کشور هنوز درگیر خشکسالی است/ تلفات 71 نفره سیل/ اسکان اضطراری 227 هزار نفر
کد خبر: 3803531
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

کشور هنوز درگیر خشکسالی است/ تلفات 71 نفره سیل/ اسکان اضطراری 227 هزار نفر

گروه سلامت ــ در جلسه گزارش عملکرد سازمان هواشناسی و جمعیت هلال احمر به مجلس شورای اسلامی رئیس سازمان هواشناسی گفت: علی‌رغم بارش‌های اخیر هنوز در خشکسال به سر می‌‎بریم و رئیس هلال احمر نیز از درگیری بیش از 2 هزار شهر و روستا با سیل خبر داد.

کشور هنوز درگیر خشکسالی است/ تلفات 71 نفره سیل/ اسکان اضطراری 227 هزار نفربه گزارش ایکنا، صبح امروز 25 فروردین جلسه ارائه گزارش عملکرد ارگان‌ها و نهادها در سیل اخیر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
در ابتدای این جلسه سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه، از 25 اسفند 97 تا 13 فروردین سال جاری، سه سامانه جوی فعال در کشور منجر به رخداد سیلاب، آبگرفتگی، رانش زمین و بارش برف در برخی از مناطق شدند گفت: سامانه اول در روزهای 26 تا 29 اسفندماه گذشته قسمت‌های عمده ای از مناطق شرقی دریای خزر را تحت تاثیر قرار داد و در بخش هایی از نیمه غربی نیز فعال بود، اما عمده خسارت‌ها در استان گلستان ایجاد شد. سامانه دوم نیز از 4 تا 6 فروردین جاری در غرب کشور فعال و بخش‌های عمده‌ای از استان‌های واقع در حاشیه رشته کوه زاگرس را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت موجب سیلاب و طغیان رودخانه در این مناطق و اختلال در تردد در مسیرهای کوهستانی شد. سامانه سوم نیز در روزهای 11 و 12 فروردین ماه در همین مناطق و متاثر از بارش های قبلی، کشور را تحت تاثیر قرار داد.

90 درصد کشور در یک بازه ده‌ساله تحت تأثیر خشکسالی است
تاجبخش در توضیح شرایط جوی و بارشی کشور گفت: سال زراعی 97 مجموعه بارش کشور 24 میلیمتر بوده که در مقایسه با بلندمدت آن حدود 22 درصد افزایش داشته است، هر چند در 6 استان بارش کمتر از حد نرمال بوده است. میزان بارش کشور در فصل زمستان حدود 119 میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت 13 درصد افزایش داشته است. از لحاظ خشکسالی شاخص SPI که براساس تبخیر و تحرک برآورد کردیم، نشان می‌دهد که به طور تقریبی برای بازه یک ساله 65 درصد کشور تحت تاثیر خشکسالی است و برای بازه 10 ساله تقریباً 90 درصد کشور تحت تاثیر خشکسالی هستند، بنابراین به نظر می رسد که همچنان کشور تحت تاثیر خشکسالی است و هنوز وارد ترسالی نشده‌ایم.
رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه اساساً بارش‌ها ناشی از پیامدهای گرمایشی جهانی و تغییرات اقلیمی است، گفت: سهمیه بندی حوزه بارش‌ها در زمستان حدود 450 میلیمتر برای مناطق غربی و سواحل شمالی کشور برآورد شده که انحراف آن از میانگین بلندمدت 320 میلیمتر بوده است.
وی تصریح کرد: برآوردها از نقطه نظرات بارش ها نشان می دهد که تا پایان فروردین ماه بر اساس اطلاعات آماری که در شورای عالی آب در تاریخ 29 بهمن 97 اعلام شد، بارش قابل ملاحظه‌ای می توانیم داشته باشیم و استان ایلام حدود 170 درصد، خوزستان 150 درصد و لرستان هم حدود 130 درصد بارش در یک سال داشته باشند.

