مطالبه‌گری به موازات امیدآفرینی
کد خبر: 3805097
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵

مطالبه‌گری به موازات امیدآفرینی

کانون خبرنگاران نبأ ــ امروزه با گسترش وسایل ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ویژه در اختیار داشتن امکانات اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، همه باید در فرآیند اطلاع‌رسانی به یکدیگر کمک کنند تا به‌دور از ایجاد التهاب خبری و دادن اطلاعات مسموم که تنها خوراکی را برای رسانه‌های معاند فراهم می‌کند؛ بحران را مدیریت کرد.

بی‌شک نقش و عملکرد رسانه‌های استان خوزستان به ویژه صدا و سیمای استان در بحران اخیر سیلاب بر کسی پوشیده نیست و به‌دور از اغراق باید اذعان کرد که خبرنگاران خوزستانی فارغ از تعصب قومی و جناحی با تمام قدرت و توان در صحنه حضور یافتند و حقیقتاً برای پوشش و انعکاس مشکلات مردم سیل‌زده استان سنگ تمام گذاشتند.

همانطور که می‌دانیم و بر همگان نیز آشکار است، بحران از ابتدا یکی از واقعيت‌های اجتناب‌ناپذير زندگی بشر بوده و بشريت هميشه با انواع مختلفی از بحران‌ها به ويژه بحران‌های طبيعی از قبیل سیل مواجه بوده است، اما در این بین برخی خبرنگارنماها یا فعالان اجتماعی استان کاسه داغ‌تر از آش شده و دایه مهربان‌تر از مادر شده و به جای اینکه راهی برای خروج از بحران پیدا کنند، سعی در تحریک افکار عمومی به‌ویژه خبرنگاران استانی دارند و با نوشتن مطالب خلاف واقع و یا بزرگنمایی آن در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از قبیل توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‌آپ و همچنین با انتشار آن در گروه‌ها و فضای مجازی به این قضیه دامن می‌زنند و به قول معروف بحران را بحرانی‌تر می‌کنند.

نکته قابل تأمل اینکه امروزه با گسترش وسایل ارتباطاتی، تکنولوژی و فناوری اطلاعات(آی تی) به‌ویژه گسترده بودن و در اختیار داشتن امکانات اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، همه می‌بایست در فرآیند اطلاع‌رسانی به یکدیگر کمک کنند تا فضای اطلاع‌رسانی شفاف و به‌دور از ایجاد التهاب خبری و دادن اطلاعات مسموم که تنها خوراکی را برای رسانه‌های معاند فراهم کرده؛ مشکلات مردم استان را مرتفع کرد.

البته باتوجه به پر اهمیت بودن نقش رسانه‌ها در کنترل بحران، نباید اطلاع‌رسانی سریع، بحران را بحرانی‌تر و بازار شایعه‌ را داغ‌تر کند و در این میان صحت و دقت فدای سرعت در خبررسانی شود که این خود پدیدآورنده مشکلات بعدی خواهد بود.

مطالبه‌گری به موازات امیدآفرینی

فعالان فضای مجازی به‌ویژه صاحبان صفحات در شبکه‌های اجتماعی که خود را همه کاره در اطلاع‌رسانی و روشنگری افکار عمومی می‌دانند نیز لازم است بدانند رسالت آن‌ها در خبررسانی در این فضا که خود رسانه‌‌ای کوچک با دامنه‌ای وسیع از مخاطبان است؛ زمانی اثرگذار خواهد بود که مدیران دست روی دست گذاشته و کاری انجام ندهند لذا با اطلاع‌رسانی صحیح می‌توانند موجبات مطالبه‌گری حق مردم را فراهم کنند؛ اما زمانی که به صورت زرد عمل کرده و با شایعه‌سازی، اخباری بدون منبع و غیر موثق را مخابره و دست به دست کنند، تنها آب به آسیاب دشمن ریخته و با التهاب‌آفرینی موجی را برای موج‌سواری معاندان ایجاد می‌کنند. در این میان القای ناامیدی به مردم کار پسندیده و شایسته‌ای نیست و می‌طلبد دستگاه‌های متولی با این اشخاص به صورت جدی برخورد کنند.

همچنین باید گفت در شرایط بحرانی، تیترهای نا امید کننده و تولید اخبار نگران کننده باید مدیریت شود. البته مطالبه‌گری، رسالت خبرنگاران رسانه‌ها است؛ اما در حال حاضر با شرایط بحرانی که در استان خوزستان ایجاد شده است، فعلا باید به مدیریت بحران کمک کرد تا رسانه‌های معاند از آن به نفع سیاست‌های خود بهره‌برداری و استفاده نکنند.

باید تأکید شود، رسانه‌ها وظیفه دارند ضمن ارائه گزارش از کمبود و کسری‌های بومیان، در دل همین بحران و شرایط سخت، امیدآفرینی کنند. البته مشارکت مردمی در زمینه ارائه اطلاعات صحیح و موثق به تقویت امید‌آفرینی کمک کرده و بازار شایعه و اخبار کذب را از التهاب و حرارت خواهد انداخت.

حسین عبدالعزیزی

انتهای پیام

captcha