پس زدن فاضلاب در مناطق سیل زده خوزستان با بالا آمدن آب کارون
کد خبر: 3803440
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
هشدار یک مسئول بهداشتی در خوزستان:

پس زدن فاضلاب در مناطق سیل زده خوزستان با بالا آمدن آب کارون

گروه سلامت ــ مدیر بهداشت غرب اهواز با اشاره به اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده اهواز، پس زدن فاضلاب در اثر بالا آمدن آب، فرسودگی لوله‌های آب شهری و احتمالا نفوذ فاضلاب در این مناطق را عمده‌ترین نگرانی بهداشتی در این مناطق خواند.

پس زدن فاضلاب در مناطق سیل زده خوزستان با بالا آمدن آب کارون/ خطر نفوذ فاضلاب به آب شهری به دلیل فرسودگی‌ لوله‌هامهرداد شریفی، مدیر بهداشت غرب اهواز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نظارت ۲۴ ساعته بر بهداشت ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان درگیر سیل در خوزستان اظهار کرد: ما در سلامت شهروندان ۲۰ درصد نقش داریم و ۸۰ درصد این سلامت هم از همکاری‌های بین بخشی سایر ارگان‌ها حاصل می‌شود. به عنوان مثال اداره آب و فاضلاب در راستای تامین آب سالم و بهداشتی، دفن بهداشتی فاضلاب باید تلاش کند. اگر هر سازمانی به تناسب مأموریت خود کار خود را درست انجام دهد سلامت مردم در جریان سیل و پس از آن حفظ می‌شود.
وی با بیان اینکه اعتماد‌سازی در بین مردم می‌تواند به حل مشکلات بهداشتی پس از سیل خوزستان کمک کند، اظهار کرد: ریشه رفع بسیاری از مشکلات بهداشتی در گرو تصمیمات خردگرایانه است، هر جایی رسالتی را به ما دادند باید علمی، منطقی و متناسب با نیاز مردم آن را بررسی، برنامه ریزی و اقدام کنیم یعنی اگر این خرد گرایی در دستور کار قرار بگیرد و متناسب با فرد و متناسب با منطقه نیاز‌های مردم در هر حوزه‌ای به درستی برنامه ریزی و نظارت شود این مشکلات عمده نیز حل می‌شوند.
 
مشکلات کنونی مناطق سیل‌زده خوزستان
شریفی در رابطه با مشکلات کنونی مناطق سیل‌زده خوزستان به ویژه اهواز اظهار کرد: آب شرب و لوله‌کشی اهواز از نظر میکروبی مشکلی ندارد، کارشناسان حوزه بهداشت محیط، سه بار در شبانه روز به کنترل آب می‌پردازند. آب سالم آبی است که رنگ، بو، طعم نداشته باشد. روزانه آب اهواز را کلر زنی کرده و نمونه برداری میکروبی و نمونه برداری شیمیایی انجام می‌دهیم خوشبختانه تا امروز در موضوع سلامت آب مشکلی و بیماری‌های منتقله از طریق آب مشکلی نداریم.
وی بیان کرد: عمده نگرانی ما در رابطه نگرانی از فاضلاب اهواز است الان با توجه به بالا آمدن سطح آب کارون، فاضلاب شهری پس زده می‌شود، فرسودگی لوله آب در جا‌هایی وجود دارد که امکان نفوذ این فاضلاب به داخل این لوله‌ها و آب شهری وجود دارد، اگرچه آبفای اهواز در حال تلاش برای حل این موضوع است، اما این زحمات کافی نبوده و مستلزم یک حرکت جهادی است، هوا در حال گرم شدن است، اگر دفع فاضلاب هم به درستی صورت نگیرد در آینده مشکل پیدا می‌کنیم.
این مسئول بهداشت خوزستان در رابطه با وجود حشرات و جانوران مزاحم و احتمال انتقال بیماری از طریق آنان به سیل‌زدگان نیز گفت: هر جایی که آب باشد و هر جایی که جوندگان وارد شوند و بهداشت فردی و عمومی رعایت نشود، شرایط برای ورود بیماری از طریق این جانوران مهیا می‌شود.
وی گفت: این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، افراد سیل‌زده که در چادر به سر می‌برند بهتر است با لباس بخوابند، با لباس درب چادر بسته شود، اگر در محیط بیرون از خانه داریم زندگی می‌کنیم حتما از یک سری ژل‌ها و لوسیون‌های دور کننده حشرات استفاده شود. ما باید یک سری اصول و تدابیر اولیه را رعایت کنیم تا از ورود این بیماری‌ها به زندگی سیل‌زده‌ها جلوگیری کرد.
 
فعالیت روزانه ۳۹۸ کارشناس و پزشک 
شریفی تأکید کرد: بهداشت اهواز در حال حاضر به انجام نظارت‌های شدید بهداشتی در مناطق سیل‌زده می‌پردازد، خوشبختانه تا کنون موردی ندیدیم، هر جا موردی از بیماری هم باشد در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارشناسان بیماری و پزشکان مداخله می‌کنند و روزانه ۳۹۸ کارشناس و پزشک مرکز بهداشت غرب اهواز ماموریت دارند بر مناطق سیل‌زده نظارت کنند.
وی یادآور شد: تمامی کارشناسان حوزه سلامت روان هم در اردوگاه‌های برپا شده حضور داشته و به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند، ضمن اینکه پزشکان نیز با داروی رایگان به ارائه خدمات درمانی پرداخته و کارشناسان بهداشت محیط نیز علاوه بر نظارت بر سلامت و کیفیت آب، مسأله سلامت غذای توزیعی در بین سیل‌زدگان را نیز در نظر دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کارشناسان بیماری نیز نمونه‌گیری از بیمارانی که به اسهال مبتلا شده‌اند را انجام می‌دهند، همچنین به آموزش پیشگیری از بیماری می‌پردازند، ضمن اینکه افراد دارای بیماری‌های مزمن و بیماری‌های قند خون، فشار خون، کودکان زیر ۵ سال در مناطق سیل‌زده و مادران باردار در اردوگاه‌ها نیز شناسایی شده و تحت مراقبت هستند. ضمن اینکه تمامی کودکان زیر ۵ سال مورد واکسیناسیون فلج اطفال قرار گرفتند. همچنین با شناسایی افراد زیر ۱۵ سال واکسن‌های سرخک، سرخجه، دیفتری و کزاز نیز به آنان تزریق شد.
انتهای پیام
captcha