مراکز کمک به سیل‌زدگان در تمام شهرها ایجاد شود
کد خبر: 3801118
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
آیت‌الله العظمی مکارم:

مراکز کمک به سیل‌زدگان در تمام شهرها ایجاد شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مشکلات فراوان آسیب‌دیدگان از سیل تاکید کرد: مراکز کمک به سیل‌زدگان در همه شهرها ایجاد شود و به داد این مظلومان برسیم.

مراکز کمک به سیل‌زدگان در همه شهرها ایجاد شودبه گزارش ایکنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، امروز، 17 فروردین‌ماه، در ابتدای درس خارج خود با اشاره به سیل اخیر در بیشتر نقاط کشور و آسیب‌های رخ داده گفت: باید در همه شهرها مراکزی تشکیل و از متمکنین و غیرمتمکنین، کمک‌هایی جمع‌آوری شود و به داد مظلومان برسند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آسیب‌دیدگان سیل، واقعاً مظلوم هستند، تصریح کرد: بنده وقتی برخی صحنه‌ها را دیدم گریه‌ام گرفت و به درگاه خدا دعا کردم که ما که بنده تو هستیم دلمان برای آنان به رحم آمد و تو که خدای ما هستی به آنان رحم کن.

این مفسر قرآن ادامه داد: بنده یکبار 250 میلیون تومان کمک کردم و امروز هم مجدداً 100 میلیون کمک می‌کنیم و تقاضا دارم هر کسی به اندازه توان خود اقدام کند، البته قبلا هم اعلام کردیم که یک سوم کل وجوهات قابل پرداخت به این عزیزان است و مردم می‌توانند اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دولت، سپاه و ارتش و مردم دست به دست هم داده و خدمت می‌کنند افزود: باید به شکرانه اینکه در سلامت هستیم و به خانه و کاشانه ما آسیبی نرسیده است به کمک آنان بشتابیم.

آیت الله مکارم افزود: فعلاً راه عرفی این مسئله یعنی کمک به آسیب‌دیدگان هم آن است که از طریق نهادها اقدام کنیم؛ اینکه مردم پراکنده اقدام کنند به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و مهم متمرکز بودن راه کمک به آسیب دیدگان است.

وی همچنین در مورد بحث ربا ادامه داد: روایات در مورد تحریم ربا، متواتر است و مرحوم صاحب جواهر بیش از صد روایت ذکر کرده است. از جمله این روایات بیان شده که درهمی ربا مانند زنا با محارم است که برخی روایات آن را معادل 30 مرتبه و برخی معادل 70 مرتبه زنا دانسته که می‌توان اینگونه توجیه کرد که چون انواع ربا وجود دارد میزان گناه آن هم متناسب با نوع ربا ذکر شده است.

آیت‌الله مکارم ادامه داد: روایت صحیحه از ابن بکیر بیان شده که فردی ربا می‌خورد و آن را  مانند شیر لبا(شیر اولیه گوسفند) می‌دانست که امام صادق(ع) فرمود که اگر دست من به او برسد گردن او را میزنم که چنین تعبیری از امام صادق(ع) نادر است.

این مرجع تقلید ادامه داد: در روایت دیگری بیان شده که ربا دو نوع حلال و حرام است؛ اگر هدیه‌ای به فرد با این نیت بدهیم که او هم هدیه بهتری بدهد و آن فرد نیز هدیه‌ای بهتر از آن به ما می‌دهد رباست، ولی چون مشروط به شرط نیست ربا محسوب نمی‌شود. اگر مشروط باشد، ربای حرام است.

وی با بیان اینکه مفاسد ربا بسیار مهم و مذموم عقل است، تصریح کرد: متأسفانه رباخواری در دنیا از اصول بانکداری محسوب می‌شود؛ یعنی عقلای عالم آگاه به این مفاسد نشده‌اند. البته در دیگر کشورها، یک تا سه درصد می‌گیرند ولی در بانک‌های ما 20 و 28 و حتی تا 36 درصد هم می‌گیرند.

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه کار حلال تولید و از تولید به مصرف رساندن است بیان کرد: تجارت و کسب امر مشروعی است ولی ربا سبب می‌شد تا انگیزه برای تولید و تجارت سالم و مشروع از بین برود.

انتهای پیام

captcha