سیلاب در پیش‌بینی‌های بلند مدت دیده‌ نمی‌شود
تاجبخش همچنین در پاسخ به پرسش علی‌ لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه آیا سازمان هواشناسی از قبل، بارش‌ها را پیش بینی داشته و این اطلاعات را در اختیار چه نهادی قرار داده است، گفت: سازمان هواشناسی در بازه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیش بینی می‌کند که پیش بینی‌های بلندمدت براساس حل معادلات دیفرانسیل و اساس آن اصل عدم قطعیت است، بنابراین پیش بینی‌های احتمالاتی در آن کاملا محتمل است. در مورد پیش بینی‌های بلندمدت باید گفت که نرم بین‌المللی و اطلاعات بلندمدت برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: پدیده‌های حدی و سیلاب در پیش بینی‌های بلندمدت دیده نمی‌شود، بلکه برای پیش‌بینی‌های سیلاب باید در قالب پیش بینی‌های میان مدت، اطلاعات ارائه شود که این پیش‌بینی‌ها در دنیا هم حدود 65 تا 70 درصد صحت دارد. سازمان هواشناسی اخطار و اطلاعیه ها را براساس نوع مشخص در شرایط رخداد صادر می‌کند و 72 ساعت قبل از وقوع رخداد اطلاعیه را در شرایط مخاطره آمیز صادر می‌کند و 48 ساعت قبل از آن هم پیش بینی‌ها را صادر می‌کند.

48 ساعت قبل وقوع سیلاب پیش بینی شد
وی ادامه داد: پیش بینی ها براساس سیلاب اخیر بر اساس همین منوال انجام گرفت، بدین معنی که 72 ساعت قبل وقوع سیلاب و بارش های شدید و 48 ساعت قبل از آن در حوزه هایی که منجر به بروز رخداد می شد، پیش بینی‌ها را صادر کردیم.
تاجبخش در پاسخ به سوال رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه سازمان هواشناسی با توجه به امکاناتی که دارد امکان انجام پیش بینی‌های میان مدت را ندارد، گفت: پیش بینی‌های میان مدت در بازه 15 روز است، سازمان هواشناسی توان پیش بینی 15 روزه را دارد، اما آنچه که مهم است هر چه از زمان رخداد پدیده دور شویم، صحت این پیش بینی‌ها کمتر می‌شود.
رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به سوال لاریجانی مبنی بر اینکه سازمان هواشناسی 15 روز قبل از سیل هشدار لازم را داده است یا خیر؟ افزود: سازمان برای بارش‌ها این کار را انجام نمی دهد، زیرا صحت آنها قابل اعتماد نیست و در فصل بهار و ماه های مارس و آوریل ، مدل ها هر 12 ساعت با تغییرات زیادی همراه است.

72 ساعت قبل از سیل اطلاعیه صادر و 48 ساعت پیش از واقعه هشدار داده شد
وی در پاسخ به پرسش دیگر لاریجانی مبنی بر اینکه اخطار و اطلاعیه‌ها 72 ساعت قبل از وقوع سیل صادر شد یا خیر؟ گفت: سازمان هواشناسی 72 ساعت قبل اطلاعیه ها را صادر و 48 ساعت قبل از آن اخطارها را صادر می کند. سازمان هواشناسی اطلاعیه و اخطارهایی را در 9 مرحله صادر می‌کند که در بخش ستادی با 192 نفر ساعت، نیرو و در مراکز استانی 30 نفر ساعت نیروی انسانی همکاری می‌کنند.
رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: سازمان هواشناسی در راستای پیش بینی‌های نقطه ای در 3 نقطه گرگان رود، قم‌رود و کارون پیش‌بینی‌ها را صادر و در اختیار کاربران قرار داد. امکان پیش بینی ملی نیاز به حمایت و همکاری مجلس و دولت دارد، در حوزه اطلاع رسانی عمومی نیز مجموعاً 150 اطلاعیه و 90 اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و بیش از هزار و 900 گزارش رادیویی و تلویزیونی به عامه مردم انجام دادیم.

