یزد؛ میزبان اولین جشنواره ملی «پارچه فجر»
کد خبر: 3806426
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

یزد؛ میزبان اولین جشنواره ملی «پارچه فجر»

گروه فرهنگی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری اولین جشنواره ملی «پارچه فجر»، 29 الی 31 خردادماه سال جاری در این استان خبر داد.

یزد؛ میزبان اولین جشنواره ملی «پارچه فجر»به گزارش ایکنا از یزد، مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ظهر امروز، 5 اردیبهشت ماه در نشست کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار کرد: این حوزه بسیار مهم فرهنگی، هنری و صنعتی باید مورد توجه ویژه باشد و مکان‌های تاریخی مثل کارخانه جنوب در این استان وجود دارد که با هویت پارچه و لباس است که حتی این مکان‌ها در گذشته با پارچه و لباس هویت‌مند شده‌اند.
وی ادامه داد: لذا مسئولیت بزرگی را در راستای امتداد و حفظ این میراث ایجاد می‌کند و با توجه به اینکه استان یزد در این زمینه از استان‌های خوب در کشور به شمار می‌رود این کاروان به راه افتاد تا اولین نگاه عملی و عمیق به مد و لباس صورت گیرد.

پارچه‌بافی؛ انعکاس‌دهنده فرهنگ و هویت یزدی‌ها
جوادیان‌زاده افزود: پس از اقدامات لازم برای برگزاری اولین جشنواره ملی پارچه فجر و پذیرفته شدن برگزاری جشنواره ملی در این استان، فضای خوبی ایجاد شد تا در سال رونق تولید و با کمک نهادها و دستگاه‌های مرتبط این اتفاق برای معرفی یزد رقم خورد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه در زمینه خودباوری فرهنگی دو برنامه ویژه در سال گذشته اجرا شد گفت: پارچه‌بافی یزد انعکاس‌دهنده فرهنگ و هویت مردم این شهر بوده  و می‌توان یک بار دیگر هویت شهری خود را بازسازی کنیم که برگزاری این جشنواره می‌تواند در این راستا مثمر ثمر باشد.
وی بیان کرد: در این جشنواره یاد و خاطره غیاث الدین نقش‌بند شاعر و طراح بزرگ پارچه گرامی داشته می‌شود.

پارچه‌بافی؛ هویت فرهنگی اصیل یزد در فراموشی
ونوس عامری، عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست بیان کرد: پارچه بافی یکی از هویت‌های فرهنگی و صنعتی اصیل یزد است.
وی با اشاره به اینکه این هویت فرهنگی در حال حاضر به فراموشی سپرده شده افزود: باید مدرنیته را بر مبنای هویت فرهنگی خود احیا کنیم که یکی از شاخص‌ها این است که برگزاری این جشنواره و جریان‌سازی هنر و اقتصاد نقش بسزایی دارد البته باید این جشنواره‌ها ادامه و پیگیری شود.
سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان یزد نیز در این نشست گفت: یزد پایگاه تولید پارچه‌های دست بافت در دنیا بوده و انواع پارچه‌های خاص توسط یزدی‌ها بافته و ابداع می‌شده که در زمان خود شاهکاری بوده است.

پارچه‌های تولیدی یزد؛ شاهکاری منحصربفرد
وی با اشاره به اینکه تعداد کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی در یزد کم و نقش آن در اقتصاد شهر ناچیز است گفت: متاسفانه در این زمینه پارامترهایی که برای شهر جهانی وجود دارد در استان یزد نداریم .
فاطمی افزود: از مواردی که مد نظر بود توجه به افزایش تعداد کارگاه‌ها در بافت تاریخی که خوشبختانه موفق شدیم تسهیلات ویژه‌ای برای احیای کارگاه‌ها در بافت تاریخی بگیریم و امسال تقویت این کارگاه‌ها مورد توجه خواهد بود.
سیدابوالفضل داودی، دبیر کارگروه مد و لباس و جشنواره ملی پارچه فجر در استان یزد نیز از راه‌اندازی کمیته‌های مختلف در راستای برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: در این جشنواره از پیشکسوتان طراحی بافت و پارچه بویژه غیاث الدین نقشبند یزدی تجلیل خواهد شد.

پیشکسوتان طراحی پارچه تجلیل می‌شوند
وی چاپ کتابچه معرفی دست بافت‌های یزد و ایران، کتاب معرفی طراحان، برگزاری مسابقه طراحی، نمایشگاه تولیدات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی پارچه کشور و ...را از دیگر برنامه‌های این جشنواره برشمرد و افزود: امسال سال رونق تولید نامگذاری شده که بزرگترین فستیوال پارچه ایران در خردادماه را داشته باشیم و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و ادارات هستیم چراکه اولین بار در کشور این اتفاق مهم برگزار می‌شود.
داودی بیان کرد: 60 نفر داوطلب شده‌اند تا به عنوان نیروی اجرایی این فستیوال که از برنامه‌های این جشنواره است همکاری نمایند.

29 الی 31 خرداد؛ برگزاری جشنواره پارچه فجر در یزد
محمود دهقان هراتی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه اولین جشنواره ملی پارچه فجر که قرار بود اوایل اردیبهشت‌ ماه برگزار شود به روزهای 29 الی 31 خردادماه سال جاری تغییر پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره آماده شده و بزودی منتشر می‌شود بیان کرد: ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌، ترغیب و تشویق صنعتگران به تولید ملی، فراهم آوردن زمینه برای کشف استعدادها در زمینه پارچه و منسوجات، هم اندیشی طراحان برای حمایت از تولید ملی، تجلیل از پیشکسوتان پارچه از جمله اهداف این جشنواره است.

انتهای پیام

captcha