشاره كرد و افزود: هر مجموعه از آحاد علمایی که با استناد به قرآن و سنت می‌توانند باعث ارتقای سطح عقل و ایمان شوند، حوزه هستند.
آیت‌الله ملك‌حسینی با بیان اینکه انتظار مقدم بر انقلاب است، گفت: اگر تفسیر انتظار مشخص شود تفسیر حوزه نیز مشخص خواهد شد، باید از انقلاب تحلیلی داشته باشیم که بتواند چراغی در دل تاریکی برای مقدمه چینی باشد، بنابراین انتظار مقدم می‌شود تا با درک رستاخیز، انسان منتظر انسان انقلابی مشخص شود.
نماینده مردم كهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: مفهوم آخر الزمان در روایات و زمان‌ها سه مصطلح دارد، در یک مصطلح تمام انسان‌هایی که در مقطع آخر هستی تا قیامت حیات پیدا کرده‌اند را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: مفهوم دیگر آخرالزمان، فصل آخر هستی است در این مقطع امام عصر(عج) امام این دوران است و آخر الزمان یعنی پایان همه عصرها که سه فصل از جمله عصر دوران کفر، رنج و نفاق از آن نامبرده می‌شود، دوران دوم مصاف بین حق و باطل و دوران سوم شکوفایی عقل و ایمان انسان است.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد، عصر طلایی بشر را عصر شکوفایی عقل دانست و افزود: اما شکوفایی ایمان که تمامی آیات و روایات آن را نشان می‌دهد، سه عصر مجموعه آخرالزمانی را شکل می‌دهد که اینک ما نیز در عصر محنت هستیم.
وی به مفهوم عمل صالح اشاره كرد و گفت: دو ویژگی قول به امامت و انتظار در روایات مفهوم عمل صالح به شمار می‌رود، انسان بر مرکب آرزوها و خواسته‌ها سوار است و انسانی که تقاضای تعجیل فرج می‌کند یعنی مصرانه در مسیری که در نظر دارد حرکت می‌کند، از این رو این دو ویژگی قول به امامت و انتظار اشت.
آیت‌الله ملک‌حسینی با طرح این سئوال كه انتظار چگونه شکل می‌گیرد، گفت: انتظار یک مهمان و شکوفایی یک گل، الزاماتی از جمله الزامات فکری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، شخص منتظر باید چه باورهایی داشته باشد، باور به شخصیت، هدف، پاسخ به پرسش‌هایی که در انسان منتظر نقش ایفا می‌کند، همچنین الزام عملی و رفتاری نیز دارد یعنی انسان منتظر انسان نشسته نیست بلکه ایستاده و انسانی پویا است.
وی با اشاره به رسالت حوزه در عصر غیبت، تأكید كرد: رسالتی که حوزه در عصر غیبت به عهده دارد، ایجاد انتظار خاص‌الخاص در جامعه است.
مسئول مدرسه علمیه خان، امیرالمومنین(ع) و امام صادق شیراز با بیان اینکه فردی که در تمام زوایای زندگی خود مطیع رهبر معظم انقلاب است، انسانی انقلابی به شمار می‌رود، گفت: نباید این جمله فریبنده باشد که مقام معظم رهبری یک وظیفه دارد و ما نیز وظیفه دیگری داریم، نباید این بهانه‌ای باشد که ما از ایشان عقب یا جلو بیفتیم، گوش دادن سخنان رهبر معظم انقلاب برای ما درس است، عدول از وظیفه‌ها انسان را از انقلابی بودن خارج می‌کند.
وی بیان کرد: هنگامی که مقام معظم رهبری ویژگی‌های تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی را مطرح کردند نشان دادند که این دو در چه حوزه‌ای هستند، اگر حوزه‌ای که در جهت رشد، مانع باشد، اگر یک هیجان مثبت برای طلبه برای عصر ظهور ایجاد نکند، اگر حوزه در حادثه‌های اجتماعی منفعل بود و همچنین اگر در اندیشه حوزوی نتوان از این مقاومت دفاع کرد این حوزه نیز انقلابی نیست، اما اگر فقه به معنای دقیق در حوزه خوانده شود حوزه انقلابی خواهد بود.
انتهای پیام

captcha