بیش از 2 هزار شهر و روستا تحت تأثیر سیل / 4 هزار و 445 نفر درگیر سیل
در ادامه این جلسه علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 2 هزار و 145 روستا، بخش و شهر تحت تاثیر سیل و سیلاب اخیر قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در 5 محور تلاش کرد که فعالیت‌های خود را انجام دهد که محور نخست، محور امداد و نجات بوده که فوری ترین و اصلی ترین اقدام نجات مصدومان و افراد آسیب دیده است.
وی با تاکید بر اینکه 4 هزار و 445 فردی که درگیر سیل و سیلاب اخیر بوده اند از مناطق خارج و به جای امن منتقل شده‌اند، ادامه گفت: با توجه به محاصره برخی شهرها و روستاها توسط آب، امداد هوایی جمعیت هلال احمر با 809 ساعت پرواز، 774 هزار کیلوگرم اقلام غذایی را به نقاط صعب العبور رساند و 4 هزار و 487 مصدوم و خانم باردار را به نقاط امن منتقل کرد البته در این بخش تخلیه آب و رهاسازی خودروها نیز توسط جمعیت هلال احمر انجام شد.
پیوندی با بیان اینکه اسکان اضطراری محور دوم فعالیت جمعیت هلال احمر در حادثه سیل اخیر بود، تاکید کرد: براین اساس 227 هزار نفر از مردم مناطق سیل زده، اسکان اضطراری داده شدند که وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و حسینیه‌ها و تکایا محل مناسب را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دادند تا در این اماکن چادر نصب شود.
وی با اشاره به اینکه 40 هزار چادر به تناسب تخریب در شهرها و استان‌های مختلف بین آسیب دیدگان توزیع شد، افزود: در بسیاری بخش ها کمپ های گروهی ایجاد شد اما در مواقعی چادر در اختیار افراد قرار گرفت تا در محل زندگی خود این چادرها را نصب کنند.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: هلال احمر 130 میلیارد از منابع داخلی خود برای سیل اخیر هزینه کرده است.
وی با بیان اینکه محور سوم فعالیت جمعیت هلال احمر تغذیه اضطراری مردم مناطق سیل زده بود، تصریح کرد: براین اساس بسته های 72 ساعته و حتی یک ماهه در اختیار سیل زدگان قرار گرفت که 130 هزار بسته به تناسب جمیعت و پراکندگی روستاها و شهرها به این افراد داده شد.
پیوندی با تاکید بر اینکه محور چهارم فعالیت جمعیت هلال احمر در حادثه سیل اخیر درمان اضطراری بود، افزود: در آسیا، ژاپن و ایران 2 کشوری هستند که از فدراسیون صلیب سرخ جهانی مجوز ارائه خدمات درمانی دارند که براین اساس جمعیت هلال احمر با اعزام پزشک و پیراپزشک در استان خوزستان و گلستان اقدامات لازم را انجام داد.
وی با بیان اینکه خدمات اجتماعی و فرهنگی محور پنجم فعالیت جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی و حادثه سیل اخیر است، ادامه داد: در حادثه سیل استرس و نگرانی به افراد به ویژه زنان، کودکان و سالخوردگان وارد می شود که ارائه خدمات فرهنگی می تواند مقداری از استرس آن ها بکاهد که در این راستا جمعیت هلال احمر تلاش کرد فضای شادی را برای این افراد ایجاد کند.
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه این سازمان برای دریافت کمک های مردم فراخوان صادر کرد، گفت: براین اساس صد میلیارد تومان کمک نقدی به حساب جمعیت هلال احمر واریز و 30 میلیارد اقلام غیرنقدی از سوی مردم برای کمک به سیل زدگان به جمعیت هلال احمر ارائه شد که این کمک های غیرنقدی به مناطق سیل زده ارسال شده است.
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر از طریق دستگاه دیپلماتیک از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کمک کرده است، افزود: 10 کشور با ارسال اقلام غذایی، قایق نجات و تصفیه آب به ایران کمک کردند اما به دلیل تحریم‌های آمریکا و بسته بودن حساب‌های ارزی، کمک‌های ایرانیان خارج از کشور، اتحادیه اروپا و صلیب سرخ جهانی به ایران ارسال نشد و تاکنون حتی یک دلار یا یورو به ایران کمک نشده است.
تلفات 71 نفره سیل
پیوندی ادامه داد: تلفات 71 نفره در حادثه سیل اخیر حاکی از تلاش گسترده نیروهای امدادی، نیروهای مسلح و وزارتخانه ها برای کاهش خسارات است.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه قبل از روز وقوع حادثه در استان های مختلف شارژ کاملی برای ارائه خدمات به مردم صورت گرفت، تصریح کرد: جمعیت هلال احمر توانست با کمک استان‌های معین، اقلام زیستی و چادر را به مناطق سیل زده ارسال کند.
انتهای پیام
captcha