کد خبر: 3806418
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
مهدی گلشنی:
گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف و نظریه‌پرداز فلسفه علم با بیان اینکه محیط‌‌های دانشگاهی عمدتاً سکولار هستند، گفت: با این وجود درس معارف مشکل جوانان را حل نمی‌کند و باید با رابطه صمیمی حوزه و دانشگاه متونی متناسب با روز تولید شود.

مهدی گلشنیبه گزارش ایکنا، مهدی گلشنی، فیلسوف و نظریه پرداز فلسفه علم، ۵ اردیبهشت ماه در همایش «علم دینی و کاربست آن در آموزش و پرورش» در قم با اشاره به چرایی علم دینی گفت: با مطرح شدن مکاتب تجربی که فقط برای تأثرات حسی ارزش قائل بودند، متافیزیک به محاق رفت؛ این مکاتب معتقدند که جواب سؤال را فقط علم تجربی می‌دهد، ولی کم‌کم تردید‌ها به ویژه از سوی برتراندراسل شروع شد.

گلشنی با بیان اینکه سوءاستفاده از علم رایج یکی از مواردی بود که علم دینی را ضروری می‌کند، تصریح کرد: بسیاری از سؤالات خود علم را علم نمی‌تواند جهان دهد؛ دغدغه‌های انسانی مانند اینکه از کجا آمده و کجا خواهد رفت را هم علم نمی‌تواند پاسخ دهد.

وی افزود: در گذشته مطالب الحادی از طرف فلاسفه مطرح می‌شد، ولی در دهه‌های اخیر از سوی علمای علم تجربی بیان می‌شود؛ امروز یک چهارم فیلسوفان غرب خداباور هستند و هاروارد کتابی در این زمینه منتشر کرده است و در مقابل عمدتاً شبهات از سوی علمای علم تجربی بیان می‌شود.

گلشنی با بیان اینکه علوم تجربی غرب به شدت روی علوم انسانی اثر گذاشته است، بنابراین تنها پرداختن به علوم انسانی کافی نیست، اظهار کرد: نکته‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و ارشاد در آن کوتاهی کرده‌اند این است که محیط را رصد نکرده‌اند؛ دائماً پز می‌دهیم چه مقدار جوانان در مراسم مذهبی هستند، ولی باید رصد کنیم چند نفر در دانشگاه به خدا ایمان دارند؛ از محیط به کلی غافل هستیم و باید وضعیت محیطی را رصد کنیم.

گلشنی با بیان اینکه اساتید زیادی در دانشگاه سکولار هستند، اظهار کرد: درس معارف مشکل جوانان را حل نخواهد کرد بلکه باید ابتدا محیط فکری را رصد کنیم و متناسب با آن تولید علمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در غرب کلیسا بیدار شده است، تصریح کرد: وقتی شبهات مطرح می‌شود متخصصان علوم مختلف مانند فیزیک از طرف کلیسا پاسخ این شبهات را می‌دهند و ما هم باید به نیاز‌های روز توجه کنیم. مرحوم مطهری کتبی نوشتند که به اغلب سؤالات دوره خود پاسخ داده‌اند، اما کتب امروز مخاطب جامعه دانشگاهی و عمومی نیست و زبان آن ثقیل است.

گلشنی با تأکید بر اینکه رابطه حوزه و دانشگاه باید تقویت شود و حوزه دانشگاه را قبول داشته باشد، اظهار کرد: رابطه حوزه و دانشگاه اگر از وضع فعلی صمیمانه‌تر شود و حوزه صرفاً مونولوگ نباشد شبیه سمینار‌های مشترک شهید مطهری با دانشگاه در دوره خود خواهد شد و مشکلات کمتر می‌شود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: