درسی که از سیل گرفتیم را فراموش نکنیم/ کمک رهبری به ۳ روستای سیل‌زده شیراز
کد خبر: 3801617
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

درسی که از سیل گرفتیم را فراموش نکنیم/ کمک رهبری به ۳ روستای سیل‌زده شیراز

گروه اجتماعی ــ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه دستگاه‌های مختلف گزارش ‌عملكرد خود را در سیل اخیر ارائه دهند، گفت: باید از این حادثه درس بگیریم تا ‌در آینده اگر چنین حادثه‌ای رخ داد، خیلی آماده‌تر و مناسب‌تر برخورد كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس، امروز، 18 فروردین‌ماه در جلسه جمع‌بندی تبعات سیل اخیر شیراز و اقدامات انجام شده از مسئولان دستگاه‌های مختلف خواست تا به صورت مكتوب گزارشی از عملكردشان در این حادثه را تهیه و ارائه دهند و ادامه داد: برای جمع‌بندی نیاز است تا بتوانیم فعالیت‌های هر مجموعه‌ای را به صورت خاص مدنظر قرار دهیم.

درسی كه از سیل گرفتیم را فراموش نكنیم
وی افزود: بعد از این گزارش، یكسری كارهایی باید پیگیری كنیم و همچنین درسی كه از سیل گرفتیم را یادآور شویم زیرا گاهی اوقات ممكن است لحظاتی به وجود آید كه حادثه سنگینی رخ دهد اما باید از آن حادثه درس بگیریم تا خدای نكرده در آینده اگر چنین حادثه‌ای رخ داد، خیلی آماده‌تر و مناسب‌تر برخورد كنیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در این حادثه متوجه شدیم كه شیراز مقابل چنین باران‌هایی هیچ آمادگی و دفاعی ندارد در حالی كه امكان بارش باران سنگین‌تر هم وجود دارد، گفت: ساخت و سازهایی كه در توسعه شهر در طی سال‌های گذشته شكل گرفته است از برخی از مسائل شهرسازی مورد كم توجهی قرار گرفته‌اند از جمله رفع آب‌های سطحی كه البته تأكید مقام معظم رهبری نیز بر این است كه باید كار عالمانه انجام دهیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: البته مسئله صرفاً رفع آب‌های سطحی نیست؛ حتی نگرانی‌هایی در بحث رانش كوه و زمین و امثال این‌ها وجود دارد كه اگر حتی به صورت گمانه‌زنی هم باشد باید به جد به دنبال آن باشیم و نمی‌توانیم چنین مسائلی را رها كنیم تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.
وی از استانداری خواست تا تمام مجموعه‌های مرتبط را مدیریت و رصد كرده و از آن‌ها بخواهد كه در این زمینه‌ها اقدام كنند تا حوادث ناگواری رخ ندهد.

تمام دستگاه‌ها در هنگام بحران با یكدیگر همكاری كنند
آیت‌الله دژكام به وقایع پس از سیل اشاره كرد و گفت: در این حادثه ما مشاهده كردیم كه در ضمن بحران گاهی دستگاهی مسئولیت را متوجه دستگاه دیگری می‌كرد؛ البته من در مقام داوری نیستم ولی معلوم می‌شود یكسری دستگاه‌ها باید با مشاركت یكدیگر اقدام كنند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: مسیر روان آب‌ها از خارج شهر شروع می‌شود و به رودخانه خشك می‌رسد؛ در بیرون شهر وسعت مسیر دارای 60 متر عرض است كه داخل شهر 2 متر می‌شود؛ اخیراً در مورد تنگه قران نظریه این بود كه كانال آنجا گنجایش این حجم آب را ندارد البته این محاسبه باید دقیق‌تر باشد و اكنون باید مشخص كنیم كه چه اقداماتی انجام دهیم كه در مرحله دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
وی با ذكر این نكته كه برخی از این اقدامات نیاز به حمایت در سطح ملی دارد، گفت: ما می‌خواهیم مسیری را باز كنیم یا ببیندیم و این‌ كارها یكسری امكاناتی نیاز دارد كه باید به صورت ویژه در سطح دولت برای آن تصمیم گرفته شود لذا چنین كارهایی باید جمع‌بندی شده و برآورد هزینه شوند تا مقداری كه شهرداری از عهده آن بر نمی‌آید از جای دیگری تأمین شود.

آبگرفتگی در نقاط مختلف شهر شیراز
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه بحث روان آب‌ها تنها منحصر به تنگه قرآن نیست، گفت: منطقه سعدی و جوادیه نیز باید در نظر گرفته شود و طرح جامعی برای شهر تهیه كنیم نه اینكه نگاهمان تنها منعطف به یك نقطه شود به عنوان مثال مسیر رودخانه خشك دچار مشكلاتی است كه باید برطرف شود.
امام جمعه شیراز اظهار كرد: مسئله دیگری كه با آن مواجه هستیم این است كه در ستاد بحران و زمانی كه گرفتار حادثه هستیم، گاهی احساس می‌شود آن همكاری‌ها و هماهنگی‌هایی كه باید سریعاً انجام شود، نمی‌شود و این مسئله نیاز دارد به اینكه طراحی مانورهای بحران را داشته باشیم.

مسئله بحران را جدی‌تر بگیریم
وی با بیان اینكه مانورهای ما جنبه نمایشی دارند، در حالی مانور نمایش نیست، گفت: باید در مانورها شاخص‌هایی برای مدیران تعیین كرده و بحث بحران را جدی‌تر بگیریم.
آیت‌الله دژكام معتقد است كه گاهی ارتباط مدیران دستگاه‌ها با هم آنقدر سریع نیست و آنچه كه باید انجام دهیم و فرض می‌كنیم ایده آل ماست با اینكه اكنون هستیم فاصله دارد و این مسئله را نمی‌توان در وسط بحران جبران كنیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری اینكه اكنون كمبودها را فهمیده‌ایم، گفت: آسیب‌شناسی مسئله بحران باید انجام شود و برای آن مانور اجرا كنیم زیرا اگر آنجا درست كار كنیم هنگامی كه مشكل پیش آمد، می‌توانیم به مردم خوب خدمت كنیم.

لزوم توجه جدی به مباحث حقوقی سیل اخیر
وی همچنین خواستار توجه جدی به مباحث حقوقی قضیه سیل شد و گفت: وقتی وسط شهر یك مسیر آبی عبور می‌كند ظاهراً باید سازمان‌هایی نظیر آب و غیره دخیل شوند و این سازمان‌ها نمی‌توانند بگویند كه تكلیفی ندارند لذا همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید پای كار و ادای وظیفه بیایند و نگویند نمی‌شود و این نوع برخورد دیگر مقبول نیست برای ما كه می‌خواهیم بگوییم ایران یك تمدن جدید سربالا آورده است.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه ما می‌خواهیم ملت به رفاه برسند و باید این مسائل را با جدیت دنبال كنیم، گفت: دستگاه قضایی همه این قضایا و بحث حقوقی آن‌ها را در نظر بگیرد؛ ممكن است كه هر كدام سهمی در این قضیه داشته باشند؛ من نیز به دستگاه قضایی گفته‌ام كه كارتان خیلی سنگین است زیرا هیچكدام در مقام قضاوت و داوری نیستیم و حرف ما در این جهت ارزشی ندارد اما از نظر حقوقی باید قوه قضائیه نظر دهد و آنچه كه حكم قاضی شد با همه بررسی‌ها باید بپذیریم و این پرونده از آن جهت هنوز مفتوح است و كسی این را نبسته است.

كمك مقام معظم رهبری به سه روستای سیل‌زده شیراز
امام جمعه شیراز با بیان اینكه مقام معظم رهبری برای 3 روستای شیراز كمك‌های در نظر گرفته‌اند،‌ گفت: در این مناطق آبگرفتگی وجود داشت و طرح هادی آن شكل نگرفته بود و مشكلاتی زیادی وجود داشت و بنا شد به صورت موقت طرح هادی این سه روستا شكل گرفته و تكمیل شود و استاندار فارس نیز گفته است كه به همان مقداری كه مقام معظم رهبری به این سه روستا كمك كرده است، نیز كمك خواهد كرد.
وی با تصریح اینكه در این مناطق مشكلاتی از بعد عدم نظارت و غیره وجود دارد، گفت: وقتی یك مالك چیزی می‌فروشد نباید این‌گونه باشد كه دولت جواب هزار نفر را بدهد و كسی كه مالك است باید بخشی از درآمدش را صرف رفع این مشكلات كند.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: در این مناطق هر دستگاهی كه كوتاهی كرده و به یك مالك امكانات وسیع رسانده و از طرف دیگر باری به دوش دولت گذاشته است باید پاسخگو باشد؛ مردم ما امروز بسیار فهیم بوده و سطح علمی آن‌ها رشد كرده است و كسی نمی‌تاوند بگوید كه من ملكی شبانه فروختم و رفتم در صورتی كه باید تمام بدهیش را بپردازد.

شهرداری باید نظارت دقیقی در منطقه استحفاظی خود و اطراف آن داشته باشد
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه باید به مسائل حقوقی این قضایا توجه ویژه داشته باشیم، گفت: شهرداری باید نظارت دقیقی در منطقه استحفاظی خود و اطراف آن داشته باشد زیرا شهر بی‌روال بزرگ می‌شود و باید به آن‌ها خدمات ارائه دهیم و خدمات را نیز باید به جایی ارائه دهیم كه تولیدكننده بیاید نه اینكه حاشیه‌نشینی ایجاد شود كه خودش مشكلاتی دارد.
وی یادآور شد: باید روی این جهات به عنوان برنامه‌ای كه باید مستمرا پایش شود، برنامه‌ریزی صورت گیرد و اجرایی شود نه اینكه چیزی بگوییم و برویم لذا طراحی داشته باشید و همه این مدیران را به كار بگیرید؛ امكانات در شهر شیراز كم نیست و اگر اولویت‌بندی‌های مدیریتی را اصلاح كنیم خیلی به حل این مشكلات كمك می‌دهد و جمع این‌ها می‌شود به اینكه ما در آینده بتوانیم به شهر و كشورمان افتخار كنیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه حجم آبی كه در دروازه قرآن آمده است مشخص می‌كند كه باید این حجم آب را حساب می‌كردیم و باید از آن برای آینده درس بگیریم نه اینكه نسبت به گذشته نق بزنیم، گفت: ممكن است در دوران‌هایی مدیریت‌هایی در این مسیر بوده است اما شرایط آن روز خیلی فرق می‌كرده است اما امروز می‌خواهیم یك برنامه 50 ساله بسازیم زیرا ایران می‌خواهد یك كشور پیشرفته باشد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینكه باید چنین مسائلی فرهنگ‌سازی شود، گفت: حوزه‌های علمیه نیز باید در این زمینه ورود كند و تنها این كافی نیست كه یك روحانی وسط سیل، خودرویی را هل دهد بلكه باید به فرهنگ‌سازی ورود كند.

فرهنگ والای مردم شیراز را به حساب مدیریت خودمان نگذاریم
وی افتخارآفرینی مردم شیراز در سیل اخیر را یادآور شد و گفت: افتخاری كه مردم شیراز در این قضیه آفریدند بدهكار كسانی است كه این فرهنگ را در میان مردم ایجاد كردند نه اینكه بگوییم كار ماست؛ زمانی می‌توانیم بگوییم افتخار می‌كنیم كه این مشكلات را برطرف كرده باشیم اما مردم شیراز واقعاً نشان دادند كه بنی آدم اعضای یك پیكرند؛ ما بدهكار دیگرانیم و نباید این فرهنگ مردم شیراز را به حساب مدیریت خودمان بگذاریم.
آیت‌الله دژكام همچنین به پیام مقام معظم رهبری درباره سیل اخیر اشاره كرد و گفت: پیامی كه معظم‌له صادر كردند به دلیل حساسیت شهر شیراز و دروازه قران كه یك دروازه و عنوان جهانی است، بوده است؛ ما هم باید نشان دهیم كه تمام مردم شیراز با هر گرایش و فكر و نگاهی در این نوع خدماتی كه آبروی ایران و اسلام است، با هم كار می‌كنند و امیدواریم زمینه‌ای ایجاد شود تا این اقدامات الگویی برای كشور و حتی جهان اسلام باشد.
انتهای پیام

captcha