از آغاز یک حرفه تا درک رسالتی انسانی
کد خبر: 3802962
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
به مناسبت روز دندانپزشک؛

از آغاز یک حرفه تا درک رسالتی انسانی

گروه اجتماعی _ همواره پزشکانی هستند که نسبت به مشکلات جامعه خود دغدغه‌مندند، نمونه آن پزشکانی هستند که خدمت در مناطق محروم را به عنوان بخشی از وظیفه پزشکی خود برگزیده‌اند. به بهانه روز دندانپزشک به سراغ یک دندانپزشک فداکار رفتیم.

روایتی به وسعت زندگی در زندگی یک پزشکمراجعه به پزشك و مداوا كردن، با توكل هیچ‌گونه منافاتی ندارد، همان‌گونه كه خوردن و آشامیدن جهت رفع گرسنگی و تشنگی با آن هیچ منافاتی ندارد.

پزشك بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئولیت را در زمینه كمك به بیمار به عهده دارد. چه به لحاظ ارائه كمك مادی یعنی؛ ارائه دارو و درمان مفید و چه به لحاظ ارائه كمك‌های روحی و روانی.

مكارم اخلاقی وجه امتیاز و شرافت انسان است. ارزش هر انسان، بستگی به انصاف و آراستگی او به سجایا و اخلاق حسنه دارد. آموزه‌های اسلامی به رعایت اخلاق توسط پزشكان توجه دارد. از سویی دیگر پایه‌های علم پزشكی بر مبانی اخلاق استوار است. 

كوشش برای نجات جان انسان‌ها، درمان بیماری‌ها و تسكین آلام دردمندان از ارزش‌های اخلاقی در طب اسلامی است. عالی‌ترین تظاهر عواطف بشری، چون تعهد، علم و تخصص، فداكاری و ایثار، نجات، التیام و آرام‌بخشی، عشق و دل‌سوزی در خدمات پزشكی متبلور است. 

مراعات نكردن جنبه‌های اخلاقی و انسانی از سوی پزشك هنگام برخورد با بیمار، او را از هدف عالی پزشكی دور می‌كند. گذشته از اینكه خیرخواهی و كوشش كردن و تقوای الهی از وظایف انسانی و اخلاقی است، وظیفه شرعی نیز هست.

حضرت علی(ع) فرموده است: «هر كس كه طبابت می‌كند باید تقوای الهی داشته باشد و خیرخواهی نموده و كوشا باشد».

یكی از ضروری‌ترین ویژگی‌های پزشك خوب، حس بشردوستانه اوست؛ چراكه راز مراقبت از بیمار در علاقه به وی نهفته است. طبابت به عنوان حرف‌های ارزشمند زمانی مؤثر خواهد بود كه طبیب، به بیمار در مقام یك انسان توجه ژرفی داشته باشد و این درك عمیق را با حس هم‌دردی و علم و دانش كافی همراه كند. پزشک بی‌تفاوت نسبت به جامعه خود در واقع رسالت خود را به خوبی انجام نداده است.

همواره پزشکانی هستند که نسبت به مشکلات جامعه خود دغدغه‌مندند، نمونه آن پزشکانی هستند که خدمت در مناطق محروم را به عنوان بخشی از وظیفه پزشکی خود برگزیده‌اند. به بهانه روز دندانپزشک به سراغ یک دندانپزشک فداکار رفتیم.

از آغاز یک حرفه تا درک رسالتی انسانی
پریسا غلامی، یکی از دندانپزشکانی است که بخشی از روزهای کاری خود را در طول سال به خدمت در مناطق محروم می‌گذرانند.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: علاقه زیادی به فعالیت در حوزه درمان داشتم و همین امر یك انگیزه قوی برای تحصیل در رشته دندانپزشكی می‌توانست باشد.

این دندانپزشک بیان کرد: در هر كاری الگو بسیار تاثیر بسزایی در جهت‌دهی انتخاب‌های فرد دارد و به دلیل اینکه خواهر و برادر بزرگتر من در رشته رادیولوژی و پاتولوژی تحصیل می‌کردند، این امر در انتخاب رشته و انتخاب شغل من بسیار تأثیرگذار بود.

غلامی ادامه داد: از دوران دانشجویی در اردوهای جهادی شركت می‌كردم و اکنون نیز که در این حرفه مشغول به فعالیت هستم نیز گاهی در مناطق محروم برای انجام رسالت پزشکی خود انجام وطیفه می‌کنم.

این دندانپزشک بیان کرد: به نظر من در كنار انجام كارهای درمانی جهادی كه غالبا دوره‌ای نیز است، باید پیشگیری از پوسیدگی دندان فرهنگ‌سازی شود.

غلامی با بیان اینکه عدم وجود پوسیدگی بهتر از ترمیم دندان و ترمیم بهتر از درمان ریشه و درمان ریشه بهتر از كشیدن دندان است، افزود: بهتر است خدمات دندانپزشكی تحت پوشش بیمه درآید و یا حداقل حیطه فعالیت دندانپزشكان خانواده برای ارائه خدمات به كل جمعیت تحت پوششان در مراكز بهداشت افزایش پیدا كند.

وی تصریح کرد: انجام كارهای دندانپزشكی به صورت جهادی باتوجه به بالا بودن هزینه‌های تامین اقلام مصرفی و غیرمصرفی دندانپزشكی بسیار سخت است مخصوصا اگر توسط گروه‌های دانشجویی برگزار شود.

این دندانپزشک بیان کرد: بنابراین اختصاص بودجه ثابت برای انجام این طرح‌ها یقینا خدمت‌رسانی و برگزاری اردوها را تسهیل خواهد كرد.

وقتی از او پرسیدم باز هم به این کار ادامه می‌دهی، یادآور شد: حتما به این‌کار ادامه خواهم داد چراکه به نظر من هر نعمتی زكاتی دارد و وقتی جامعه برای تحصیل علم من هزینه‌هایی را متقبل شده خدمت به مردم مناطق محروم كمترین كاری خواهد بود كه از من برمی‌آید.

او و پزشکانی چون او رسالت خود را به خوبی درک کرده‌اند، رسالتی که به ارزش حیات انسان‌ها و کمک به همنوعان و تلاش هرچه بیشتر برای کاهش آلام آنان است که در دین اسلام بسیار محترم شمرده شده است. به راستی که جانعه به پزشکانی چون او بسیار نیازمند است‌.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

 

captcha